- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Переможець спрощеної закупівлі починаючи з 26.06.2021

Продовжуємо розглядати, що змінилося у спрощеній закупівлі після 26.06.2021, коли набув чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX.

У попередніх статтях «Алгоритм участі в спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021», «Період уточнення інформації в спрощеній закупівлі», «Подання пропозицій у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021», «Електронний аукціон у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021» та «Період кваліфікації учасника у спрощеній закупівлі починаючи з 26.06.2021» на порталі RADNUK.COM.UA ми розглянули загальний алгоритм участі у спрощеній закупівлі, розібрали основні етапи проведення спрощеної закупівлі та дізналися, що змінилося, а що ні.

Сьогодні, продовжуючи вивчення спрощеної закупівлі починаючи з 26.06.2021, розглянемо головні нюанси, на які слід звертати увагу учасникам спрощеної закупівлі на етапі укладення договору про закупівлю.

Хто такий переможець спрощеної закупівлі?

Відповідно до пункту 19 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон) переможець спрощеної закупівлі — учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.

Частиною 12 статті 14 Закону передбачено, що за результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця. Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель (далі — ЕСЗ).

Укладання договору про закупівлю у спрощеній закупівлі

Частиною 15 статті 14 Закону передбачено, що замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів. Отже, якщо учасника обрано переможцем спрощеної закупівлі, вже наступного дня після оприлюднення замовником в ЕСЗ повідомлення про намір укласти договір про закупівлю йому можна звертатися до замовника з пропозицією укласти договір про закупівлю.

Рекомендуємо учасникам не залишати підписання договору про закупівлю на 20-й день, аби через непередбачувані обставини випадково не проґавити строки.

Як діяти замовнику у разі, якщо строк для підписання договору про закупівлю спливає, а замовник не виходить на зв’язок, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Замовник ухиляється від укладення договору про закупівлю. Як діяти учаснику?». Випадки, коли замовник «ховається» від підписання договору про закупівлю, нетипові, проте трапляються, тому учасники спрощених закупівель мають бути готовими до таких дій замовника та до захисту своєї позиції.

Як відомо, оскарження у Постійно діючій адміністративній колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення спрощеної закупівлі Законом не передбачено. На превеликий жаль, учасник не має права подати скаргу, якщо не погоджується з рішенням замовника. Проте учасник спрощеної закупівлі може скористатися частиною 20 статті 14 Закону і з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів звернутися до:

Більш детально про дії учасника в разі незгоди з діями замовника у спрощених закупівлях читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Захищаємо свої права у спрощеній закупівлі».

В учасників спрощених закупівель також є можливість залишити відгук про закупівлю на сайті DOZORRO або ж звернутися до Державної аудиторської служби України. Як це зробити, читайте у статті «Чи може учасник звернутися до ДАСУ щодо порушень замовника під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі?», а приклад звернення доступний для завантаження на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Приклад звернення до Державної аудиторської служби України».

Які документи надає переможець спрощеної закупівлі замовнику?

Спрощена закупівля не є процедурою закупівлі в розумінні Закону, тому замовник не повинен вимагати від переможця спрощеної закупівлі надання документів переможця через ЕСЗ. Водночас ЕСЗ та авторизовані майданчики не надають можливості учаснику на етапі, коли його визнано переможцем, завантажувати будь-які документи у систему. Тобто фізично учасники не можуть завантажити в ЕСЗ будь-які документи переможця.

При цьому частиною 2 статті 41 Закону передбачено, що переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати:

  1. відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю. Тобто йдеться про документи, які підтверджують повноваження підписанта договору про закупівлю (наприклад, підписантом учасника виступає директор, у такому разі учасник надає протокол загальних зборів про обрання директора, якщо учасник є товариством з обмеженою відповідальністю, наказ про призначення директора);
  2. копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності) на провадження певного виду господарської діяльності, якщо отримання дозволу або ліцензії на провадження такого виду діяльності передбачено законом та у разі якщо про це було зазначено у тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі чи вимагалося замовником під час переговорів у разі застосування переговорної процедури закупівлі. Якщо діяльність, яку провадить учасник, не потребує дозвільних документів та / або ліцензії, такому учаснику варто надати довідку у довільній формі. Приклад такої довідки можна знайти на порталі RADNUK.COM.UA у зразках документів для учасників за посиланням Довідка — щодо відсутності ліцензії.

У разі якщо переможцем спрощеної закупівлі є об’єднання учасників, копія ліцензії або дозволу надається одним з учасників такого об’єднання учасників.

Забезпечення виконання договору про закупівлю при участі у спрощеній закупівлі

Відповідно до пункту 12 частини 3 статті 14 Закону в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі обов’язково зазначаються: розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати). Отже, у спрощеній закупівлі, як і в процедурах закупівель, у замовника є можливість вимагати від переможця до моменту підписання договору про закупівлю забезпечення його виконання.

Що таке забезпечення виконання договору про закупівлю? Пунктом 9 частини 1 статті 1 Закону передбачено, що забезпечення виконання договору про закупівлю — надання забезпечення виконання зобов’язань учасником перед замовником за договором про закупівлю. Розмір забезпечення виконання договору про закупівлю не може перевищувати 5 відсотків вартості договору про закупівлю.

Згідно зі статтею 27 Закону замовник має право вимагати від переможця спрощеної закупівлі внесення ним не пізніше дати укладення договору про закупівлю забезпечення виконання такого договору, якщо внесення такого забезпечення передбачено в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

Відповідно до статті 546 ЦК України виконання зобов’язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком. Договором або Законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов’язання. Тобто ЦК України встановлює основні види забезпечення виконання зобов’язань, але цей перелік не є вичерпним, інші різновиди можуть бути передбачені будь-яким іншим законом або ж погоджені сторонами у проєкті договору про закупівлю. 

При цьому переможцю спрощеної закупівлі, що укладає договір про закупівлю із замовником, який вимагає надання забезпечення виконання договору про закупівлю, потрібно розуміти випадки, коли замовник повертає забезпечення виконання договору про закупівлю, а саме:

  1. після виконання переможцем спрощеної закупівлі договору про закупівлю;
  2. за рішенням суду щодо повернення забезпечення договору у випадку визнання результатів спрощеної закупівлі недійсними або договору про закупівлю нікчемним;
  3. у випадках, передбачених статтею 43 Закону (підстави для визнання договору про закупівлю нікчемним);
  4. згідно з умовами, зазначеними в договорі про закупівлю, але не пізніше ніж протягом п’яти банківських днів з дня настання зазначених обставин.

Кошти, що надійшли як забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо вони не повертаються учаснику у випадках, визначених цим Законом, підлягають перерахуванню до відповідного бюджету, а в разі здійснення закупівлі замовниками не за бюджетні кошти перераховуються на рахунок таких замовників.

На порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Забезпечення виконання договору про закупівлю» та «Усе, що треба знати про (не)повернення забезпечення виконання договору про закупівлю» детально розібрано сутність та основні особливості забезпечення виконання договору про закупівлю.

Вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього

Договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 Закону. Договір про закупівлю за результатами спрощеної закупівлі укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Учасник, який став переможцем у спрощеній закупівлі, повинен пам’ятати, що умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця спрощеної закупівлі, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов’язання в іноземній валюті та / або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі (частина 4 статті 41 Закону).

Частиною 5 статті 41 Закону передбачено, що істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:

  1. зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника;
  2. збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, — не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії;
  3. покращення якості предмета закупівлі, за умови що таке покращення не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю;
  4. продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов’язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об’єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю
  5. погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку;
  6. зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку зі зміною ставок податків і зборів та / або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування;
  7. зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;
  8. зміни умов у зв’язку із застосуванням положень частини 6 статті 41 Закону.

У зв’язку з необхідністю забезпечення потреб оборони під час дії правового режиму воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях можуть бути змінені істотні умови договору про закупівлю (після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі) замовником, визначеним у Законі України «Про оборонні закупівлі», а саме: обсяг закупівлі, сума договору, строк дії договору та виконання зобов’язань щодо передання товару, виконання робіт, надання послуг.

Також звертаємо вашу увагу, що пункт 2 частини 5 статті 41 Закону зазнав змін. До 26.06.2021 пункт 2 частини 5 статті 41 Закону містив посилання лише на момент укладення договору про закупівлю. А вже після 26.06.2021 ціна за одиницю товару може зростати не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю / внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Більш детально зі змінами пропонуємо ознайомитися на порталі RADNUK.COM.UA у статті «З 26.06.2021 по-новому рахуємо строки на збільшення ціни товару до 10 %!».

Отже, сторони вносять зміни в договори про закупівлю, укладені за результатами спрощеної закупівлі, лише на вичерпних підставах, передбачених частиною 5 статті 41 Закону.

Цікавий факт. При публікації повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю замовники зобов’язані публікувати також і додаткові угоди. Якщо ціна одиниці товару за результатами аукціону виходить більше ніж з двома знаками після коми, то сторони при укладенні договору про закупівлю можуть унаслідок перерахунку зменшити суму договору про закупівлю згідно з частиною 4 статті 41 Закону, але за умови, що у спрощеній закупівлі відбувся аукціон.

Більше про важливі підстави для зміни істотних умов договору про закупівлю читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Вісім важливих підстав для зміни істотних умов договору про закупівлю».

Частина 6 статті 41 передбачає, що дія договору про закупівлю може бути продовжена на строк, достатній для проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі на початку наступного року в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в початковому договорі про закупівлю, укладеному в попередньому році, якщо видатки на досягнення цієї цілі затверджено в установленому порядку. Більше щодо цього питання читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чотири з половиною умови правомірного продовження дії договору про закупівлю на 20 %».

Висновки

  1. Переможець спрощеної закупівлі — учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю.
  2. Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 календарних днів.
  3. Переможець спрощеної закупівлі не має технічної можливості надати документи переможця через ЕСЗ.   
  4. Переможець спрощеної закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю та копію ліцензії або документа дозвільного характеру (у разі їх наявності), а також забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке вимагалося замовником у спосіб, який визначено замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.
  5. Основні вимоги до договору про закупівлю та внесення змін до нього при проведенні спрощеної закупівлі визначені статтею 41 Закону.

Більше цікавої інформації читайте порталі RADNUK.COM.UA у статтях: