Замовник оскаржує в суді висновок моніторингу, під час якого ДАСУ встановила, що він неправильно вказав номенклатурну позицію. Ознайомтеся з позицією суду.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 15.01.2025 у справі № 160/18653/24
Позиція Держаудитслужби: за наслідками проведеного моніторингу встановлено, що замовник в оголошенні про проведення відкритих торгів № UA-2024-04-26-006372-a у стовпці «Назва номенклатурної позиції предмета закупівлі» зазначив такі номенклатурні позиції: «Послуги з експлуатаційного утримання. Відновлення роботи та обслуговування систем сигналізації та інформування учасників дорожнього руху (світлофорних об’єктів) на автомобільних дорогах загального користування державного значення». У стовпці оголошення «Код згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі» визначено «ДК 021:2015: 50230000-6 Послуги з ремонту, технічного обслуговування дорожньої інфраструктури і пов’язаного обладнання та супутні послуги».
Водночас моніторингом установлено, що в підпункті 4.1 розділу 1 «Загальні положення» тендерної документації, пункті 1.1 договору від 22.05.2024 № СВ-2024 та у назві предмета закупівлі за № UA-2024-04-26-006372-a на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель вказано код ДК 021:2015: 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту (Послуги з експлуатаційного утримання. Відновлення роботи та обслуговування систем сигналізації та формування учасників дорожнього руху (світлофорних об’єктів) на автомобільних дорогах загального користування державного значення)».
ДАСУ звернулася до замовника із запитом та отримала таке пояснення: «Після проведеної процедури відкритих торгів з особливостями й підписання договору № СВ-2024 від 22.05.2024 уповноважена особа виявила помилку в плані закупівель, а саме в коді ДК. Після виявлення помилки 03.06.2024 складено протокольне рішення № 5, де уповноважена особа вирішила зазначений код ДК 021:2015: 5023000-6 Послуги з ремонту, технічного обслуговування дорожньої інфраструктури і пов’язаного обладнання та супутні послуги віднести до категорії технічних (формальних, механічних) помилок та вважати правильним код ДК 021:2015: 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту».
Проте, відповідно до пункту 1 розділу 3 тендерної документації, замовник визначив приклади та опис формальних несуттєвих помилок відповідно до Переліку формальних помилок, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04.2020 № 710, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за № 715/34998 (далі — Наказ № 710), та неправильне визначення коду ДК предмета закупівлі не вважається формальною та несуттєвою помилкою у розумінні тендерної документації.
Таким чином, відповідно до Національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23.12.2015 № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник), код товару, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі «Послуги з експлуатаційного утримання. Відновлення роботи та обслуговування систем сигналізації та інформування учасників дорожнього руху (світлофорних об’єктів) на автомобільних дорогах загального користування державного значення», це код ДК 021:2015: 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту.
Позиція замовника: щодо зазначення у висновку пункту 1 розділу 3 тендерної документації, де замовник визначив приклади та опис формальних несуттєвих помилок відповідно до Переліку № 710, позивач зауважує, що цей Перелік описує формальні помилки учасників при подачі тендерних пропозицій.
Позивач наголошує на тому, що після виявлення помилки в плані закупівель уповноважена особа мала право оформити рішення про необхідність виправлення технічних (механічних, формальних) помилок, допущених при внесенні інформації про закупівлю, скориставшись цим правом. Вирішено зазначення коду ДК 021:2015 50230000-6 Послуги з ремонту, технічного обслуговування дорожньої інфраструктури і пов’язаного обладнання та супутні послуги, який зазначено в плані закупівель, віднести до категорії технічних (формальних, механічних) помилок та вважати правильним код ДК 021:2015 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту (протокольне рішення № 5 від 03.06.2024). Зокрема, для визначення коду ДК 021:2015 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту по предмету закупівлі «Послуги з експлуатаційного утримання. Відновлення роботи та обслуговування систем сигналізації та інформування учасників дорожнього руху (світлофорних об’єктів) на автомобільних дорогах загального користування державного значення» є такі причини: у складі заявлених послуг велику частину, а саме 70 %, становлять послуги зі встановлення комп’ютерного комплексу АСКДР з використанням систем GPRS зв’язку, який дозволяє одночасно регулювати дорожній рух, моніторити працездатність світлофорних об’єктів та контролювати вуличне освітлення; встановлення дорожніх контролерів, що дозволяють забезпечити координоване управління транспортними потоками в складі регіональної системи управління дорожнім рухом; послуги з оформлення інформаційного паспорта об’єкта є такими послугами, що відносяться до «Послуги з керуванням дорожнім рухом» (код ДК 63712700-0 Послуги з керування дорожнім рухом), а частка послуг безпосередньо з технічного обслуговування світлофорів (код ДК 50232200-2 Послуги з технічного обслуговування світлофорів) становить всього 30 % технічного завдання, у зв’язку з чим службою прийнято рішення, яке не порушує норми чинного законодавства, використати найбільш оптимальний для цієї закупівлі код, а саме 63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів транспорту.
Позиція суду: з аналізу положень Порядку № 1082 випливає, що номенклатурна позиція предмета закупівлі — це конкретне найменування одиниці товару / послуги, що закуповується в межах предмета закупівлі. Замовник зобов’язаний зазначити інформацію щодо кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі, а саме: перелік конкретних найменувань товарів або послуг, які замовник закуповує в межах визначеного предмета закупівлі, із зазначенням цифрового коду Єдиного закупівельного словника, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі, починаючи з четвертої цифри.
Замовник під час заповнення оголошення про проведення відкритих торгів за процедурою закупівлі № UA-2024-04-26-006372-a порушив норми пункту 3 розділу І Порядку № 708 та абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082, що встановлено під час проведення моніторингу вказаної процедури закупівлі та викладено Управлінням у висновку. Посилання замовника на те, що це формальна помилка, судом до уваги взято не було.
За наслідками проведення моніторингу процедури закупівлі № UA-2024-04-26-006372-a встановлено порушення пункту 3 розділу І Порядку № 708, абзацу 3 пункту 14 Порядку № 1082, у зв’язку з чим Офіс зобов’язав замовника здійснити заходи, направлені на недопущення встановленого порушення у подальшому, зокрема шляхом притягнення до відповідальності осіб, якими допущено порушення, та протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів. Визначений спосіб усунення виявлених порушень у цій ситуації є пропорційним із виявленими порушеннями, відповідає завданню здійснення моніторингу процедури закупівлі, а саме запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, та направлений на усунення причин, які призвели до виявлених порушень, та недопущення їх вчинення у подальшому. Держаудитслужба конкретизувала, яких саме заходів має вжити позивач, визначила спосіб усунення виявлених під час моніторингу порушень, що свідчить про його чіткість та визначеність.
Згідно з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30.03.2023 у справі № 420/11945/21, застосований органом державного фінансового контролю спосіб усунення виявлених порушень «здійснити заходи щодо недопущення виявлених порушень у подальшому» є превентивним заходом, що не вимагає розірвання договірних відносин. Така вимога відповідача скерована на дотримання в подальшому вказаних правових норм під час проведення закупівель.
На підставі викладеного, керуючись статтями 241–246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вирішив у задоволенні позову замовника про визнання протиправним та скасування висновку відмовити.
Можете завантажити приклад протоколу про надання пояснення на запит моніторингу.
Щоб підготуватися та проаналізувати судову практику з різних питань публічних закупівель, на порталі «Радник» створена електронна книга «Практика суду, що стосується публічних закупівель». Такий електронний помічник потрібен кожному замовнику та учаснику, щоби знати та вміло захищати свої права та приймати лише правильні рішення:
