- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Завищення очікуваної вартості предмета закупівлі: правові наслідки для замовника

Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі — це досить відповідальний процес, який є запорукою проведення успішної закупівлі. Пунктом 11 частини 1 статті 9 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що основними функціями Уповноваженого органу (Мінекономіки) є, зокрема, розроблення та затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі. Так, на виконання зазначеної норми Закону наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 затверджено примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі (далі — Методика визначення очікуваної вартості предмета закупівлі).

Проте, зважаючи на те, що вказана методика є примірною, замовник не зобов’язаний визначати очікувану вартість предмета закупівлі відповідно до неї, а тільки має право. Тому кожен замовник обирає свій метод визначення очікуваної вартості закупівлі. Які наслідки завищення або заниження очікуваної вартості предмета закупівлі чекають на замовника? Наприклад, заниження очікуваної вартості може призвести до того, що на закупівлю, оголошену замовником, не прийде жоден учасник. А завищення начебто ніяких наслідків не має… Крім того, адміністративної відповідальності за «неправильне» визначення очікуваної вартості предмета закупівлі Кодексом України про адміністративні правопорушення не передбачено. Тобто відповідальність за такі дії замовника відсутня? Відповімо на це запитання, проаналізувавши вирок Кропивницького апеляційного суду від 04.03.2020 провадження № 11-кп/4809/168/20.

Обставини справи

У результаті неналежного виконання своїх обов’язків через несумлінне ставлення до них обвинувачений ОСОБА 1 надав можливість громадянину ОСОБА 6, провадження відносно якого виділено в окреме кримінальне провадження, при виготовленні, оформленні та підписанні протоколу засідання тендерного комітету замовника від 24.03.2017 № 1, який є офіційним документом і створює правові наслідки, з метою вчинення та приховання іншого злочину внести до нього завідомо неправдиві відомості, а саме:

Завдяки злочинній бездіяльності голови тендерного комітету обвинуваченого ОСОБА 1 та безконтрольності за роботою членів очолюваного ним комітету 10.04.2017 громадянин ОСОБА 6, провадження відносно якого виділено в окреме кримінальне провадження, з використанням власного електронного ключа (підпису) через авторизований електронний майданчик оприлюднив (розмістив) на вебпорталі Уповноваженого органу на офіційному сайті prozorro.gov.ua повідомлення про намір укласти договір з ТОВ «М» на закупівлю код ДК 021:2015 33120000-7 Системи реєстрації медичної інформації та дослідне обладнання (система ультразвукова діагностична, фетальний монітор з функцією моніторингу двох плодів), а також розмістив сканкопію протоколу тендерного комітету замовника від 10.04.2017 № 2.

Таким чином, у результаті службової недбалості голови тендерного комітету замовника обвинуваченим ОСОБА_1 завдано тяжкі наслідки охоронюваним законом правам та інтересам юридичної особи замовника, правонаступником якої є Комунальне некомерційне підприємство «Н», та державним інтересам, які полягають у спричиненні матеріальної шкоди у розмірі 1 246 001 грн.

Вирок суду

ОСОБА 1 визнати винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 367 Кримінального кодексу України, та призначити покарання у виді 2 років позбавлення волі з позбавленням права обіймати посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій в органах державної влади, місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях строком на 2 роки. На підставі статті 75 Кримінального кодексу України звільнити ОСОБА 1 від відбування основного покарання у виді позбавлення волі з випробуванням, встановивши іспитовий строк тривалістю 1 рік, та покласти обов’язки, передбачені пунктами 1, 2 частини 1 статті 76 Кримінального кодексу України.

Коментар редакції

Завищення очікуваної вартості предмета закупівлі не створює адміністративне правопорушення та начебто не впливає на процес проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі. Навіть, навпаки, може створити більшу конкуренцію між учасниками, що відповідає принципам публічних закупівель передбачених статтею 5 Закону.

Але, проаналізувавши наведений вище вирок суду, маємо пам’ятати, що завищення очікуваної вартості предмета закупівлі можуть кваліфікувати як службову недбалість, яка є кримінальним правопорушенням відповідно до статті 367 Кримінального кодексу України. Тому радимо замовникам більш прискіпливо визначати очікувану вартість закупівлі. Вдалих закупівель!

Статті на порталі RADNUK.COM.UA за темою: