- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

ДАСУ вимагає обґрунтування за постановою № 710 при закупівлі без ЕСЗ

Попри те, що замовник оприлюднює обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення на власному вебсайті згідно з постановою № 710 у разі проведення конкурентних процедур закупівель та переговорної процедури закупівлі, та на проведення спрощеної закупівлі та договору про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, ця норма не розповсюджується, останнім часом ДАСУ при проведенні моніторингів просить надати відповідне обґрунтування при закупівлі за пунктами 11 і 13 Особливостей. На що слід звернути увагу замовнику, читайте далі.

Останнім часом при перевірці закупівель без використання електронної системи закупівель Державна аудиторська служба України (далі — Держаудитслужба / ДАСУ) вимагає від замовників надати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення на власному вебсайті. У статті проаналізуємо такі моніторинги закупівель, проведених за пунктами 11 і 13 Особливостей, та розглянемо, на що замовнику варто звернути увагу у зв’язку з цим.

«Допорогові» закупівлі без використання електронної системи закупівель

Моніторинг UA-M-2023-10-03-000052, оголошення UA-2023-09-13-007037-a

Закупівля без використання електронної системи, предмет закупівлі — Капітальний ремонт дорожнього покриття, очікувана вартість — 1 368 749 грн.

У запиті до замовника ДАСУ просить надати пояснення, зокрема: «Надати інформацію та відповідні документи (проектно-кошторисну документацію, технічне завдання, дефектні акти, експертні звіти, аналіз ринку щодо цін, листування з учасникам ринку (анкети, запити, запрошення до обговорення, тощо)), на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість».

Наразі моніторинг триває і на момент написання статті відповідь замовника неоприлюднена, так само  немає рішення Держаудитслужби щодо наявності / відсутності порушень.

Моніторинг UA-M-2023-09-19-000051, оголошення UA-2023-09-13-003586-a

Закупівля без використання електронної системи, предмет закупівлі — Капітальний ремонт елементів благоустрою громадського простору, очікувана вартість — 1 185 000 грн.

У запиті до замовника ДАСУ просить надати пояснення, зокрема: «Надати інформацію про те, яким чином та на підставі яких документів Замовником здійснено обґрунтування розміру бюджетного призначення, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість, та надати посилання на сторінку власного вебсайту або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів, на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі (у разі такого розміщення)».

Замовник відповів: «… Згідно з рішенням №60-1-2023 від 07.09.2023 року щодо розподілу коштів бюджету розвитку на проведення капітальних ремонтів об’єктів соціальної інфраструктури в розрізі об’єктів у 2023 році виділено кошти на Капітальний ремонт елементів благоустрою громадського простору в розмірі 1 270 000 грн. Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі визначено відповідно до потреб у закупівлі з урахуванням вимог законодавства та проектно-кошторисної документації. Відповідно до Наказу Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 275 від 18.02.2020 року ‟Примірна методика визначення очікуваної вартості предмета закупівліˮ способами, що рекомендуються для отримання інформації про ціну товарів та послуг, є, зокрема, направлення не менше 3-х письмових запитів цінових пропозицій (електронною поштою) виробникам, офіційним представникам та дилерам, постачальникам конкретного товару, надавачам послуг. Керуючись зазначеним, Замовником було направлено запити щодо визначення ціни до виконавців робіт. Відповідно до отриманих цінових пропозицій, пропозиція ТОВ ‟Сˮ визначена найбільш економічно вигідною серед запропонованих пропозицій. Відтак, Замовником було прийнято рішення про укладення договору саме з цим виконавцем робіт.

Щодо розміщення інформації на власному вебсайті, у пп. 1 п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року № 710 ‟Про ефективне використання державних коштівˮ (далі — Постанова 710), Замовником не застосовувалась переговорна процедура закупівель, а також не проводилася конкурентна процедура. Дана закупівля проводиться Замовником шляхом використання закупівлі без використання електронної системи закупівель відповідно до п. 11 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України ‟Про публічні закупівліˮ, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості). У разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 38 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель».

За наслідком моніторингу в цій частині порушень не встановлено.

Закупівлі без використання електронної системи закупівлі згідно з пунктом 13 Особливостей

Моніторинг UA-M-2023-09-28-000092, оголошення UA-2023-08-04-006145-a

Закупівля без використання електронної системи, предмет закупівлі — Риба морожена (хек), очікувана вартість — 840 000 грн.

У запиті до замовника ДАСУ просить надати пояснення, зокрема: «1. Надати інформацію та відповідні документи, на підставі яких вами здійснено обґрунтування розміру бюджетних призначень, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначено його очікувану вартість. 2. Надати посилання на сторінку власного вебсайту (або офіційного вебсайту головного розпорядника бюджетних коштів), на якому розміщено обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, обґрунтування розміру бюджетних призначень, очікуваної вартості предмета закупівлі…».

