- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Що робити з діючими закупівлями під час воєнного стану?

Чимало закупівель наразі на етапі кваліфікації учасників або ж укладання договору про закупівлю. Проте враховуючи ситуацію, яка склалася в нашій державі, головним для всіх є зберегти здоров’я та життя своїх рідних та своє. Проте багато закупівельників звертаються із запитаннями: як діяти із закупівлями, які оголошені та перебувають на етапі «період уточнення» або «подання тендерних пропозицій»; що робити, якщо закупівля на етапі кваліфікації та завершується відповідний строк, передбачений Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), закінчується строк для укладення договору про закупівлю, які наші дії? Тож у цьому матеріалі надамо відповіді на всі запитання щодо діючих закупівель.

Відповідь на перше запитання для кожного виду закупівлі своя. Тож розділимо її по видах закупівель.

Відкриті торги та / або «євроторги» на етапі «період уточнення» або «подання тендерних пропозицій»

У цьому разі є два варіанти дій.

Варіант № 1. Пунктом 1 частини 5 статті 32 Закону передбачено, що замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили.

Згідно з частиною 2 статті 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи, але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту / імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Крім цього, сьогодні, 28.02.2022, Торгово-промисловою палатою України видано загальний офіційний лист щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили):

Отже, якщо закупівля, яка перебуває на етапі «період уточнення» або «подання тендерних пропозицій» вже неактуальна, то уповноваженій особі варто підготувати протокол про визнання тендеру таким, що не відбувся у зв’язку з тим, що здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили, а саме: у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні».

ПОВНЕ НАЙМЕНУВАННЯ ЮР.ОСОБИ
(СКОРОЧЕНЕ НАЙМЕНУВАННЯ)
 
ПРОТОКОЛЬНЕ РІШЕННЯ (ПРОТОКОЛ)
 
 
___.___.20__         м./с. р-н. обл./смт. обл./с-ще р-н.обл./Київ  (обрати необхідне)          №____
                                                             (місце складання)                                              
 
уповноваженої особи
 
Порядок денний:
1.        Про прийняття рішення про визнати процедуру закупівлі _________________________ (зазначити назву предмета закупівлі), _________ (зазначити код за Єдиним закупівельним словником) за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника (далі – Закупівля) такою, що не відбулась, на підставі пункту 1 частини 5 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
2.        Про зазначенняв електронній системі закупівель підстави для визнання Закупівлі такою, що не відбулась.
 
Закупівля зареєстрована за ідентифікатором: № UA-20___-___-___-________-__ (зазначити № ідентифікатора закупівлі в електронній системі).
 
Під час розгляду першого питання порядку денного:
В ході проведення Закупівлі встановлено наступні обставини непереборної сили, зокрема надзвичайні, невідворотні та об’єктивні обставини для Замовника, що підтверджені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, а саме військова агресія Російської Федерації проти України, що стала підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», що унеможливлюють виконання норм Закону.
Відповідно до пункту 1 частини 5 статті 32 Закону замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили.
Враховуючи викладене Закупівля повинна бути визнаною такою, що не відбулась.  
 
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Згідно з частиною 7 статті 32  Закону у разі відміни тендеру замовником або визнання тендеру таким, що не відбувся, замовник протягом одного робочого дня з дня прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття рішення.
Таким чином необхідно зазначитив електронній системі закупівель підстави для визнання Закупівлі такою, що не відбулась.
 
ВИРІШИЛА:
1.      Визнати Закупівлю такою, що не відбулась, на підставі пункту 1 частини 5 статті 32 Закону.
2.      Зазначитив електронній системі закупівель підстави для визнання Закупівлі такою, що не відбулась.
 
 
 
Посада 
уповноваженої особи      м.п.
 
 
________________
підпис
 
Власне ім’я,ПРІЗВИЩЕ
 

Варіант № 2. Нічого не робити. Якщо у вас немає можливості підготувати та оприлюднити протокол про визнання тендеру таким, що не відбувся, нічого не робіть. У такому випадку або ж відкриті торги автоматично відміняться, якщо буде подано менше двох тендерних пропозицій, або ж будуть порушені строки, наприклад, розгляду тендерних пропозицій чи укладання договору про закупівлю.

Після того як ситуація налагодиться, уповноважена особа підготує та оприлюднить протокол про відміну тендеру у зв’язку з неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути (пункт 2 частини 1 статті 32 Закону).

Спрощена закупівля на етапі «період уточнення» або «подання пропозицій»

Щодо спрощеної закупівлі також є два варіанти дій.

Варіант № 1. На жаль, частина 17 статті 14 Закону не містить можливості визнати спрощену закупівлю такою, що не відбулася, але є підстави для її відміни у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг (пункт 1 частини 17 статті 14 Закону) або ж у разі скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг (пункт 3 частини 17 статті 14 Закону). Тож в уповноважених осіб є вибір.

Коли варто відмінити спрощену закупівлю на підставі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг? Звичайно, за умови, якщо уповноважена особа не планує найближчим часом здійснити таку закупівлю, тобто товари, роботи чи послуги, які закуповувалися шляхом проведення спрощеної закупівлі, наразі зовсім неактуальні (Приклад 1).

Приклад 1

У замовника оголошена спрощена закупівля на закупівлю послуг з прибирання з очікуваною вартістю 180 тис. грн. Станом на 28.02.2022 закупівля перебуває на етапі «подання пропозицій». Оскільки послуги з прибирання в період воєнного стану не є актуальними, уповноважена особа відміняє спрощену закупівлю на підставі пункту 1 частини 17 статті 14 Закону.

Коли варто відмінити спрощену закупівлю на підставі скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг? Тут усе просто: кошти, які були спрямовані на оголошену спрощену закупівлю, були перерозподілені на інший предмет закупівлі або ж узагалі за закупівлі у вашому регіоні відповідальними є військові адміністрації, тобто у замовника відсутні кошти.

ПОВНЕ НАЙМЕНУВАННЯ ЮР.ОСОБИ
(СКОРОЧЕНЕ НАЙМЕНУВАННЯ)
 
ПРОТОКОЛЬНЕ РІШЕННЯ (ПРОТОКОЛ)
 
 
___.___.20__         м./с. р-н. обл./смт. обл./с-ще р-н.обл./Київ  (обрати необхідне)          №____
                                                             (місце складання)                                              
 
уповноваженої особи
 
Порядок денний:
1.      Про прийняття рішення про відміну спрощеної закупівлі оголошеної щодо закупівлі _________________________(зазначити назву предмета закупівлі), _________ (зазначити код за Єдиним закупівельним словником) за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, (далі – Закупівля), відповідно до пункту ___ (обрати 1 або 3) частини 17 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). 
2.      Про оприлюднення рішення про відміну Закупівлі в електронній системі закупівель відповідно до статті 14 Закону.
 
Закупівлі зареєстрована за ідентифікатором: №UA-20___-___-___-________-__.
 
Під час розгляду першого питання порядку денного:
У зв’язку з надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для Замовника, що підтверджені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, а саме військовою агресією Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» та _____________________ (відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг або скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг) необхідно відмінити спрощену закупівлю.
Таким чином Замовник відміняє Закупівлю відповідно до пункту __ (пункту 1 або 3)  частини 17 статті 14 Закону оскільки (зазначити підставу відповідно до цього пункту).
 
Під час розгляду другого питання порядку денного:
Відповідно до абзацу 2 частини 19 статті 14  Закону повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення. Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.
Таким чином необхідно оприлюднити повідомлення про відміну Закупівлі відповідно до вимог Закону.
 
ВИРІШИЛА:
1.      Відмінити Закупівлю відповідно до пункту ___ частини 17 статті 14 Закону.
2.      Оприлюднити повідомлення про відміну Закупівлі (у вигляді цього протоколу) відповідно до вимог абзацу 2 частини 19 статті 14 Закону.
 
Посада 
уповноваженої особи      м.п.
 
 
________________
підпис
 
Власне ім’я,ПРІЗВИЩЕ
 

Варіант № 2. Аналогічний з діями у відкритих торгах або «євроторгах» — нічого не робити, потім буде можливість відмінити спрощену закупівлю на підставі пункту 2 частини 17 статті 14 Закону, а саме: замовник відміняє спрощену закупівлю в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, наприклад у зв’язку з порушенням строків розгляду пропозицій, строків для укладання договору про закупівлю тощо. Також можливо, що взагалі ніхто з учасників не подасть пропозиції, і спрощена закупівля буде автоматично відмінена на підставі пункту 2 частини 18 статті 14 Закону.

Відкриті торги та / або «євроторги» на етапі «кваліфікація»

На цьому етапі закупівлі є три варіанти дій для уповноважених осіб.

Варіант № 1. Відмінити закупівлю на підставі пункту 1 частини 5 статті 32 Закону, а саме: замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили, як зазначено у Варіанті № 1 розділу «Відкриті торги та / або “євроторги” на етапі “період уточнення” або “подання тендерних пропозицій”» цієї статті.

Варіант № 2. Нічого не робити, а потім відмінити тендер у зв’язку з неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути (пункт 2 частини 1 статті 32 Закону).

Варіант № 3. Можливий виключно для відкритих торгів, для відкритих торгів з публікацією англійською мовою («євроторгів») не розповсюджується!  Продовжити строк розгляду тендерної пропозиції до 20 робочих днів відповідним протоколом уповноваженої особи (частина 10 статті 29 Закону).

ПОВНЕ НАЙМЕНУВАННЯ ЮР.ОСОБИ
(СКОРОЧЕНЕ НАЙМЕНУВАННЯ)
 
ПРОТОКОЛЬНЕ РІШЕННЯ (ПРОТОКОЛ)
 
 
___.___.20__         м./с. р-н. обл./смт. обл./с-ще р-н.обл./Київ  (обрати необхідне)          №____
                                                             (місце складання)                                              
 
уповноваженої особи
 
ПРИСУТНІ:
Уповноважена особа:  «Власне ім’я,ПРІЗВИЩЕ»
Усього: 1 особа
 
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1.      Про продовження строку розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідноюпід час проведення відкритих торгів № UA-20___-___-___-________-__ (зазначити № ідентифікатора закупівлі в електронній системі) щодо закупівлі (далі – Закупівля).
2.      Про оприлюднення повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції – у вигляді прийнятого протокольного рішення
 
По першому питанню порядку денного:
 
Відповідно до частини першої статті 29 Закону, оцінка тендерних пропозицій / пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначеної замовником у тендерній документації/оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, шляхом застосування електронного аукціону.
     Згідно з частиною дев’ятою статті 29 Закону, після оцінки тендерних пропозицій/пропозицій замовник розглядає на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію/пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
     Відповідно до проведеного електронного аукціону найбільш економічно вигідною пропозицією (за ціною) визначено пропозицію, подану учасником -______________ (зазначте найменування учасника) (Далі – Учасник).
     Згідно з частиною десятою статті 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції/пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.
      У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», що в свою черг є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для Замовника, що підтверджені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, щодо неможливості виконання норм Закону у встановлені терміни виникає необхідність продовжити строк розгляду тендерної пропозиції.
 
По другому питанню порядку денного:
У зв’язку з необхідністю вжиття заходів, зазначених в розділі розгляду питання першого порядку денного необхідно продовжити строк розгляду тендерної пропозиції Учасника до 20 робочих днів – тобто до ___________________ року включно та оприлюднити повідомлення про продовження протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення у вигляді цього протоколу.
 
ВИРІШИЛА:
 
1.Продовжити строк розгляду тендерної пропозиції Учасника , яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідноюпід час проведення Закупівлі до 20 робочих днів з дня визначення її як найбільш економічно вигідною.
2.Оприлюднити повідомлення про продовження строку розгляду зазначеної тендерної пропозиції в електронній системі закупівель у вигляді цього протоколу протягом одного дня з дня прийняття даного рішення, відповідно до вимог частини десятої статті 29 Закону.
 
О  (зазначте год.  хв.) засідання уповноваженої особи було завершено.
 
 
Посада 
уповноваженої особи      м.п.
 
 
________________
підпис, м.п.
 
Власне ім’я,ПРІЗВИЩЕ
 

Важливо! Для відкритих торгів з публікацією англійською мовою, так званих «євроторгів», законодавством не встановлено строку визначення переможця після проведення оцінки тендерних пропозицій, тобто проведення аукціону, тому замовники можуть просто чекати та нічого не оприлюднювати.

Спрощена закупівля на етапі «кваліфікація»

Варіанти дій аналогічні із розділом «Спрощена закупівля на етапі “період уточнення” або “подання пропозицій”» цієї статті.

Відкриті торги та / або «євроторги» на етапі «укладання договору про закупівлю»

Цей етап включає таке: визначення переможця процедури закупівлі, надання переможцем документів згідно зі статтею 17 Закону і самого укладання договору про закупівлю. Звертаємо увагу, що багато замовників встановлювали вимоги щодо надання забезпечення договору про закупівлю, яке на сьогодні переможці отримати не можуть. У такому випадку, відповідно до чинного законодавства про публічні закупівлі, замовник має відхилити переможця за ненадання забезпечення договору про закупівлю.

