- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Увага! ДАСУ моніторить запит пропозицій постачальників (ЗПП)

Держаудитслужба проводить моніторинг запиту пропозицій постачальників. У статті наведемо приклад такого моніторингу.

Нещодавно в електронній системі закупівель з’явився моніторинг Державної аудиторської служби України (далі — ДАСУ/Держаудитслужба) запиту пропозицій постачальників (див. Рисунок). Отже, можна зробити висновок, що аудитори розпочинають практику перевірок закупівель з використанням електронних каталогів.

Рисунок
Моніторинг UA-M-2023-09-25-000057, оголошення UA-2023-08-21-004190-a

У межах проведення моніторингу Держаудитслужба звернулась до замовника з вимогою надати пояснення:

«… 1. Яким чином та на підставі яких документів замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість.

2. Надати посилання на сторінку веб-сайту, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (у разі такого розміщення)…».

Замовник у відповіді зазначає:

«…Для визначення очікуваної вартості природного газу для проведення закупівлі через запит ціни пропозицій було надано запити через e-mail до підприємств, які здійснюють поставку природного газу (додаток) на ринку. Та отримано відповідь від таких (додаток).

Поряд із цим, було здійснено аналіз очікуваної вартості природного газу за одиницю товару у оголошених закупівлях замовниками в електронній системі закупівель „Prozorro“ та на інших електронних майданчиках.

З урахуванням отриманої інформації було здійснено розрахунок відповідно до Примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 275 від 18.02.2020 року.
З урахуванням цього було визначено очікувану ціну за одиницю як середньоарифметичне значення масиву отриманих даних, яка склала 19,11 грн за 1 м3 природного газу…

Щодо другого питання: Законом України „Про публічні закупівлі“ (далі — Закон) не передбачено зобов’язання та порядку оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, тому Замовник своїми діями не порушив норм чинного законодавства у сфері публічних закупівель…».

Держаудитслужба повторно звернулась до замовника:

«…Зважаючи, що станом на 03.10.2023 договір про закупівлю з переможцем відбору в електронній системі відсутній, просимо надати пояснення з наступних питань:

1. Чи Замовником укладено договір про закупівлю з переможцем відбору законом у встановлений термін.

 2. У разі укладання договору, за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог, вказати причини його відсутності в електронній системі закупівель.

3. Надати інформацію чи Замовником відмінено замовлення/запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю.

 4. У разі відміни замовлення/запит ціни пропозицій до укладення договору про закупівлю вказати причини непублікування інформації про відміну замовлення/запиту ціни пропозицій замовником, яка оприлюднюється в електронній системі закупівель протягом одного робочого дня з дня прийняття такого рішення…».

Замовник у відповіді зазначив:

«…Пунктом 6 Положення про покладення спеціальних обов’язків на суб’єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (надалі — Положення) визначено, що ТОВ “Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг” постачає з 1 вересня 2023 р. по 15 квітня 2024 р. (включно) природний газ бюджетним установам, за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу…

У зв’язку із прийняттям Постанови КМУ № 896, та враховуючи те, що замовник є бюджетною установою та фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету, укладення договору із переможцем запиту пропозицій постачальників — ТОВ “О” по ціні 19,11 грн за 1 м3 могло б призвести до нераціонального використання бюджетних коштів, а відтак договір про закупівлю не укладався в строк, визначений п. 66 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого Постановою КМУ № 822 від 14 вересня 2020 р…».

За результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель порушень не встановлено.

Виходячи з наведеного, замовникам варто бути готовими до того, що ДАСУ може прийти з перевіркою на закупівлю через запит пропозицій постачальників. Як бачимо з наведеного моніторингу, замовник має надати інформацію, яким чином було проаналізовано ціни на ринку предмета закупівлі та на підставі чого сформована очікувана вартість. Отже, замовник дотримався принципу максимальної економії та ефективного використання бюджетних коштів, ДАСУ в цьому разі порушень не виявило.

Продовжуємо детально аналізувати висновки моніторингів Держаудитслужби та в разі появи нової практики в частині перевірок інших запитів пропозицій постачальників обов’язково вам повідомимо.

У разі проведення запиту пропозицій постачальників у пригоді можуть стати такі зразки:

Нагадуємо, що на порталі є книга «Моніторинг закупівель за Особливостям» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: