- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Представник АМКУ про застосування «доказів» у публічних закупівлях

Станом на травень 2022 року закупівельна громада умовно поділилася на два табори: ті, що проводять публічні закупівлі згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), та ті, що згідно з постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану». Тож, у разі проведення процедур закупівель, навіть у період воєнного стану, скаржники можуть відстоювати свої права в Органі оскарження. 

Не секрет, що в разі оскарження процедур закупівель потрібно підвантажувати в електронну систему докази. Водночас у річному звіті АМКУ за 2021 рік, зокрема, ідеться про те, що однією з найрозповсюдженіших помилок учасників під час оскарження є відсутність переліку документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель.

Тож, щоб розібратись із «доказами в публічних закупівлях», звернемось до Романа Коваля, директора Департаменту з питань оскаржень рішень у сфері публічних закупівель АМКУ.

Що мається на увазі під такими підтвердженнями / доказами? Зробимо невеликий екскурс в історію започаткування цієї норми в Законі. З початку дії інституту оскарження як в Законі України «Про здійснення державних закупівель», так і в подальшому в Законі України «Про публічні закупівлі» формування тендерної документації було і залишається ключовим елементом під час підготовки учасниками своїх тендерних пропозицій. 

Відповідно, учасники активно користувались та користуються можливістю відстояти свої права ще на етапі підготовки замовником тендерної документації. Але через загальність вимог до скарг саме на етапі підготовки тендерних пропозицій скаржники почали зловживати своїм правом на оскарження умов тендерної документації через відсутність необхідності підтверджувати наявність порушених прав саме скаржників на участь у торгах. Це почало призводити до збільшення кількості так званих «тендерних тролів», які почали використовувати механізм оскарження умов тендерних документацій для блокування тендерів. З часом цей процес став масовим, і виникло питання, як убезпечити тендери від недобросовісних учасників / скаржників?

Цілком логічним і послідовним кроком стала необхідність документального підтвердження скаржниками порушення своїх прав на участь у конкретному тендері, що було втілено шляхом внесення відповідних змін до Закону України «Про публічні закупівлі».

Відповідно, тепер у разі оскарження певних умов тендерної документації скаржники зобов’язані документально підтвердити (надати докази), що встановлення конкретної умови тендерної документації порушує право саме скаржника на участь у конкретному тендері.

Безумовно, такі «докази» не приймаються Органом оскарження.

Якщо ж більш розгорнуто, радимо прочитати Звіт АМКУ за 2021 рік. У ньому є інформація, у тому числі, про діяльність Комітету як органу оскарження, зокрема про основні помилки з боку як замовників, так і учасників торгів. Також ознайомтесь зі статтею «АМКУ про найпоширеніші помилки в закупівлях 2021 року».

Додатково на порталі RADNUK.COM.UA читайте:

Окремо редакція порталу нагадує, що ви вже можете завантажити приклад заяви скаржника про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу та, приміром, приклад скарги на умови ТД, а саме на вимогу щодо підтвердження досвіду виконання аналогічного(их) договору(ів).