- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Тендерна пропозиція: зразок, строки розгляду та аномально низька ціна

Тендерна пропозиція — це…

Щоб розібратися з тим, як трактує поняття «тендерна пропозиція» законодавство з публічних закупівель, звернемось до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).

Так, п. 30 ч. 1 ст. 1 Закону передбачено, що тендерна пропозиція — пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник процедури закупівлі подає замовнику відповідно до вимог тендерної документації.

При цьому п. 31 Особливостей, зокрема, передбачено, що тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного ст. 26 Закону, крім положень ч. ч. 1, 4, 6 та 7 ст. 26 Закону.

Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у п. 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

Простими словами, тендерна пропозиція — це пакет документів/інформації, що готує та подає учасник для участі у процедурі закупівлі. Тендерна пропозиція має містити всю відповідну інформацію, яка передбачена умовами тендерної документації.

Під час підготовки тендерної пропозиції учаснику потрібно ретельно вивчити документи, які вимагає замовник у вимогах тендерної документації. Не забуваємо про основне правило публічних закупівель: тендерна пропозиція = тендерна документація. Чим скоріше після оголошення процедури закупівлі учасник розпочне готувати документи тендерної пропозиції, тим більше можливості підготувати її якісно. Пропонуємо скористатися порадами, які допоможуть у підготовці документів тендерної пропозиції, з матеріалу «8 вказівок для підготовки „ідеальної“ тендерної пропозиції: прямуємо до перемоги».

Для того щоб ґрунтовно опрацювати всі необхідні документи та інформацію, яка має бути надана в складі тендерної пропозиції, пропонуємо учасникам скористатися чеклістом для підготовки переможної тендерної пропозиції / пропозиції.

Також радимо ознайомитися зі статтею «Які документи потрібні для участі в тендері: рекомендації та зразки».

Тендерна пропозиція: зразок та чому ми не радимо замовникам вимагати окремий документ «Цінова пропозиція»

Досить часто замовники при проведенні відкритих торгів вимагають від учасників надати окремий файл «Тендерна пропозиція» або «Цінова пропозиція». Цей документ має містити, зокрема, інформацію про вартість предмета закупівлі, яку запропоновано. Зазвичай «Тендерна пропозиція» або «Цінова пропозиція» має такий вигляд, як на Рисунку.

Рисунок

У цьому документі учасник може припуститися неточності, наприклад в електронному полі зазначити одну вартість, а в ціновій пропозиції вказати іншу суму, або просто у файлі з інформацією про ціну наплутати в розрахунку ціни за одиницю та загальній вартості.

Важливо, що автентичною вважається саме інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. П. 31 Особливостей, зокрема, передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення), наявність/відсутність підстав, установлених у п. 47 цих особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації.

При цьому п. 24 Особливостей, зокрема, передбачено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель, відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11.06.2020 № 1082 (далі — Порядок № 1082), та цих особливостей, оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.

Абз. 2 п. 3 Порядку № 1082 визначено, що в разі, якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.

Отже, не радимо замовникам ускладнювати собі та учасникам життя та встановлювати вимогу щодо подання учасниками тендерної/цінової пропозиції у вигляді окремого документа в складі тендерної пропозиції, адже автентичною вважається саме інформація, розміщена в електронній формі з окремими полями.

Аномально низька ціна тендерної пропозиції

Аномально низька ціна тендерної пропозиції, згідно з п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону, визначається як ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та / або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

Якщо коротко, то це механізм уникнення демпінгових зловживань зі сторони учасників, які допускають їх задля перемоги під час участі у процедурі закупівлі. Занижена ціна призводить до ризиків неналежного виконання договору про закупівлю чи неправомірної зміни ціни такого договору.

При цьому, відповідно до ч. 14 ст. 29 Закону, учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Пп. 1 п. 45 Особливостей передбачено, що замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою. При цьому п. 44 визначено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель, зокрема у разі, коли: учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абз. 1 ч. 14 ст. 29 Закону/абз. 9 п. 37 цих особливостей.

Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:

Більше інформації про аномально низьку ціну читайте у матеріалі «Перелік корисних посилань щодо розуміння положень про аномально низьку ціну».

Строк розгляду тендерної пропозиції

Відповідно до ч. 10 ст. 29 Закону строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п’яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів (див. зразок протоколу про продовження строку розгляду тендерної пропозиції (з аукціоном)). У разі продовження строку замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення.

Зафіксуємо найголовніше

Нагадаємо, що на порталі є електронна книга для учасників публічних закупівель «Як брати участь в закупівлях: гайд для учасника».