- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Порядок відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах зазнав змін: чого очікувати замовникам?

Порядок відкриття та закриття рахунків у національній валюті зазнав змін у 2024 році. Розглянемо ці зміни до порядку відкриття та закриття рахунків на порталі Радник.

Замовники для здійснення операцій з бюджетними коштами, для зарахування коштів попередньої оплати та інших операцій з виконання бюджетів або таких, що не належать до виконання бюджетів, відкривають рахунки в органах Державної казначейської служби України (далі — Казначейство), керуючись Порядком відкриття та закриття рахунків у національній валюті в органах Державної казначейської служби України, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 22.06.2012 № 758 (далі — Порядок № 758).

Проте, зважаючи на необхідність узгодження законодавства щодо казначейського обслуговування та Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі (далі — План рахунків), а також оптимізації переліку документів, які застосовуються в процесі відкриття та закриття рахунків клієнтів в органах Казначейства, наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2024 № 23 (далі — Наказ № 23) внесено зміни до Порядку № 758, які найближчим часом наберуть чинності.

З урахуванням усіх змін текст Порядку № 758 буде викладено в новій редакції. Також слід зазначити, що нова редакція Порядку № 758 набере чинності з дня офіційного оприлюднення Наказу № 23. Станом на 19.02.2023 відсутня інформація щодо набрання чинності. Про набрання чинності редакція порталу «Радник у сфері публічних закупівель» вас додатково повідомить.

Тож, проаналізуємо основні зміни до Порядку № 758 та визначимо, що потрібно зробити замовникам після набрання чинності Наказом № 23.

Які основні зміни до Порядку № 758 передбачені в новій його редакції?

Наказом № 23 передбачено викласти Порядок № 758 у новій редакції, у якій основною новизною є таке:

Нова редакція деяких понять та визначень основних термінів

Для узгодження основних понять та визначень з Планом рахунків Наказом № 23 до Порядку № 758 введено нові поняття, такі як:

Крім цього, деякі поняття, що використовувалися раніше, уточнено або розширено. Наприклад, доповнено визначення поняття «небюджетні рахунки», а саме зазначено, що до них також належать ті, які відкриваються для зарахування коштів попередньої оплати за отримані товари, роботи або послуги.

До речі, корисною для уповноваженої особи може стати шпаргалка УО щодо строків реєстрації зобов’язань в органах казначейського обслуговування.

Як зміниться форма договору про розрахунково-касове обслуговування та що повинні зробити клієнти після набрання чинності Наказом № 23?

На сьогодні взаємодія та співпраця між клієнтами та Казначейством здійснюється на підставі двох окремих договорів:

Наказом № 23 передбачено, що в новій редакції Порядку № 758 ці два договори будуть об’єднані в один — договір про здійснення розрахунково-касового обслуговування (далі — Договір), яким передбачено розрахунково-касове обслуговування клієнтів, у тому числі дистанційне через систему дистанційного обслуговування «Клієнт Казначейства — Казначейство» (далі — СДО) з використанням засобів криптографічного захисту інформації Державної казначейської служби України.

Новою редакцією Порядку № 758 передбачено форму примірного Договору, яку за основу повинні брати всі клієнти (додаток 1 до Порядку № 758 у новій редакції).

Форма Договору за новою редакцією Порядку № 758, порівняно з поточною редакцією договорів, суттєвих змін не зазнала та є узагальненим видом двох договорів, що використовуються клієнтами на сьогодні.

Водночас слід зазначити, що в новій редакції форма примірного Договору містить визначення основних термінів та понять, що використовуються в процесі співпраці Казначейства та клієнта. Також дещо розширено права Казначейства та доповнено такими:

Клієнт приймає рішення щодо дистанційного обслуговування та повідомляє орган Казначейства шляхом надання листа з підписом керівника та відбитка печатки. Перелік та форми документів, які клієнт подає для організації підключення до СДО, правила використання СДО визначаються Казначейством та оприлюднюються на вебпорталі Казначейства.

Клієнтам слід звернути особливу увагу на пункт 3 Наказу № 23, де зазначено, що протягом трьох місяців після набрання чинності цим Наказом необхідно переукласти договори з відповідним органом Казначейства.

Якщо клієнт перебуває на території, де ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих територіях і не здійснює свою діяльність у штатному режимі, то забезпечити переукладення договорів необхідно протягом трьох місяців з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні.

Читайте також «Договір про закупівлю: строк укладення, оприлюднення, зміни до договору у 2024 році».

Як оновилися умови прийняття Казначейством документів для відкриття рахунків клієнтів?

Замовники, які є клієнтами Казначейства, для відкриття бюджетних та небюджетних рахунків подають до Казначейства визначений Порядком № 758 перелік документів, на підставі яких Казначейство формує справу з юридичного оформлення рахунків.

Наказом № 23 передбачено деякі зміни умов щодо подання клієнтом та прийняття Казначейством документів. Так, необхідно звернути увагу, що відтепер документи на відкриття рахунків клієнту необхідно подавати саме із супровідним листом особи, яка має відповідні повноваження та право першого або другого підпису (пункт 9 розділу ІІІ Порядку № 758 у редакції Наказу № 23).

Крім цього, у новій редакції Порядку № 758 з’явилися умови, за яких органи Казначейства не відкривають рахунки, а повертають документи клієнтам. До таких умов належать:

  • недотримання клієнтом вимог щодо оформлення поданих документів;
  • подання неповного пакета документів;
  • невідповідності даних, наведених у картці зі зразками підписів та відбитка печатки, вимогам, визначеним абзацом третім пункту 1 розділу IV Порядку № 758.

У такому разі органи Казначейства протягом трьох робочих днів з дня отримання документів повертають їх клієнту на доопрацювання разом із супровідним листом, у якому зазначаються причини повернення.

Також зауважимо, що статтею 116 Бюджетного кодексу України (далі — БКУ) передбачено, що порушення порядку та термінів відкриття (закриття) рахунків в органах Казначейства належить до порушень бюджетного законодавства.

Отже, якщо подані документи для відкриття рахунків не прийняті до виконання у зв’язку з порушенням клієнтом бюджетного законодавства України, органи Казначейства застосовують заходи впливу, передбачені статтями 117 та 118 БКУ.

Що змінилося в частині вимог до подання картки із зразками підписів та відбитка печатки, а також щодо закриття рахунків?

Перш за все слід звернути увагу клієнтів на деякі зміни у формі картки зі зразками підписів та відбитком печатки (далі — картка) (додаток 6 до Порядку № 758). Так, у новій редакції відтепер необхідно зазначати не лише власне ім’я та прізвище осіб, які наділені повноваженнями першого та другого підписів, але і по батькові (у разі наявності) особи. Наведемо приклад заповнення фрагмента картки:

Посада

Прізвище, ім’я, по батькові (за наявності)

Зразок підпису

Зразок відбитка печатки

Перший підпис

Керівник установи

Степаненко Петро Олексійович

Підпис керівника

Відбиток печатки

Другий підпис

Начальник відділу бухгалтерського обліку — головний бухгалтер

Гуржій Анастасія Іванівна

Підпис головного бухгалтера

Відбиток печатки

Також зауважимо, що відповідно до пункту 2 розділу IV Порядку № 758 право першого підпису належить керівнику, його заступникам та іншій уповноваженій на це особі, однак не може бути надано головному бухгалтеру та іншим особам, які мають право другого підпису. 

Наказом № 23 додано нові вимоги щодо подання клієнтом картки, зокрема у разі тимчасових змін в установі клієнта. Так, новою редакцією Порядку № 758 описано вимоги до подання картки до органів Казначейства у таких випадках:

Крім цього, у разі відсторонення особи клієнт зобов’язаний не пізніше наступного робочого дня після набрання чинності відповідним рішенням повідомити листом про це відповідний орган Казначейства.

Порядком № 758 передбачено перелік документів, що подаються клієнтом разом із карткою (тимчасовою карткою) до органів Казначейства, серед якого є копії сторінок паспорта громадянина України (або іншого документа, що посвідчує особу). Водночас допускається, що особа, яка наділяється правом підпису, може бути нерезидентом, але для таких осіб необхідно подавати ще й інформацію про громадянство.

Наказом № 23 передбачається, що в такому випадку додатково необхідно подавати копію нотаріально засвідченого перекладу державною мовою документа, що посвідчує особу та відповідно до законодавства України може бути використаним на території України для вчинення правочинів, якщо особа є нерезидентом.

Новою редакцією Порядку № 758 передбачено ще один документ, якого не було у поточній редакції та який клієнти повинні подавати разом із карткою (тимчасовою карткою) до органів Казначейства, а саме інформація про кваліфіковані електронні підписи та кваліфіковану електронну печатку (далі — інформація) (додаток 10 до Порядку № 758 у новій редакції).

Зазначена інформація подається для надання доступу до СДО та автоматизованої системи подання електронної звітності клієнтами Казначейства.

Порядком № 758 передбачено умови для закриття рахунків клієнтів Казначейства. Відповідно до пункту 8 розділу VII «Закриття рахунків в органах Казначейства» Наказу № 23 змін зазнали особливості щодо закриття саме небюджетних рахунків.

Так, у разі наявності залишку коштів на небюджетних рахунках підприємств, установ, організацій та фізичних осіб — підприємців (крім рахунків розпорядників бюджетних коштів, одержувачів бюджетних коштів та державних цільових фондів), але якщо за такими рахунками не здійснювались операції протягом останніх трьох років, органи Казначейства закривають їх, а залишки коштів перераховують у дохід відповідного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету 24060300 «Інші надходження».

Наголосимо, що такі вимоги виконуються, лише якщо клієнт не належить до розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів та державних цільових фондів.

Висновок

Після набрання чинності Наказом № 23, яке відбудеться з дня його опублікування, замовники, які мають відкриті рахунки в органах Казначейства, повинні протягом трьох місяців переукласти договори на розрахунково-касове обслуговування за новою формою, передбаченою додатком 1 до Порядку № 758, а при поданні необхідних документів враховувати зміни у вимогах щодо їх оформлення.

Слід пам’ятати, що органи Казначейства у разі недотримання клієнтом вимог, визначених Порядком № 758, мають право не відкривати рахунки, а повертати клієнту документи на доопрацювання із зазначеними причинами їх повернення.

Читайте також «Банківські дні в публічних закупівлях» та завантажуйте шпаргалку уповноваженої особи щодо застосування електронного каталогу Prozorro Market.