- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Особливості діяльності АМКУ під час воєнного стану: інтерв’ю з державною уповноваженою Ольгою Нечитайло

Інтерв’ю підготувала Катерина Плашенко,
експерт-практик з публічних закупівель

До переваг публічних закупівель в Україні для учасників можна віднести можливість оскаржити рішення, дії чи бездіяльність замовників. Процес оскарження сприяє добросовісній конкуренції, запобігає зловживанням з боку замовника, зміцнює та якісно покращує систему публічних закупівель, які проводяться згідно з Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

З початку воєнної агресії РФ проти України Антимонопольний комітет України (далі — АМКУ) призупинив свою діяльність в частині розгляду скарг, але вже з квітня 2022 року робота була відновлена. Як впливатиме воєнний стан на процес оскарження? Чи зміняться підходи до розгляду скарг? Можливо, АМКУ стане суворішим під час прийняття рішень або навпаки? Як бути, якщо замовник або скаржник перебуває на окупованій території? Та, звісно, найактуальніше — як проводити закупівлі: за Законом чи за  постановою від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі — Постанова № 169)? Розібратися з цими та іншими питаннями нам допоможе Ольга Нечитайло — державна уповноважена Антимонопольного комітету України.

По-перше, функціонал Prozorro дозволяє сторонам надавати детальні письмові пояснення щодо кожного пункту скарги, з посиланнями на відповідні документи, розміщені в електронній системі закупівель. Водночас стаття 18 Закону передбачає, що така інформація має бути надана через Prozorro не пізніше дня, що передує дню розгляду скарги. Тоді орган оскарження має час її дослідити, а скаржник чи замовник — ознайомитись і, за потреби, відреагувати на позицію опонента.

По-друге, під час воєнного стану АМКУ жодним чином не обмежував право участі представників сторін і третіх осіб у засіданні. Алгоритм врегульовано у частині 15 статті 18 Закону, де визначено, що сторони запрошуються на засідання органу оскарження за попереднім письмовим бажанням однієї із сторін, зазначеним у скарзі (для скаржника) або поясненні (для замовника). Для їх допуску на засідання ми зобов’язані встановити особу, яка бере участь у засіданні, і обсяг її прав. Тому представники при собі повинні мати довіреність та документ, що посвідчує особу.

Одночасно хочу підкреслити, що особиста участь у засіданні, особливо в умовах воєнного стану, не обов’язкова і видається радше зайвим навантаженням, адже:

— всі документи, пов’язані із закупівлею, і позиції сторін повинні бути викладені заздалегідь у системі Prozorro;

— орган оскарження не бере до уваги документи і пояснення, що оголошуються на засіданні, без попереднього розміщення в електронній системі закупівель;

— засідання органу оскарження транслюються у прямому ефірі і є у відкритому доступі;

— рішення органу оскарження публікуються в рекордно короткі строки — у день прийняття рішення публікується резолютивна частина, а протягом трьох днів — повний текст.

Тому під час воєнного стану рекомендуємо подавати письмові пояснення та залишатись у безпечному місці.

Користуйтесь прикладом заяви скаржника про участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу. Подробиці — у матеріалі «Як взяти участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем?».

З практики зауважу, що наявної в Prozorro на момент подання скарги інформації достатньо для прийняття рішення. Позиція скаржника зрозуміла безпосередньо зі скарги, а також із документів, які він подав у процесі участі в процедурі закупівлі.

Щодо позиції замовника — вона випливає з тендерної документації, протокольних рішень та інших документів, опублікованих в електронній системі закупівель. Орган оскарження зіставляє ці дані з вимогами Закону і отримує відповідь на ключове питання: порушив замовник Закон «Про публічні закупівлі» чи ні?

У разі потреби завантажте з порталу RADNUK.COM.UA приклад скарги на рішення, дії чи бездіяльність замовника після оцінки тендерних пропозицій; приклад скарги на умови тендеру.

Водночас замовники, формуючи умови тендерної документації після оголошення воєнного стану в Україні, повинні враховувати обставини щодо функціонування реєстрів, можливості отримання суб’єктами господарювання тих чи інших документів, надання їх у складі тендерної пропозиції тощо. Адже без цього вони ставлять під загрозу всю закупівлю.

Під час проведення процедури відкритих торгів замовник самостійно у тендерній документації зазначає, у який спосіб, з урахуванням вимог законодавства під час правового режиму воєнного стану, учасник має підтвердити відсутність підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі. Тому пропонуємо до вашого огляду приклад вимог ТД за частиною 1 статті 17 Закону (для переможця).

Читайте також щодо цього питання статтю «Переможець має надати документи, що вимагаються статтею 17 Закону. Чи ні? Огляд практики АМКУ».

У разі порушення строків та порядку подання інформації вона може бути не врахована органом оскарження під час розгляду скарги. Таким чином, під час розгляду скарг орган оскарження враховує всі матеріали та документи за скаргою за наявності на те законодавчих підстав.

У відповідь на запит Комітету ДП «ПРОЗОРРО» повідомило, що в Комітету буде можливість переглянути приховані закупівлі в кабінеті органу оскарження або на вебпорталі Уповноваженого органу після завершення періоду воєнного стану.

У зв’язку з наведеним, після завершення періоду воєнного стану та відновлення можливості перегляду прихованих закупівель Комітетом як органом оскарження будуть розглянуті скарги щодо «прихованих» закупівель та прийняті рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Проте все ж проведення конкурентної закупівлі має дуже багато переваг. По-перше, саме завдяки конкуренції замовник може отримати товар найвищої якості за найнижчою ціною. Отже, відбувається економія бюджетних коштів і ефективне задоволення потреби замовника.

По-друге, державне замовлення завжди було ефективним інструментом стимулювання економічної активності. Тому в умовах воєнного стану критично важливо, щоб держава демонструвала готовність співпрацювати з бізнесом на прозорих партнерських умовах. Це формує додаткову довіру до інституцій і бажання бізнесу інвестувати в перемогу і відбудову.

Тому, вибираючи алгоритм проведення закупівлі, замовникам варто враховувати реальні обставини у регіоні його діяльності та можливість дотримуватись вимог Закону. Якщо це неможливо, допустимо проводити закупівлі на підставі Постанови № 169, а в усіх інших випадках все ж таки варто застосовувати положення Закону.

Більше інформації про оскарження закупівель читайте на порталі RADNUK.COM.UA в таких статтях:

«Нове поняття в оскарженні — „докази“. Що АМКУ вважає доказами?»;

«Надання реєстру документів тендерної пропозиції: прихована чи цілком правомірна вимога замовника?»;

«Виправлення в документах невідповідності щодо кваліфікаційного критерію, який не встановлювався».