У відповіді замовник зазначає:

«По питанню 1. Очікувана вартість предмета закупівлі складає 840 000,00 грн, визначена відповідно до примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі (затверджена наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 18.02.2020 року № 275), виходячи з моніторингу цін на ринку таких товарів та з урахуванням середніх споживчих цін на товари (послуги) по Україні у травні — червні 2023 року (http://www.ukrstat.gov.ua).

Щодо розміру бюджетного призначення: відповідно до статті 4 Закону України ‟Про публічні закупівліˮ (далі — Закон) планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Закупівля здійснюється відповідно до змін до річного плану. Затверджено кошторис на 2023 рік, в якому, зокрема, передбачаються видатки на продукти харчування, у т. ч. риба морожена (хек).

По питанню 2. Положеннями статті 19 Конституції України визначено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Виходячи з системного аналізу цих норм чинного законодавства України, на законодавчому рівні не встановлено обов’язку щодо оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості та / або розміру бюджетного призначення на власному вебсайті.
Разом з тим, звертаємо Вашу увагу на те, що закупівля здійснена без використання електронної системи відповідно до підпункту 6 пункту 13 Особливостей. Ця закупівля не є конкурентною процедурою закупівлі, та Замовником не оприлюднювалося повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель, а тому положення Постанови № 710 не застосовуються під час здійснення закупівлі без використання електронної системи».

На момент написання статті моніторинг незавершений та немає рішення Держаудитслужби щодо наявності / відсутності порушень.

Моніторинг UA-M-2023-08-24-000024, оголошення UA-2023-08-02-012950-a

Закупівля без використання електронної системи, предмет закупівлі — Гідравлічне обладнання, очікувана вартість — 1 096 800 грн.

Під час моніторингу Держаудитслужба просить надати роз’яснення, зокрема: «… 1. Надати інформацію та відповідні документи, на підставі яких вами забезпечено обґрунтування розміру технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та визначено його очікувану вартість. 2. Надати інформацію, чи оприлюднювались вами на сторінці власного вебсайту (або офіційного вебсайту суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру витрат та очікуваної вартості предмета закупівлі. У разі оприлюднення вищевказаної інформації надати посилання на сторінку, яка буде доступна для перегляду та зміст якої дасть можливість ідентифікувати її приналежність до процедури закупівлі за номером UA-2023-08-02-012950-a…».

Замовник надав відповідь: «… Необхідні технічні та якісні характеристики визначені маркуванням предмета закупівлі з урахуванням вимог ДСТУ та норм стандартизації. Розрахунок вартості процедури закупівлі здійснено шляхом отримання комерційних пропозицій від постачальників відповідної продукції з урахуванням Наказу Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 ‟Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівліˮ. Джерело фінансування цієї закупівлі — кошти від господарської діяльності підприємства.

Договір про закупівлю № 877-23 ШУН від 04.07.2023р. укладений на підставі пп. 6 п. 13 Особливостей за результатами процедури закупівлі UA-2023-05-14-000721-a, яка була автоматично відмінена електронною системою закупівель відповідно до п. 51 Особливостей — «неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями». Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості розміщено на сторінці власного вебсайту за посиланням https://dobropillyavuhillya.com.ua/zakupivlia-ua-2023-05-14-000721-a/. Особливостями не визначено необхідності оприлюднення інформації за абзацом 3 пункту 4¹ Постанови № 710, коли закупівля здійснюється при укладенні прямого договору за надпороговими вартісними межами. Таким чином, відсутня обов’язкова необхідність оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті, коли закупівля здійснюється за пунктом 13 Особливостей».

За наслідком моніторингу в цій частині порушень не встановлено.

Отже, виходячи з наведених моніторингів, звертаємо увагу замовників:

Замовник оприлюднює обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості, розміру бюджетного призначення на власному вебсайті у разі проведення конкурентних процедур закупівель та переговорної процедури закупівлі. На проведення спрощеної закупівлі та договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, ця норма не розповсюджується.

Водночас, забезпечення наявності обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, його очікуваної вартості здійснюється щодо всіх публічних закупівель (процедур закупівель, спрощених закупівель, договорів, укладених без використання ЕСЗ) особою, що визначається розпорядчим рішенням самого замовника.

З огляду на викладене доходимо висновку: попри відсутність обов’язку оприлюднення відповідного обґрунтування, під час оголошення спрощених закупівель та / або оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, замовник має його підготувати та зберігати, оскільки пункт 41 Постанови № 710 встановлює:

«Головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів забезпечити:

обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; …».

Зі зразками наказу, що передбачає організацію виконання Постанови № 710, знайомтесь у статті «Два варіанти організації виконання Постанови № 1266 (оприлюднення обґрунтування)».

Повідомляємо, що на порталі є Книга Моніторинг закупівель за Особливостями № 1178 — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями за Особливостями: