- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чи є протокол міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій належним обґрунтуванням переговорної процедури при наявності надзвичайної ситуації?

Питання читача

Доброго дня. Цікавить таке питання. Ми брали участь у процедурі відкритих торгів, яка не відбулася. Згодом замовник оголосив переговорну процедуру при нагальній потребі у зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій. Як обґрунтування переговорної процедури замовник надав рішення міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Чи є такий документ достатнім підтвердженням переговорної процедури і чи мав право замовник проводити переговорну процедуру?

Відповідь

Доброго дня. Згідно зі статтею 40 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) переговорна процедура закупівлі використовується замовником як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю після проведення переговорів щодо ціни та інших умов договору про закупівлю з одним або кількома учасниками процедури закупівлі.

Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі, зокрема, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендеру.

Відповідно до частини 6 статті 40 Закону повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити, серед іншого, таку інформацію: обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

При цьому замовник самостійно визначає документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

Відповідно до пункту 24 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація — обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Відповідно до Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 № 368 (далі — Порядок), визначаються рівні надзвичайної ситуації.

Згідно з пунктом 11 Порядку остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема у разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає Державна служба з надзвичайних ситуацій (далі — ДСНС) з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Остаточне рішення (експертний висновок) ДСНС є підставою для здійснення інших заходів щодо реагування на надзвичайну ситуацію відповідно до законодавства.

Отже, органом, який підтверджує наявність надзвичайної ситуації та необхідність ліквідації її наслідків, є саме ДСНС. Натомість протокол міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій не є належним обґрунтуванням переговорної процедури.

Далі розглянемо рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія), яке стосується вказаного питання.

Рішення № 25949-р/пк-пз від 18.11.2021, оголошення № UA-2021-11-05-013757-b.

Обставини закупівлі: замовником було оголошено скорочену переговорну процедуру у зв’язку звиникненням особливих економічних обставин з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій. У повідомленні про намір укласти договір про закупівлю замовник як обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі завантажив:

Позиція скаржника: замовник у переговорній процедурі закупівлі зазначив інформацію та надав документи, що не обґрунтовують рішення замовника.

Натомість документи, що підтверджують виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендеру, відсутні.

Згідно з пунктом 11 Порядку остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема у разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає ДСНС з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій. Остаточне рішення (експертний висновок) ДСНС є підставою для здійснення інших заходів щодо реагування на надзвичайну ситуацію відповідно до законодавства. Отже, з наведеного вбачається, що ані протокол замовника, ані Протокол № 12/2021 від 03.11.2021 міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій не є документом, що підтверджує наявність надзвичайної ситуації та необхідність ліквідації її наслідків, і тим паче не підтверджує неможливість проведення відкритих торгів.

Позиція замовника: замовник не надав пояснень щодо зазначеного питання.

Позиція Колегії: відповідно до пункту 11 Порядку остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема у разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає ДСНС з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Водночас замовник не довів та документально не підтвердив виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних саме з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, станом саме на момент оголошення процедури закупівлі (05.11.2021), а також не спростував інформації, наведеної скаржником у скарзі, щодо надзвичайної ситуації, наведеної в обґрунтуванні застосування переговорної процедури.

З урахуванням матеріалів, а також інформації скаржника, наведеної у скарзі, та пояснень замовник не підтвердив правомірність застосування переговорної процедури закупівлі на підставі вимог статті 40 Закону. Враховуючи наведене, подальші дії замовника, зокрема обрання переможця, вчинені з порушенням вимог Закону, які неможливо усунути. Отже, замовник порушив вимоги частин другої та шостої статті 40 Закону. Такі дії замовника вплинули на об’єктивність визначення переможця.

Коментар: протоколміської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій про наявність надзвичайної ситуації не є належним обґрунтуванням переговорної процедури при нагальній потребі у зв’язку виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій. Натомість згідно з Порядкоморганом, який може підтвердити виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних саме з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, є ДСНС та її територіальні органи, що і підтверджується рішенням Колегії.

Більше статей за темою читайте на порталі RADNUK.COM.UA: