- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Оскарження мультилотової закупівлі: що важливо знати учаснику

Інколи учасників публічних закупівель долають сумніви щодо того, як саме оскаржується багатолотова закупівля. І запитань справді достатньо. Чи можна оскаржити її в цілому або лише в межах окремих лотів? Чи блокується закупівля у всіх лотах, якщо оскаржується тільки один? Відповіді на ці та інші запитання шукайте у цьому матеріалі. 

Тендерну документацію можна оскаржити як в цілому, так і в межах окремого лота. Усе залежить від мети скаржника. Чи має він намір оскаржити умови конкретного лота / лотів, чи положення тендерної документації, які стосуються всіх лотів одночасно?

Згідно з вимогами частини 2 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у разі якщо замовник у межах однієї закупівлі визначив частини предмета закупівлі (лоти), то при поданні скарги щодо окремого лота (лотів) реєстраційні картки формуються за кожним лотом окремо. При цьому необхідно пам’ятати про правила щодо змісту скарги (частина 5 статті 18 Закону) та обов’язкові реквізити скарги:

  1. найменування замовника, рішення, дії або бездіяльність якого оскаржуються;
  2. ім’я (найменування), місце проживання (місцезнаходження) суб’єкта оскарження;
  3. підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати;
  4. обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи;
  5. перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та / або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій;
  6. вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування.

До скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.

Якщо суб’єкт оскарження має намір взяти участь у розгляді скарги шляхом застосування телекомунікаційних систем в інтерактивному режимі реального часу, разом зі скаргою він подає до Органу оскарження відповідну заяву у формі електронного документа шляхом її завантаження через електронну систему закупівель у строк, встановлений для подання скарги. Як це зробити, читайте в інтерв’ю з головою АМКУ Ольгою Піщанською з однойменною назвою «Режим онлайн під час розгляду скарг з публічних закупівель».

Наголосимо, що відповідно до змін, які відбулися у Законі у червні, при оскарженні тендерної документації разом зі скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження / докази. Детальніше щодо цього читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Оскарження процедур закупівель: нові правила з 26.06.2021».

Важливо: станом на жовтень 2021 року навіть при поданні скарги на умови тільки одного лота в електронній системі призупиняється вся закупівля. Тому по інших лотах аукціон не розпочнеться, незважаючи на те, що в них немає скарг.

Наприклад, учасник хоче оскаржити умови одного лота багатолотової закупівлі. У такому випадку йому необхідно перейти на сторінку лота закупівлі та вже з неї завантажити скаргу. Розглянемо наочно, як подається скарга щодо закупівлі в цілому та щодо окремого лота через майданчик Zakupki.Prom. 

Приклад № 1. Оскарження умов окремого лота закупівлі

Крок № 1: переходимо на сторінку лота 1 закупівлі (Рис. 1). 

Рис. 1

Крок № 2: переходимо в розділ «Скарги» лота 1 процедури закупівлі. 

Рис. 2

Крок № 3: у розділі «Скарги» натискаємо кнопку «Подати скаргу в АМКУ» (Рис. 3).

Рис. 3

Крок № 4: перевіряємо, що скарга подається саме щодо лота (Рис. 4).

Рис. 4

Крок № 5: створюємо чернетку скарги, оплачуємо її та чекаємо, коли вона зі статусу «чернетка» набуде статусу «очікує розгляду».

Як оплатити скаргу? Варто пам’ятати, що оплата скарг диференційована та врегульована постановою Кабінету Міністрів України № 292 від 22.04.2020. Так, вартість оскарження тендерної документації становить 0,3 % від очікуваної вартості закупівлі (чи лота, якщо оскаржується окремий лот), але не менше 2 тис. грн та не більше 85 тис. грн. При оскарженні рішень, дій чи бездіяльності замовника, які відбулися після оцінки тендерних пропозицій або після розгляду тендерних пропозицій відповідно до статті 29 Закону або після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, розмір оплати становить 0,6 %, проте не менше 3 тис. грн та не більше 170 тис. грн.

Електронна система закупівель автоматично розраховує суму оплати за подання скарги, а для зручності користувачів майданчика Zakupki.Prom у розділі «скарги» виводиться підказка з орієнтовною вартістю подання скарги.

Оплату скарги можна провести двома способами: з розрахункового рахунку скаржника або за допомогою онлайн-оплати через систему liqpay. Будь-які помилки під час проведення оплати скарги (наявність зайвих розділових знаків чи пробілів, помилок у призначенні платежу, у реквізитах тощо) призведуть до того, що оплата не буде співставлена зі скаргою. Отже, скарга не потрапить на розгляд Колегії. Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA «Покрокову інструкцію для учасників щодо оскарження одного лота в багатолотовій закупівлі та оскарження багатолотової процедури в цілому».

Далі розглянемо, як у системі оскаржити закупівлю в цілому (Приклад 2).

Приклад № 2. Оскарження всієї закупівлі

Крок № 1: переходимо в розділ скарги із загальної сторінки закупівлі (Рис. 5). 

Рис.5

Крок № 2: у розділі «Скарги» натискаємо кнопку «Подати скаргу в АМКУ» (Рис. 6).

Рис. 6

Крок № 3: переконуємось, що скарга подається на умови закупівлі, а не на умови лота (Рис. 7). 

Рис.7

Крок № 4: створюємо чернетку скарги, оплачуємо її та чекаємо, коли вона зі статусу «чернетка» набуде статусу «очікує розгляду». Скасування скарги учасником можливе тільки в тому випадку, поки скарга знаходиться у статусі «Чернетка». Після проведення скаржником оплати, занесення її до реєстру та формування реєстраційної картки скарги неможливо скасувати або щось змінити чи відредагувати. І немає значення, що скаржник передумав, помилився, перестав бути зацікавленим у результаті процедури закупівлі, — скарга може бути скасована лише до проведення оплати.

Далі розглянемо приклад скарги, коли в межах процедури закупівлі оскаржувались умови закупівлі загалом (Рис. 8).

Рис. 8

Цікавою у цій процедурі закупівлі також є наполегливість учасника, який двічі скаржився до АМКУ, оскільки вважав, що замовник не виконав рішення АМКУ по першій скарзі в повному обсязі і не усунув дискримінаційні вимоги. Тому з метою відстоювання своїх прав учасник вдруге звернувся до Колегії. 

А в закупівлі № UA-2021-07-12-004742-a оскаржувались умови окремих лотів закупівлі (Рис. 9).

Рис. 9

Учасники були різні, кожен оскаржував умови того лота, в якому вбачав дискримінаційні умови щодо себе. 

Чи можна подати скаргу на рішення, дії чи бездіяльність замовника за окремим лотом, чи необхідно подавати скаргу на всю закупівлю?

Якщо період подання тендерних пропозицій закінчився, то система більше не дозволить подати скарги на процедуру закупівлі загалом. На майданчику на таких етапах передбачена можливість подавати скарги тільки щодо конкретних лотів. Зважайте, що в таких випадках скарга подається виключно в межах тих лотів, де скаржник подавав свої тендерні пропозиції. 

На відміну від оскарження умов тендерної документації, при поданні скарги після аукціону до окремого лота закупівлі, решта лотів, які не оскаржуються, не блокуються.

Особливу увагу варто приділити питанню оскарження відхилення після аукціону тендерної пропозиції учасника багатолотової закупівлі. Єдиний варіант для ефективного оскарження відхилення тендерної пропозиції у багатьох лотах — це подання скарги окремо у кожному лоті. Система закупівель працює таким чином, що технічна можливість для замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника з’являється тільки при наявності у цьому лоті скарги на відхилення. Тобто замовник має право та технічну можливість скасувати своє рішення після подання скарги, наприклад до прийняття скарги до розгляду Колегією, або ж після прийняття скарги до розгляду, або ж після прийняття рішення Колегією за результатами розгляду скарги (за умови задоволення скарги). Таке право замовника закріплено в абзаці 2 частини 17 статті 18 Закону.

Наостанок зауважимо, що для досягнення бажаного результату при оскарженні багатолотової закупівлі учасникам необхідно враховувати одночасно як вимоги законодавства, так і нюанси їх технічної реалізації в електронній системі закупівель. Успіх з вами!

Про порядок укладення договору про закупівлю в разі часткового оскарження мультилотової закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Укладення договору про закупівлю в разі часткового оскарження мультилотової закупівлі».