- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Незазначення замовником екологічного класу та вмісту біоетанолу при закупівлі нафтопродуктів: порушення чи ні? Позиція ДАСУ та суду

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду у справі № 440/11061/23

Позиція ДАСУ/відповідача: під час проведення моніторингу закупівлі № UA-2023-03-16-006210-a Держаудитслужба/ДАСУ встановила, що замовник при визначенні технічних та якісних характеристик предмета закупівлі (бензин А-95, дизельне паливо) встановив, що якість палива повинна відповідати встановленим/зареєстрованим чинним нормативним актам чинного законодавства, у тому числі щодо бензину А-95 (ДСТУ 4839:2007 або ДСТУ 7687:2015) та щодо дизельного палива (ДСТУ 4840:2007 або ДСТУ 7688:2015), без додаткового позначення необхідних для закупівлі якісних характеристик відповідно до вимог чинного законодавства.

ДАСУ зазначає, що постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі — Технічний регламент) затверджені вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив. Так, згідно з пунктом першим Додатка № 1 Технічного регламенту позначення автомобільного бензину повинно включати назву і марку бензину та містити такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група — літера А, позначення бензину для автомобільних двигунів з примусовим/іскровим запалюванням; друга група — цифрове позначення октанового числа автомобільного бензину (80, 92, 95, 98) за дослідним методом; третя група — символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група — символ визначення вмісту біоетанолу: Е5, Е7, Е10.

Позначення дизельного палива, згідно з пунктом другим Додатка № 1 Технічного регламенту, включає такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група — літери ДП, позначення дизельного палива для автомобільних дизельних двигунів; друга група — літерне позначення кліматичного періоду: Л (літнє), З (зимове), Арк (арктичне); третя група — символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група — символ визначення вмісту метилових/етилових естерів жирних кислот: В0 (за їх відсутності), В5, В7. Також вищевказане позначення палив встановлено у пункті 3.4 ДСТУ 7687:2015 (Бензини автомобільні євро) та пункті 3.3 ДСТУ 7688:2015 (Паливо дизельне євро).

Таким чином, не зазначивши в тендерній документації повну інформацію про детальний опис товарів, що закуповуються, та їх технічні та якісні характеристики або умовні позначення відповідно до Технічного регламенту, а саме: відносно автомобільного бензину — щодо екологічного класу та вмісту біоетанолу, відносно дизельного палива — щодо кліматичного періоду та екологічного класу, замовником порушено вимоги пункту 3 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Позиція замовника/позивача: висновок про результати моніторингу процедури закупівлі бензину А-95 (талони та наливом), дизельного палива (талони та наливом) № UA-2023-03-16-006210-а вважає протиправним. Вважає необґрунтованим висновок ДАСУ про порушення позивачем вимог пункту 3 частини 2 статті 22 Закону, оскільки вказаним Законом передбачено, що технічні, якісні характеристики предмета закупівлі визначаються замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону, що й було реалізовано в тендерній документації. Звертав увагу, що замовник самостійно визначає необхідні технічні характеристики предмета закупівлі з огляду на специфіку предмета закупівлі. Позивачем як замовником наведений вичерпний опис необхідних технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі в Додатку № 1 до тендерної документації, а саме відносно характеристик палива — щодо екологічного класу, вмісту біоетанолу (для бензину) та кліматичного періоду (для дизельного палива), шляхом посилання в тендерній документації на відповідність предмета закупівлі вимогам Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив. При цьому позивачем не ставилося на меті здійснення закупівлі пального з окремими показниками екологічного класу та вмісту біоетанолу. Крім того, закупівля здійснювалась задля виконання завдань щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, що реалізуються впродовж року (кожного сезону — як зимового, так і літнього), а визначення в тендерній документації конкретного позначення кліматичного періоду могло призвести до використання дизельного палива у період, який не відповідає сезонності, та погіршення технічного стану спеціалізованої техніки.

Позиція суду: згідно з констатуючою частиною висновку про результати моніторингу процедури закупівлі № UA-2023-03-16-006210-а відповідач дійшов висновку про порушення замовником вимог пункту 3 частини 2 статті 22 Закону у зв’язку з незазначенням в тендерній документації повної інформації про детальний опис товарів, що закуповуються, та їх технічні та якісні характеристики або умовні позначення відповідно до Технічного регламенту (відносно автомобільного бензину — щодо екологічного класу та вмісту біоетанолу, відносно дизельного палива — щодо кліматичного періоду та екологічного класу).

Замовником закупівлі було визначено технічні вимоги та якісні характеристики предмета закупівлі бензину А-95 та дизельного пального, а саме вимоги, встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив».

Суд відхиляє доводи представника відповідача про незазначення замовником у тендерній документації повної інформації про детальний опис товарів, що закуповуються, та їх технічні та якісні характеристики або умовні позначення відповідно до Технічного регламенту (відносно автомобільного бензину — щодо екологічного класу та вмісту біоетанолу, відносно дизельного палива — щодо кліматичного періоду та екологічного класу), оскільки замовником здійснено закупівлю палива з урахуванням усіх екологічних класів та показників вмісту біоетанолу, які дозволені Технічним регламентом, згідно з умовами тендерної документації, та замовником не ставилося на меті здійснення закупівлі пального з окремими вказаними показниками. При цьому, пред’являючи вимогу щодо визначення конкретного позначення кліматичного періоду палива, відповідачем не було враховано, що закупівля здійснювалась задля виконання замовником завдань, що реалізуються упродовж всього року.

Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позивачем зазначено вичерпний опис технічних, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі, у тому числі шляхом обов’язкової умови відповідності предмета закупівлі Технічному регламенту, а тому доводи відповідача про порушення позивачем пункту 3 частини 2 статті 22 Закону є необґрунтованими.

Керуючись статтями 241–245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив адміністративний позов замовника до ДАСУ про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити; визнати протиправним та скасувати висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-03-16-006210-а; стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ДАСУ на користь замовника судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 684,00 грн.

За нагоди можете скористатися зразком, розробленим спеціалістами групи компаній «Радник»: Технічна специфікація на закупівлю палива.

Щоб підготуватися та проаналізувати судову практику з різних питань публічних закупівель, на порталі «Радник» створена електронна книга «Практика суду, що стосується публічних закупівель». Такий електронний помічник потрібен кожному замовнику та учаснику, щоби знати та вміло захищати свої права та приймати лише правильні рішення: