- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Розглядаємо та оцінюємо пропозиції учасників за Законом України «Про публічні закупівлі»

З тих пір як набув чинності Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон), минуло вже більше ніж півроку, але в замовників та учасників і досі залишається багато питань щодо особливостей дій на етапах розгляду та оцінки тендерних пропозицій, зокрема й під час проведення процедури відкритих торгів, у випадках, передбачених частиною 4 статті 10 Закону, коли вартість предмета закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг — 133 тисячам євро, а для робіт — 5 150 тисячам євро (далі — міжнародні торги). Порядок проведення вказаної процедури закупівлі наша редакція висвітлила у випуску журналу «Радник в сфері державних закупівель» № 4 (55) за квітень 2016 року на стор. 21–24. Для того щоб допомогти замовникам торгів повністю зрозуміти порядок оцінки та розгляду пропозицій, ми спробуємо до кінця розкрити основні відмінності міжнародних торгів та звичайної процедури відкритих торгів.

Порядок розгляду та оцінки тендерних пропозицій під час проведення процедури відкритих торгів (за умови, що очікувана вартість закупівлі НЕ ПЕРЕВИЩУЄ вартісні межі, установлені частиною 4 статті 10 Закону)

По-перше, звертаємо увагу, що, згідно з частиною 1 статті 28 Закону, оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону. Якщо до закінчення строку подання тендерних пропозицій через електронну систему закупівель було подано пропозиції двох і більше учасників, то в такому випадку процедура відкритих торгів є такою, що відбулася. І після проведення аукціону замовник приступає до розгляду тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації інших учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною.

Нагадуємо, що, згідно з частиною 4 статті 28 Закону, строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції замовник може аргументовано продовжити до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

Яким же чином оформлюють результати такого розгляду? Для такої процедури відкритих торгів немає певної форми, затвердженої Уповноваженим органом. Тому замовник може зафіксувати результати розгляду тендерної пропозиції учасника в Протоколі засідання тендерного комітету (у довільній формі). Зразок Протоколу засідання тендерного комітету наведено нижче (додаток 1). Проте слід зауважити, що існують оприлюднені замовниками в електронній системі закупівель протоколи розгляду тендерних пропозицій, оформлені за формою, затвердженою наказом Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490. Хоча, виходячи зі змісту даної форми, є зрозумілим, що вона стосується міжнародних торгів, однак із цього приводу жодних роз’яснень Уповноваженого органу наразі немає. Зразок Протоколу розгляду тендерних пропозицій за формою, затвердженою наказом Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490, наведено нижче (додаток 2).

Також нагадуємо, що відповідно до частини 3 статті 17 Закону замовник не вимагає документального підтвердження інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Отже, під час розгляду тендерної пропозиції доречним буде зафіксувати й результати перевірки замовником інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, стосовно конкретного учасника (див. п. 1 у додатку 1).

Звертаємо також вашу увагу на те, що у випадку, якщо пропозиція учасника з найменшою ціною відхилена замовником згідно підстав, визначених частиною 1 статті 30 Закону, то замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.

Згідно з частиною 2 статті 30 Закону та частиною 1 статті 10 Закону, інформація про відхилення тендерної пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учасникові/переможцеві, тендерну пропозицію якого відхилено через електронну систему закупівель.

У випадку відповідності наступної тендерної пропозиції вимогам тендерної документації та відсутності підстав для відмови в участі, передбачених частинами 1 та 2 статті 17 Закону, замовник приймає рішення про намір укласти договір з таким учасником (тобто визнає його переможцем) і завершує процедуру відкритих торгів підписанням договору.

Потрібно пам’ятати, що (навіть якщо на участь у торгах було отримано лише дві тендерні пропозиції — і одну з них відхилено) замовник може визначити переможцем учасника за умови, що залишилась одна тендерна пропозиція, яка відповідає всім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації, та визнана найбільш економічно вигідною. І в такому випадку замовник не має законодавчо встановленого права відміняти торги, оскільки підстава для відміни торгів, передбачена абзацом шостим частини першої статті 31 Закону, у разі допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій — застосовується до міжнародних торгів [детальнішу інформацію щодо даного питання можна знайти в листі Мінекономрозвитку від 27.10.2016 — випуск журналу № 12 (63) за грудень 2016 року, стор. 42–43].