Така ж проблема і з документами, які має надати переможець згідно зі статтею 17 Закону, адже довідку з МВС переможцям не отримати, а довідка з податкової може не сформуватися.  ДП «Прозорро» зазначили: «Замовники, що проводять відкриті закупівлі, наразі не можуть отримувати довідки МВС від Постачальників, через те що Міністерство внутрішніх справ зараз нищить загарбників. Просимо поставитися із розумінням та не відхиляти постачальників за цією підставою».

Кожна уповноважена особа самостійно приймає рішення щодо (не)відхилення переможця за ненадання довідки з МВС або ж забезпечення договору про закупівлю, проте мають розуміти ризики, а точніше адміністративну відповідальність згідно зі статтею 16414 КУпАП: невідхилення тендерних пропозицій, які підлягали відхиленню відповідно до Закону.

Тож в уповноваженої особи є чотири варіанти дій.

Варіант № 1. Відмінити закупівлю на підставі пункту 1 частини 5 статті 32 Закону, а саме: замовник має право визнати тендер таким, що не відбувся, у разі якщо здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії непереборної сили, як зазначено у Варіанті № 1 розділу «Відкриті торги та / або “євроторги” на етапі “період уточнення” або “подання тендерних пропозицій”» цієї статті.

Варіант № 2. Нічого не робити, а потім відмінити тендер у зв’язку з неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути (пункт 2 частини 1 статті 32 Закону).

Варіант № 3. Продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 днів відповідно до частини 6 статті 33 Закону, а саме: у випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів. Обґрунтувати необхідність можна так:

«У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 „Про введення воєнного стану в Україні“, а також керуючись частиною 2 статті 141 Закону України „Про торгово-промислові палати в Україні“ та листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, що в свою чергу є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для замовника щодо неможливості виконання норм Закону у встановлені терміни, виникає необхідність продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 днів».

ПОВНЕ НАЙМЕНУВАННЯ ЮР.ОСОБИ
(СКОРОЧЕНЕ НАЙМЕНУВАННЯ)
 
ПРОТОКОЛЬНЕ РІШЕННЯ (ПРОТОКОЛ)
 
 
___.___.20__         м./с. р-н. обл./смт. обл./с-ще р-н.обл./Київ  (обрати необхідне)          №____
                                                             (місце складання)                                              
 
уповноваженої особи
 
Порядок денний:
1. Про продовження строку для укладання договору щодо закупівлі _________________________ (зазначити назву предмета закупівлі), _________ (зазначити код за Єдиним закупівельним словником) за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника  (далі – Закупівля) згідно частини 6 статті 33 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з ____________________ (вказати найменування учасника-переможця) (далі –Учасник-Переможець) та про оприлюднення рішення про продовження строку для укладання договору в електронній системі закупівель (далі– Електронна система).
 
Закупівля зареєстрована за ідентифікатором: № UA-20___-___-___-________-__ (зазначити № ідентифікатора закупівлі в електронній системі).
 
Під час розгляду першого питання порядку денного:
Відповідно до частини 15 статті 29 Закону за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно Закону.
Згідно частини 6 статті 33 Закону  замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладання договору може бути продовжений до 60 днів.
У зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану із 05 годин 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», що в свою чергу є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для Замовника, що підтверджені листом Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 № 2024/02.0-7.1, щодо неможливості виконання норм Закону у встановлені терміни виникає необхідність продовжити строк для укладання договору про закупівлю.
Таким чином наявні підстави для продовження строку для укладання договору про закупівлю з Учасником-Переможцем. Рішення про продовження строку для укладання договору про закупівлю необхідно оприлюднити, у формі даного протоколу, в Електронній системі.
 
ВИРІШИЛА:
1.        Продовжити строк для укладання договору про закупівлю з Учасником-Переможцем  та оприлюднити це рішення в Електронній системі.
 
 
 
Посада 
уповноваженої особи      м.п.
 
 
________________
підпис
 
Власне ім’я,ПРІЗВИЩЕ
 
 

Варіант № 4. Укладати договір про закупівлю незважаючи на порушення Закону.

А тим замовникам, яким необхідно провести закупівлі товарів, робіт чи послуг, варто керуватися виключеннями, передбаченими у Законі, про які ми вже писали у статті «Яким чином здійснювати закупівлю товарів, робіт та послуг в умовах воєнного стану?».