- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Алгоритм участі в допороговій закупівлі

Відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, вартість яких не перевищує 50 тисяч гривень, замовник повинен дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель та може використовувати електронну систему закупівель, у тому числі електронні каталоги для закупівлі товарів. Отже, у разі, якщо вартість предмета закупівлі замовника на рік становить до 50 тисяч гривень, замовники можуть і доволі активно проводять допорогові закупівлі.

Які нормативно-правові акти регулюють допорогові закупівлі?

  1. Закон України «Про публічні закупівлі» (далі—Закон) визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
  2. Інструкція про порядок використання електронної системи закупівель у разі здійснення закупівель, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», затверджена наказом ДП «Прозорро» від 20.03.2019 № 10 (зі змінами) (далі — Інструкція) визначає порядок використання електронної системи закупівель під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в частині 3 статті 3 Закону, з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору, або оприлюднення звіту про укладені договори в системі електронних закупівель (далі — ЕСЗ) відповідно до Закону у разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без її використання.

Етапи проведення допорогової закупівлі

Закон передбачає такі етапи проведення допорогової закупівлі замовником:

  1. оголошення про проведення закупівлі;
  2. період уточнення інформації, зазначеної в оголошенні про проведення закупівлі;
  3. подання пропозицій учасниками;
  4. електронний аукціон;
  5. розгляд пропозицій учасників;
  6. визначення переможця закупівлі та завершення закупівлі.

Не всі етапи проведення допорогової закупівлі будуть корисні учасникам, а тому розглянемо далі саме алгоритм участі у допороговій закупівлі.

Алгоритм участі у допороговій закупівлі

Найменування етапу

Опис етапу

Примітки

1. Оголошення про проведення закупівлі

Під час оголошення закупівлі в ЕСЗ розміщується інформація про:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, його категорія;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);

3) інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі;

4) кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг;

5) строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

6) умови оплати;

7) очікувана вартість предмета закупівлі;

8) період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів);

9) кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні);

10) перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв;

11) розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати);

12) розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

13) розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

Учасник уважно вивчає всю інформацію, зазначену замовником в оголошенні, перевіряє вимоги замовника до технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, аналізує очікувану вартість закупівлі.

Учасник має упевнитися, що повністю відповідає вимогам замовника, а очікуваний бюджет зможе забезпечити його власний економічний інтерес, та після такого аналізу вирішує, чи брати участь в закупівлі.

2. Період уточнення інформації, зазначеної в оголошенні про проведення закупівлі

(період уточнення повинен складати не менше 3 робочих днів)

Після оголошення закупівлі починається період уточнень. На етапі періоду уточнень до кінця строку його завершення фізична / юридична особа має можливість звернутися до замовника через ЕСЗ за роз’ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю, та щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення.

Звернення щодо роз’яснення та / або вимога можуть бути подані в ЕСЗ як щодо всієї закупівлі, так і щодо окремого лота.

Звернення щодо роз’яснення та / або вимога формуються лише в текстовому вигляді без можливості приєднання файлів. Усі питання / відповіді зберігаються в ЕСЗ та доступні всім для перегляду.

Інформація стосовно автора звернення щодо роз’яснення та / або  вимоги в ЕСЗ є анонімною та не розкривається. За бажанням учасник може зазначити свою назву в тексті питання.

З метою збереження анонімності замовник відповідає на питання, за потреби завантажує додаткові файли в такому ж порядку, як у випадку розміщення / зміни оголошення закупівлі.

Замовник має можливість вносити зміни в інформацію та документи щодо закупівлі до початку етапу подання пропозицій учасників. Уся історія внесених змін зберігається і доступна для перегляду користувачами. Якщо зміни вносять до інформації і документів, які були завантажені окремими файлами, то такі зміни додатково завантажують в ЕСЗ окремими файлами.

На етапі періоду уточнення інформації в учасника відсутня технічна можливість подати пропозицію.

3. Подання пропозицій учасниками (строк для подання пропозицій не може бути меншим ніж  2 робочі дні)

На етапі подання пропозицій до кінця строку його завершення учасники подають пропозиції в ЕСЗ в результаті заповнення електронної форми з окремими полями та завантаження інформації та документів у вигляді електронних документів через авторизовані / попередньо авторизовані електронні майданчики.

Кожен учасник має можливість подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про закупівлю частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, ЕСЗ не приймає.

Учасник має можливість вносити зміни та уточнення до поданої ним пропозиції до кінцевого строку завершення етапу подання пропозицій учасників, визначеного замовником. Уся історія внесених змін до пропозиції зберігається в ЕСЗ та стає доступною для перегляду користувачами після закінчення етапу електронного аукціону.

ЕСЗ надає можливість учасникові відкликати (анулювати) свою пропозицію до закінчення строку її подання, установленого замовником.

 

4. Електронний аукціон

Дату й час електронного аукціону ЕСЗ призначає автоматично.

Перед початком етапу електронного аукціону ЕСЗ автоматично розкриває інформацію про ціни / приведені ціни пропозицій учасників. Інформація про учасників та їхні пропозиції є закритою до закінчення етапу електронного аукціону.

Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано більше ніж одну пропозицію, то ЕСЗ активує єдиний модуль «Аукціон».

Якщо на етапі подання пропозицій учасників подано одну пропозицію, то ЕСЗ автоматично переходить до етапу розгляду пропозицій учасників.

Усі користувачі мають можливість у режимі онлайн спостерігати за ходом електронного аукціону. Доступ учасників до єдиного модуля «Аукціон» відбувається через авторизовані / попередньо авторизовані електронні майданчики.

Перед початком електронного аукціону ЕСЗ робить паузу (5 хвилин), після якої автоматично оголошує раунд.

У кожному раунді учасники в порядку, визначеному від пропозиції з найвищою до найнижчої ціни / приведеної ціни, а для пропозицій з однаковими цінами / приведеними цінами – першою наданою пропозицією, протягом двох хвилин мають можливість знизити ціну / приведену ціну своєї пропозиції не менше ніж на один крок від своєї попередньої ціни / приведеної ціни.

Під час раунду до завершення часу подання ціни пропозиції учасник має можливість змінювати ціну / приведену ціну своєї пропозиції.

Якщо учасник не здійснює дії щодо зміни ціни / приведеної ціни його пропозиції, то ЕСЗ зберігає попередню ціну / приведену ціну пропозиції учасника й надає можливість наступному учасникові подати ціну / приведену ціну його пропозиції.

Аукціон відбувається в три етапи (раунди), пауза між раундами складає дві хвилини.

Пониження на етапі аукціону є правом учасника, а не обов’язком, тому якщо учасник вийшов з мінімальною ціною, він може її не змінювати.

Тільки після завершення аукціону відкривається інформація щодо учасників закупівлі.

5. Розгляд пропозицій учасників (визначення переможця / відхилення пропозиції).

Період (строк) не встановлено для цього етапу.

На етапі розгляду пропозицій учасників ЕСЗ автоматично розкриває всю інформацію, зазначену в пропозиціях учасників, формується перелік учасників від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни / приведеної ціни.

Документи замовника з інформацією щодо переможця закупівлі та / або відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції завантажуються ним в ЕСЗ окремими файлами.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція учасника, у разі відхилення попередньої найбільш економічно вигідної пропозиції учасника, визначається ЕСЗ автоматично. При цьому замовник повторно здійснює в ЕСЗ дії щодо визначення переможця закупівлі.

Відхилення пропозиції учасника:

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником з’являється в ЕСЗ та автоматично надходить учасникові, пропозицію якого відхилено через ЕСЗ.

Учасник, пропозицію якого відхилено, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Не пізніше ніж через 3 робочих дні з дня надходження такого звернення через ЕСЗ замовник зобов’язаний надати йому відповідь.

За що ж замовник може відхилити пропозицію учасника? В Інструкції про допорогові закупівлі зазначено, що переможець – це учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам та вимогам до предмета закупівлі, визначеним замовником, визнана найбільш економічно вигідною і якого замовник визначив переможцем.

Отже, замовник може відхилити  пропозицію учасника за те, що його пропозиція не відповідає умовам закупівлі, а також якщо пропозиція учасника не відповідає вимогам до предмета закупівлі.

У разі відхилення пропозиції у допороговій закупівлі учасник не може оскаржити дії або бездіяльність замовника до Органу оскарження (АМКУ), проте учасник має право звернутися до замовника через ЕСЗ з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

6. Визначення переможця закупівлі та завершення закупівлі

(договір про закупівлю розміщують протягом 2 робочих днів з дня його укладення)

На цьому етапі у разі прийняття замовником рішення про визначення переможця закупівлі в ЕСЗ з’являється інформація про намір укласти договір з переможцем закупівлі в результаті завантаження окремого файлу.

ЕСЗ формує інформацію про переможця закупівлі (назва переможця закупівлі, ціна його остаточної пропозиції, документи щодо пропозиції).

Договір про закупівлю, який розміщують в ЕСЗ протягом 2 робочих днів з дня його укладання, є у вільному доступі для перегляду користувачами.

У разі відміни закупівлі замовник зазначає підстави для такої відміни, заповнюючи відповідні полія та завантажуючи окремий файл з відповідною інформацією.

Якщо до кінця завершення строку подання пропозицій учасників не зареєстровано жодної пропозиції, то ЕСЗ автоматично визначає закупівлю такою, що не відбулася.

Якщо до кінця завершення строку розгляду пропозицій учасників замовник відхилив усі подані пропозиції учасників, то ЕСЗ автоматично визначає закупівлю такою, що не відбулася.

Інструкцією не встановлено строк для укладення договору за результатами проведеної допорогової закупівлі, тому замовник може укласти відповідний договір з учасником як на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, так і через наприклад 30 днів.

Для зручності ми підготували схему участі в допороговій закупівлі (Рис. 1).

Рис.1

Основні моменти, на які учасник допорогової закупівлі має звернути увагу:

  1. у період уточнення інформації учасник не може оскаржити вимоги замовника до Органу оскарження, проте може звернутися до замовника через ЕСЗ за роз’ясненням щодо інформації, розміщеної під час оголошення про закупівлю, та щодо вимог до предмета закупівлі та / або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення. Звернутися до замовника можливо до завершення періоду уточнення інформації;
  2. на етапі періоду уточнення інформації в учасника відсутня технічна можливість подати пропозицію, оскільки  для подання пропозиції передбачений відповідний етап подання пропозиції;
  3. на етапі періоду уточнення інформація, що подається окремими файлами, повинна мати розширення «.dос»,«.dосх», «.ррt», «.ррtх», «.рdf», «.jреg», «.рng» та / або розширення програм, що здійснюють архівацію даних. Забороняється обмежувати перегляд цих файлів шляхом встановлення на них паролів або у будь-який інший спосіб;
  4. якщо на етапі подання пропозицій учасників подано одну пропозицію, то ЕСЗ автоматично переходить до етапу розгляду пропозицій учасників;
  5. якщо на етапі подання пропозицій учасників подано більше ніж одну пропозицію, то ЕСЗ активує єдиний модуль «Аукціон»;
  6. пониження на етапі аукціону є правом учасника, а не обов’язком, тому якщо учасник вийшов з мінімальною ціною, він може її не змінювати;
  7. строк розгляду пропозицій учасників Інструкцією не встановлений, тому замовник може розглядати пропозицію 1-2 дні, а може й 20-30 днів;
  8. замовник може відхилити пропозицію учасника за те, що його пропозиція не відповідає умовам закупівлі, а також якщо пропозиція учасника не відповідає вимогам до предмета закупівлі, тому учасник має готувати свою пропозицію відповідно до вимог замовника;
  9. Інструкцією не встановлено строк для укладення договору за результатами проведеної допорогової закупівлі, тому замовник може укласти відповідний договір з учасником як на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, так і через 30 днів;
  10. учасник, пропозицію якого відхилено, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; 11. якщо до кінця завершення строку подання пропозицій учасників не зареєстровано жодну пропозицію, то ЕСЗ автоматично визначає закупівлю такою, що не відбулася.

Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Закупівля через електронний каталог (Prozorro Market)