Якщо ж до закінчення строку подання тендерних пропозицій через електронну систему закупівель було подано лише одну тендерну пропозицію або жодної, то в такому випадку система автоматично відміняє торги.

Як ми бачимо, на етапі «до аукціону» від замовника нічого не залежить, він проводить розгляд тендерних пропозицій учасників лише після проведення аукціону в електронній системі закупівель.

Також можлива ситуація, коли торги відміняють через відхилення всіх тендерних пропозицій.

У такому разі торги відмінить електронна система після оприлюднення замовником інформації про відхилення кожної тендерної пропозиції не одразу, а після завершення строку оскарження, установленого частиною 2 статті 18 Закону.

Згідно з частиною 1 статті 31 Закону, замовник відміняє торги в разі відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із цим Законом. Коли замовник відхиляє тендерні пропозиції всіх учасників, то система блокується та не дає змоги відмінити тендер одразу ж після відхилення всіх учасників. Тендер буде автоматично переведено в статус «Торги відмінено» після того, як завершиться період оскарження рішення замовника (10 календарних днів).

Рекомендуємо розміщувати повідомлення про відміну процедури закупівлі з останнім відхиленням тендерної пропозиції учасника, оскільки автоматична відміна системою буде лише через 10 календарних днів.

Таблиця 1

Документи, які стосуються розгляду та оцінки тендерних пропозицій під час проведення процедури відкритих торгів (за умови, що очікувана вартість закупівлі НЕ ПЕРЕВИЩУЄ вартісні межі, установлені частиною 4 статті 10 Закону). Зазначені нижче документи замовник оформлює ПІСЛЯ АУКЦІОНУ

ДокументНаявність затвердженої Уповноваженим органом форми
(наказ Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490)
Оприлюднення в електронній системі закупівельПримітки
Протокол засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерної пропозиції на відповідність усім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації: рішення замовника — тендерна пропозиція відповідає всім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документаціїНіЗаконом не передбачено (оприлюднення на розсуд замовника)Зразок Протоколу засідання тендерного комітету наведено в додатку 1
Протокол засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерної пропозиції на відповідність усім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації: рішення замовника — тендерна пропозиція відхилена згідно з частиною 1 статті 30 ЗаконуНіПротягом 1 дня
Протокол засідання тендерного комітету щодо прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю: рішення замовника — визначення переможця; прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлюНіПротягом 1 дняЗразок Протоколу засідання тендерного комітету наведено в додатку 3
Повідомлення про намір укласти договірТакПротягом 1 дняДаний документ електронна система формує та оприлюднює автоматично

Зверніть увагу! Частиною 1 статті 32 Закону встановлено, що рішення про намір укласти договір про закупівлю замовник приймає в день визначення переможця. І протягом одного дня після прийняття такого рішення замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір та надсилає його переможцеві. Отже, рекомендуємо (поки на майданчиках не реалізовано функцію направлення повідомлення про намір безпосередньо учасникові-переможцю), згідно з нормою частини 1 статті 32 Закону, замовникові надсилати переможцеві поштовим зв’язком повідомлення про намір укласти договір.

Порядок розгляду та оцінки тендерних пропозицій під час проведення процедури відкритих торгів (за умови, що очікувана вартість закупівлі ПЕРЕВИЩУЄ
вартісні межі, установлені частиною 4 статті 10 Закону)

Під час процедури міжнародних відкритих торгів порядок розгляду та оцінки тендерних пропозицій дещо інший. Звісно, аналогічно до звичайної процедури відкритих торгів, у випадку, якщо до закінчення строку подання тендерних пропозицій через електронну систему закупівель подано одну тендерну пропозицію або жодної, то електронна система автоматично відміняє торги. В іншому випадку (якщо подано дві чи більше тендерних пропозицій), на відміну від звичайної процедури відкритих торгів, у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронна система закупівель автоматично розкриває частину тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі (абзац 2 частини першої статті 27 Закону). Далі замовник приступає до розгляду тендерних пропозицій усіх учасників на відповідність їх технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям. За результатами розгляду складають протокол розгляду тендерних пропозицій за формою, затвердженою наказом Мінекономрозвитку № 490 від 22.03.2016. Його замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 Закону. Додатково радимо зафіксувати детальний розгляд тендерних пропозицій у Протоколі засідання тендерного комітету (у довільній формі, див. додаток 1).

Відповідно до частини 5 статті 28 Закону строк розгляду тендерних пропозицій за міжнародною процедурою відкритих торгів не повинен перевищувати 20 робочих днів.

У разі відхилення тендерної пропозиції учасника замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу і Протокол розгляду тендерних пропозицій, і інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника (норма статті 10 Закону).

Якщо за результатами розгляду тендерних пропозицій учасників замовник відхилив усі тендерні пропозиції або якщо до оцінки допущено тендерну пропозицію лише одного учасника, то таку процедуру закупівлі відміняють. Згідно з частиною 1 статті 31 Закону, замовник відміняє торги в разі допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками — менше трьох пропозицій. Дану підставу для відміни торгів застосовують в разі проведення міжнародної процедури закупівлі, коли на виконання частини четвертої статті 10 Закону оголошення додатково публікують англійською мовою. Якщо замовник відхиляє тендерні пропозиції всіх учасників, то система блокується і не дає змоги відмінити тендер одразу ж після відхилення всіх учасників. Тендер буде автоматично переведено у статус «Торги відмінено» після того, як завершиться період оскарження рішення замовника [5 календарних днів для прекваліфікації в разі, якщо замовник провів процедуру відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою (міжнародних торгів)].

У такому випадку рекомендуємо розміщувати повідомлення про відміну процедури закупівлі з останнім відхиленням тендерної пропозиції останнього учасника, оскільки автоматична відміна системою буде лише через 5 днів, якщо вартість закупівлі перевищує межі, установлені в частині четвертій статті 10 Закону.

Після оприлюднення замовником Протоколу розгляду тендерних пропозицій електронна система закупівель автоматично розсилає повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднює перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилено згідно із Законом. Дату і час проведення електронного аукціону електронна система визначає автоматично, але не раніше ніж через п’ять днів після оприлюднення Протоколу розгляду тендерних пропозицій. Подальші дії замовника є аналогічними до звичайної процедури відкритих торгів.

Таблиця 2

Документи, які стосуються розгляду та оцінки тендерних пропозицій під час проведення процедури відкритих торгів (за умови, що очікувана вартість закупівлі ПЕРЕВИЩУЄ вартісні межі, установлені частиною 4 статті 10 Закону). Зазначені нижче документи замовник оформлює ДО АУКЦІОНУ

ДокументНаявність затвердженої Уповноваженим органом форми
(наказ Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490)
Оприлюднення в електронній системі закупівельПримітки
Протокол засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерної пропозиції на відповідність усім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації: рішення замовника — тендерна пропозиція відповідає всім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документаціїНіЗаконом не передбачено (оприлюднення на розсуд замовника)Зразок Протоколу засідання тендерного комітету наведено в додатку 1
Протокол розгляду тендерних пропозицій: рішення замовника — відхилення тендерної пропозиції/допущення до аукціонуПротягом 1 дняЗразок Протоколу наведено в додатку 2
Протокол засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерної пропозиції на відповідність усім критеріям та умовам, визначеним у тендерній документації: рішення замовника — тендерна пропозиція відхилена згідно з частиною 1 статті 30 Закону НіПротягом 1 дня

Таблиця 3
(зазначені нижче документи замовник оформлює ПІСЛЯ АУКЦІОНУ)

ДокументНаявність затвердженої Уповноваженим органом форми
(наказ Мінекономрозвитку від 22.03.2016 № 490)
Оприлюднення в електронній системі закупівельПримітки
Протокол засідання тендерного комітету щодо прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю: рішення замовника — визначення переможця; прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлюНіПротягом 1 дняЗразок Протоколу засідання тендерного комітету наведено в додатку 3
Повідомлення про намір укласти договірТакПротягом 1 дняДаний документ електронна система формує та оприлюднює автоматично

Звертаємо вашу увагу, що зразки протоколів засідання тендерного комітету, наведені в додатках 1 і 3, є примірними. Їх надають для наочного прикладу, щоб пояснити, яким саме може бути протокольне рішення тендерного комітету. Звичайно, замовник на власний розсуд, виходячи із власного досвіду, може оформлювати документи, які стосуються публічних закупівель, зокрема й відображати рішення тендерного комітету з будь-яких (різних) питань (рішення щодо розгляду та прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю) в одному Протоколі засідання тендерного комітету.

Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3