- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Аналітика в публічних закупівлях: як BI Prozorro допомагає бізнесу перемагати?

Щоб бути справді ефективними у сфері публічних закупівель, підприємцям треба ухвалювати зважені рішення, які базуються на цифрах і даних. Розповідаємо, як із цим допомагає публічний модуль BI Prozorro.

Успішність підприємця в публічних закупівлях значною мірою визначається тим, наскільки добре він орієнтується на цьому ринку: на що зараз є попит, на які ціни за товари, роботи та послуги готові погодитися замовники, у яких галузях найбільша (найменша) конкуренція тощо. Усю цю інформацію бізнес отримує під час аналізу ринку, а потім використовує, щоб створити свою особисту тактику та стратегію участі в закупівлях.

З одного боку, оцінити ринок публічних закупівель не так уже й важко — адже всі дані є у відкритому доступі, в електронній системі закупівель. З іншого боку, інформації настільки багато, що її складно зібрати докупи та якісно дослідити. Лише за І квартал цього року в електронній системі закупівель оголосили понад 1,2 млн закупівель на 306,6 млрд грн! І тут бізнесу в пригоді стане публічний модуль BI Prozorro (Рис. 1).

Рис.1

BI Prozorro — безкоштовний аналітичний інструмент, який створила команда DOZORRO громадської організації Transparency International Ukraine. Інструмент містить дані про всі публічні закупівлі з 2015 року й автоматично оновлює їх щоночі.

Основне джерело інформації в BI Prozorro — центральна база даних ProZorro, яка відкрита для всіх через АРІ. Також у модулі є відомості з відкритих державних реєстрів та дані, які передає сервіс моніторингу OpendataBot.

Інструмент дозволяє сортувати й аналізувати дані майже будь-як — для цього він має багато різноманітних параметрів відбору. Зокрема, можна досліджувати окремі регіони чи динаміку закупівель, показники конкретних замовників та учасників, дані за різними кодами CPV чи обраними товарами тощо (наприклад, загальні показники закупівель відображені на Рис. 2).

Рис.2

Інформація в BI Prozorro відображається у вигляді зручних таблиць, графіків і діаграм. Ба більше, модуль сам розраховує деякі показники та коефіцієнти успішності в публічних закупівлях.

Які ще переваги має модуль BI Prozorro для бізнесу?

  1. Він швидкий в опануванні — щоб навчитися виконувати базові аналітичні завдання, треба зовсім трохи часу. Не потрібно йти на спеціальні курси чи шукати людину зі специфічними навичками. Звісно, спочатку вам чи вашим співробітникам знадобляться інструкції, щоб аналітика була максимально зрозумілою та зручною. Однак уже зовсім скоро ви відчуєте впевненість та навіть азарт (знаємо по собі!) і будете швидко й легко робити необхідні відбори та досліджувати дані.
  2. Завдяки гнучкості налаштувань модуля ви можете постійно поглиблювати аналітику та спеціалізувати її відповідно до саме ваших потреб.
  3. Розвиватися в аналітиці вам допоможуть детальні текстові інструкції на сайті DOZORRO та відеопояснення на спеціальному YouTube-каналі. Вони постійно поповнюються новими матеріалами. Також розібратися детально вам допоможе серія статей на порталі RADNUK.COM.UA, тож слідкуйте за оновленнями!
  4. Крім цього, ви можете надсилати запитання нам на пошту bi@ti-ukraine.org або в нашу групу Аналітичні інструменти Prozorro на Facebook. Тож ви ніколи не залишитеся без підтримки.
  5. Як ми вже зазначали, модуль завжди був і є безкоштовним. Вам навіть не потрібно завантажувати програми на комп’ютер — усе онлайн!

Сам модуль наразі складається з 8 частин, але для бізнесу найактуальнішим є додаток «Етап закупівель (2020-2021)». Він допомагає досліджувати загальні показники закупівель, тендери / лоти, організаторів і учасників тощо.

BI Prozorro дозволяє знайти відповіді на дуже специфічні запити, проте, звісно, є основні питання, які турбують більшість підприємців.

Де та за якими цінами краще продавати свій товар (послугу чи роботи)?

Щоб відповісти на це запитання, насамперед варто проаналізувати обсяги ринку — які загалом суми замовники витрачають на ті чи інші товари, чи затребувані вони зараз? Далі можна відібрати завершені конкурентні закупівлі, щоб підрахувати середню ринкову ціну. Це допоможе зорієнтуватися, чи вигідно вам наразі торгувати з бюджетними установами й організаціями, наскільки це буде прибутково.

Які основні гравці в закупівлях окремої галузі? Чи високий рівень конкуренції?

Варто не забувати і про рівень конкуренції — чим більше суперників у галузі, тим важче може бути перемогти на торгах. Модуль BI Prozorro покаже як загальну кількість постачальників у закупівлях обраних товарів, робіт чи послуг, так і саме ваших основних конкурентів. Ви зможете порівняти їхню успішність зі своєю, подивитися основних замовників цих компаній, оцінити їх стратегію роботи в Prozorro. Ви навіть побачите, з ким із суперників ви зустрічаєтеся на торгах лише удвох, і хто зрештою в таких випадках отримує контракт.

Чому не вдається перемогти на відкритих торгах? І як покращити свої результати в публічних закупівлях?

Звісно, у BI Prozorro можна оцінити ефективність не лише конкурентів, а й самого себе. Яку частку договорів ви отримуєте у закупівлях без використання електронної системи закупівель, яку — на спрощених закупівлях, а які — у відкритих торгах тощо? Хто ваші основні замовники? Ба більше, ви можете визначити свої слабкі місця.

Наприклад, перевірити динаміку дискваліфікацій — раптом ви десь допускаєте систематичну помилку. Ще один можливий сценарій — якщо більшість таких відхилень зробив один замовник, може, краще відмовитися від співпраці з ним. Також модуль показує основні причини програшів на торгах. Уся ця інформація дозволить вам пропрацювати помилки і далі працювати в публічних закупівлях ще ефективніше.

Як знайти усі вищезгадані відповіді на практиці, ми розповімо в серії історій-інструкцій з використання публічного модуля BI Prozorro на порталі RADNUK.COM.UA. Тож чекаємо на вас у наступних матеріалах і бажаємо вдалої аналітики!

Пам’ятайте! Вагома складова успіху криється не тільки у праці 24/7, необхідно ще й вбирати у себе якісні знання. Для цього у вас завжди є розділ «Учасникам» на порталі RADNUK.COM.UA!