- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Технічний та авторський нагляд — це роботи чи послуги в розумінні Закону України «Про публічні закупівлі»?

У цій статті розглянемо такі питання:

  1. Що таке технічний та авторський нагляд за українським законодавством?
  2. Чи завжди технічний та авторський нагляд слід розглядати в контексті послуг? Чи є випадки, коли можна та необхідно розглядати його як роботи? Як правильно визначити предмет закупівлі?
  3. Які практичні приклади визначення предмета закупівлі технічного та авторського нагляду?

Що таке авторський та технічний нагляд за законодавством України?

Закон України «Про архітектурну діяльність» від 20.05.1999 № 687-XIV визначає, що авторський нагляд здійснює архітектор — автор проекту об’єкта архітектури, інші розробники затвердженого проекту або уповноважені ними особи. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником.

На автора проекту покладені, зокрема, такі обов’язки:

Замовник може зобов’язати спеціалізовану організацію, спеціаліста з технічного нагляду або інженера-консультанта провести технічних огляд. Для цього він визначає їхні повноваження, наприклад у договорі підряду.

Примірні форми договорів про здійснення технічного нагляду та про надання інженерно-консультаційних послуг у будівництві затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері архітектури, зокрема:

Технічний нагляд необхідний, щоб визначити, чи відповідають виконувані роботи чинним нормам і стандартам, а також чи виконані вони якісно і в обумовленому обсязі. В обов’язки фахівця з технічного нагляду також входять:

Порядок здійснення авторського та технічного нагляду регулює постанова Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903. Більше нормативно-правових документів щодо закупівлі робіт можна знайти на порталі Радник у розділі Правова базаБудівництво/Закупівля робіт.

Читайте також «Закупівлі для будівництва промислових сонячних електростанцій: на що треба звернути увагу».

Чи завжди технічний та авторський нагляд слід розглядати в контексті послуг, чи є випадки, коли можна та/або необхідно розглядати як роботи?

Чинне законодавство України, на жаль, містить певну суперечність або неоднозначність щодо цього питання. Якщо звернутися до положень Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI, а саме статті 22 (3), то проведення авторського та технічного нагляду відноситься і до робіт, і до послуг.

Водночас норми Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон про закупівлі) встановлюють, що:

  1. предмет закупівлі — це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України «Про затвердження Порядку визначення предмета закупівлі» від 15.04.2020 № 708 (далі — Наказ № 708) передбачає, що:

«Визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням ДСТУ Б. Д.1.1-1:2013 ‟Правила визначення вартості будівництва”, прийнятий наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 липня 2013 року № 293, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 ‟Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301”».

Також норми Наказу № 708 встановлюють, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

З огляду на зміст указаних ДБН та ГБН, ДСТУ, в обсяг закупівлі може бути включений авторський та технічний супровід проекту.

Поточний ремонт. Згідно з положеннями законодавства, якщо авторський чи технічний нагляд здійснюється в межах проведення поточного ремонту, то їх слід відносити до послуг. Для прикладу можна навести такі закупівлі:

Згідно з положеннями Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Закону України «Про архітектурну діяльність» авторський та технічний нагляд кореспондуються у відповідній проектній документації.

Закупівля робіт. Водночас при закупівлі авторського чи технічного нагляду, якщо авторський та технічний нагляд включений до кошторисної вартості самих робіт, для проведення яких вони закуповуються (окрім поточного ремонту), варто зазначати предмет закупівлі як роботи за об’єктом будівництва. При цьому зауважуємо, що під терміном «будівництво», згідно з нормами Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» слід розуміти як нове будівництво, так і реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт об’єкта будівництва. А об’єктом будівництва є нерухоме майно, щодо якого здійснюються такі роботи.

Якщо авторський чи технічний нагляд не включені до кошторисної вартості робіт, тоді при закупівлі варто визначати їх як послуги.

Завантажте також шпаргалку щодо визначення предмета закупівель робіт, послуг з поточного ремонту, авторського та технічного нагляду.

І хоча згідно з законодавством йдеться про послуги, замовник може врахувати, що відповідно до пункту 1.1 наказу Міністерства розвитку громад та територій України «Про затвердження примірних форм договорів про здійснення технічного нагляду та про надання інженерно-консультаційних послуг у будівництві» від 13.04.2020 № 89, предметом договору є надання послуг, пов’язаних зі здійсненням технічного/авторського нагляду щодо певного об’єкта, щодо якого необхідно вказати як мінімум адресу такого об’єкта. Тобто попри те, що предметом закупівлі є послуги, все одно об’єкт нерухомості, щодо якого такі послуги кореспондуються, має бути ідентифікований у договорі.           

Маєте нагоду завантажити шпаргалку замовника щодо відповідальності при закупівлі будівельних робіт

Загальні висновки та поради

Нагадаємо, що на порталі Радник кожен підписник може завантажити приклад додаткової угоди про розірвання договору без виконання зобов’язань. Читайте також за тематикою: