- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Один у полі не воїн, або Залучення консультантів для проведення закупівель робіт

Усі ми знаємо, що весь тягар проведення закупівель, як і вся відповідальність за їх результати, з початку січня 2022 року остаточно ліг на плечі виключно уповноважених осіб замовника.

На жаль, у більшості замовників немає можливості прийняти кількох уповноважених осіб і розділити сферу їхньої відповідальності за закупівлю різних категорій предметів закупівель, а отже, з великою ймовірністю одній і тій же уповноваженій особі доведеться закуповувати весь спектр найрізноманітніших товарів, робіт і послуг — від продуктів харчування до робіт з будівництва.

При цьому очевидно, що більшість уповноважених осіб не можуть бути експертами в кон’юнктурі ринку, у чинних стандартах та технічних умовах, специфічних вимогах та особливостях укладення договорів усіх можливих предметів закупівель одночасно.

Тому для якісного проведення закупівель такій уповноваженій особі здебільшого не обійтися без сторонньої експертної підтримки.

У цій статті розглянемо варіанти отримання уповноваженою особою консультативної допомоги при проведенні одного з найбільш специфічних видів закупівель — закупівлі робіт.

Для початку приймемо як аксіому, що відповідальною за організацію та проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі наразі може бути виключно уповноважена особа (з 01.01.2022), і можливість делегування своїх функцій будь-якій іншій особі чи організації, як і перекладення відповідальності за прийняті нею рішення, законодавство не передбачає. 

Проте, проаналізувавши нормативні вимоги щодо роботи уповноваженої особи, можна дійти висновку, що можливість отримання консультативної дорадчої допомоги уповноваженою особою за умови, що остаточне рішення залишиться за нею, Закон України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) усе ж допускає.

Спосіб 1. Залучення до підготовки закупівлі та розгляду тендерних пропозицій / пропозицій власних працівників замовника, у тому числі зі створенням робочої групи

Власне, це єдиний спосіб, який чітко передбачений у Законі. Відповідно до частин 11, 12 статті 11 Закону:

«11. Для підготовки тендерної документації та / або оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимог до предмета закупівлі за рішенням замовника уповноважена особа може залучати інших працівників замовника.

12. За рішенням замовника може утворюватися робоча група у складі працівників замовника для розгляду тендерних пропозицій / пропозицій. У разі утворення робочої групи уповноважена особа є її головою та організовує її роботу. До складу робочої групи застосовуються вимоги абзацу другого частини сьомої цієї статті. Робоча група бере участь у розгляді тендерних пропозицій / пропозицій, у проведенні переговорів у разі здійснення переговорної процедури, а рішення робочої групи має дорадчий характер» (частини 11, 12 статті 11 Закону).

Відповідні норми також відображені у Примірному положенні про уповноважену особу, затвердженому наказом Мінекономіки 08.06.2021 № 40 (далі — Положення). У розділі 4 Положення передбачені права та обов’язки уповноваженої особи, зокрема:

У пункті 2.7 Положення конкретизовано порядок створення, обмеження щодо участі та повноваження робочої групи:  

«2.7. За рішенням замовника може утворюватися робоча група у складі працівників замовника, ініціатором утворення якої може бути уповноважена особа.

У рішенні про утворення робочої групи замовник визначає перелік працівників, що входять до складу робочої групи, та уповноважену особу, яка буде головою, у разі якщо в замовника призначено кілька уповноважених осіб.

До складу робочої групи не можуть входити посадові особи та представники учасників, члени їхніх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати міської, районної в місті, районної, обласної ради. У разі утворення робочої групи уповноважена особа є її головою та організовує її роботу. Робоча група бере участь:

Члени робочої групи об’єктивно та неупереджено розглядають тендерні пропозиції / пропозиції та забезпечують збереження конфіденційності інформації, яка визначена учасниками як конфіденційна. Рішення робочої групи оформлюються протоколом із зазначенням дати і часу прийняття рішення та мають дорадчий характер».

З вищезазначеного можемо дійти висновку, що уповноважена особа може безперешкодно залучати до процесу організації і проведення закупівель інших працівників замовника, які володіють відповідними компетенціями у сфері будівельних робіт, за умови їх наявності у штаті організації. Як варіант, при закупівлі робіт таку робочу групу можна сформувати з фахівців такої інституції, як «служба замовника».

Згідно з будівельними нормами діяльність служби замовника спрямована на організацію будівельного процесу та супроводження його на всіх етапах: від отримання необхідної документації і дозволів до введення об’єкта будівництва в експлуатацію. Функцію служби замовника може виконувати і стороння спеціалізована організація, проте у профільних замовників служба замовника може існувати всередині структури, у штаті або як відокремлений підрозділ — управління (відділи) капітального будівництва місцевих органів виконавчої влади, відповідні підрозділи підприємств та організацій, що створені для виконання функцій замовника будівництва.

Спосіб 2. Залучення до процесу підготовки закупівлі та розгляду тендерних пропозицій / пропозицій інженера-консультанта

Якщо всередині структури замовника відсутня служба замовника чи навіть профільний фахівець (фахівці), з якими можна проконсультуватись щодо специфіки закупівлі робіт, можна розглянути варіант залучення відносно нової інституції у будівельному законодавстві — інженера-консультанта.  

При цьому треба враховувати, що роботи (чи послуги) інженера-консультанта є закупівлею в розумінні Закону (класифікація за ДК 021:2015: 71240000-2 — Архітектурні, інженерні та планувальні послуги).

Важливо: якщо кошти на надання послуг інженера-консультанта закладені в інвесторській кошторисній документації, закупівлі слід вибирати з огляду на вартісні межі для закупівлі робіт (враховуючи визначення поняття «роботи», наведене в Законі, та вимоги наказу Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 «Порядок визначення предмета закупівлі» (далі — Порядок № 708)). Якщо в кошторисній документації вартість таких послуг не врахована, потрібно класифікувати їх як послуги і закупівлі застосовувати з огляду на вартісні межі, передбачені в Законі для закупівлі послуг, та Порядок № 708.

Хто ж такий інженер-консультант і які функції він може виконувати?

Інженер-консультант — фахівець із кваліфікаційним рівнем, підтвердженим органом із сертифікації персоналу, акредитованим у відповідній сфері згідно із законом, та / або суб’єкт господарювання, що має у своєму складі таких фахівців, який здійснює управління проєктом, забезпечує організаційне і консультаційне супроводження комплексу робіт, пов’язаних із створенням об’єкта архітектури, приймає від імені замовника відповідні рішення та виконує інші функції, визначені договором (пункт 41 частини 1 статті 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2021 № 3038-VI).

Треба сказати, що практика здійснення закупівель послуг інженерів-консультантів уже досить поширена: закупівлі № UA-2021-08-13-004944-b, UA-2021-07-09-009376-c, UA-2021-03-19-004580-a. І пояснюється це тим, що станом на вересень 2021 року українське законодавство вже містить достатньо передумов для залучення інженерів-консультантів до будівельного процесу:

Нормативним підґрунтям оплати послуг консультанта можуть бути Кошторисні норми України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджені наказом від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві», які визначають основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з  ціноутворення  у  будівництві  для  визначення  вартості  нового  будівництва,  реконструкції, капітального  ремонту  будинків,  будівель  і  споруд  будь-якого  призначення,  їх  комплексів  та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування.

Зазначеною Настановою з визначення вартості будівництва чітко встановлений механізм визначення вартості утримання служби замовника та інжинірингових послуг, які надаються при реалізації проєктів будівництва. Так, відповідно до пункту 4.32 Настанови з визначення вартості будівництва до глави 10  «Утримання  служби  замовника та інжинірингові послуги» окремими рядками включаються кошти на:

  1. утримання служби замовника в розмірі, який складає до 1 % від підсумку глав 1–9;
  2. здійснення технічного нагляду в розмірі, який складає до 1,5 % від підсумку глав 1–9;
  3. надання  послуг  інженера-консультанта  за  договором  про  надання  інженерно-консультаційних послуг в розмірі, який складає до 3 % від підсумку глав 1–9.

Кошти на утримання служби замовника та здійснення технічного нагляду включаються окремими рядками  до глави 10  «Утримання служби замовника та інжинірингові послуги». Сукупний розмір коштів на утримання служби замовника та здійснення технічного нагляду, відображених у відповідних рядках, не може перевищувати 2,5 % від підсумка глав 1–9.

Кошти  на  утримання  служби  замовника  та  надання  послуг  інженера-консультанта, обумовлені в першу чергу проєктом договору про закупівлю,  включаються  окремими  рядками  до  глави  10 «Утримання  служби  замовника та  інжинірингові  послуги». Сукупний  розмір  коштів на утримання  служби  замовника  та  надання  послуг  інженера-консультанта, відображених  у відповідних рядках, не може перевищувати 4 % від підсумка глав 1–9.

Кошти  на  здійснення  технічного  нагляду та  надання  послуг  інженера-консультанта, обумовлені  договором про закупівлю,  включаються  окремими  рядками  до  глави  10 «Утримання  служби  замовника та  інжинірингові  послуги». Сукупний  розмір  коштів на здійснення технічного  нагляду та  надання  послуг  інженера-консультанта,  відображених у відповідних рядках, не може перевищувати 4,5 % від підсумка глав 1–9.

Кошти  на  утримання  служби  замовника,  здійснення  технічного  нагляду та  надання послуг  інженера-консультанта, обумовлені  договором,  включаються  окремими  рядками  до глави  10  «Утримання  служби  замовника та  інжинірингові  послуги». Сукупний  розмір коштів на  утримання служби замовника, здійснення  технічного нагляду та надання послуг інженера-консультанта, відображених у відповідних рядках, не може перевищувати 5,5 % від підсумка глав 1–9.

Розмір  зазначених  коштів  приймається  за  відповідними  розрахунками.  По  об’єктах будівництва, спорудження яких здійснюється із залученням іноземних кредитів, наданих під державні  гарантії,  на  стадії  складання  інвесторської  кошторисної  документації  кошти  на покриття  витрат  з  надання  послуг  інженером-консультантом  визначаються  за обґрунтовуючими  розрахунками  в  межах  ліміту  коштів,  обчислених  з  використанням указаного показника, якщо інше не передбачено міжнародними договорами.

Складання ціни пропозиції  учасника  процедури  закупівлі / спрощеної закупівлі (договірної  ціни)  та  витрачання  коштів здійснюється на підставі обґрунтовуючих розрахунків з огляду на трудовитрати спеціалістів на  виконання  ними  своїх  функцій  та  вартості  одного  людино-дня,  визначеного калькуляційним методом. Докладніше — у статті «Як та згідно з чим розрахувати ціну тендерної пропозиції при участі в закупівлі робіт? » .

Якщо кошти на надання таких послуг зведеним кошторисним розрахунком не передбачені, але в процесі будівництва виникає необхідність залучення відповідних спеціалістів, джерелом покриття необхідних витрат можуть слугувати кошти на покриття ризиків усіх учасників будівництва та економія коштів по інших статтях витрат. У випадку вичерпання лімітів по відповідних графах або в цілому по зведеному кошторисному розрахунку замовником приймається рішення щодо коригування кошторисної документації з подальшим її перезатвердженням у встановленому порядку (з роз’яснення Мінрегіону від 22.10.2018 № 7/15.1/11185-18).

Інженер-консультант може повністю перебрати на себе функції замовника: адміністрування проєкту (виконання функцій замовника), здійснення технічного нагляду або надання додаткових специфічних послуг інженера-консультанта. Перелік базових послуг, які інженер-консультант може надавати клієнту, з орієнтовним визначенням їх вартості підготовлено Міждержавною гільдією інженерів-консультантів і розміщено у Збірнику офіційних документів і роз’яснень «Ціноутворення у будівництві» (НВФ «ІНПРОЕКТ», м. Київ, випуск № 12, грудень 2017 р.). Деталізація (конкретизація) послуг, які мають надаватись у конкретному випадку, здійснюється шляхом визначення відповідного переліку у додатку до договору з надання інженерно-консультаційних послуг.

До переліку базових послуг, які може надавати інженер-консультант, можна віднести:

Треба сказати, що закупівельне законодавство прямо не передбачає можливості оплати за надання консультаційної допомоги уповноваженій особі.

Проте Закон не містить прямої заборони щодо залучення замовником на договірних засадах експертів та консультантів для допомоги замовнику. Нормами ЦКУ та ГКУ передбачено принцип свободи договору. Відповідно до статті 204 ЦКУ правочин є правомірним, якщо його недійсність прямо не встановлена законом або якщо він не визнаний судом недійсним. Права, обов’язки сторін договору, порядок розрахунків визначаються відповідно до умов укладеного ними договору. Тому залучення консультанта, який буде займати позицію радника та експерта на договірних засадах, Закон не забороняє.

Спосіб 3. Залучення до процесу підготовки закупівлі та розгляду тендерних пропозицій / пропозицій експертів із закупівель

Законодавство не забороняє замовнику отримувати платні консультативні послуги на договірних засадах. Примірним положенням про уповноважену особу також передбачено право запитувати й отримувати рекомендації та інформацію від суб’єктів господарювання для планування закупівель та підготовки до проведення процедур закупівель / спрощених закупівель.

Тому, якщо інвесторська кошторисна документація не передбачає коштів на залучення інженера-консультанта, проте потреба в консультативній підтримці уповноваженої особи залишається, можна залучити на договірних засадах експертів із закупівель робіт, водночас не забуваючи провести відповідну закупівлю, якщо вартість таких послуг перевищуватиме вартісні межі, передбачені в Законі (примірна класифікація за ДК 021:2015: 79410000-1 — Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління; 79140000-7 — Послуги з юридичної консультації та правового інформування; 79110000-8 — Послуги з юридичного консультування та юридичного представництва).

До обов’язків таких експертів можна віднести:

Оплату послуг таких залучених експертів можна здійснити за рахунок коштів на проведення закупівлі, які відповідно до частини 4.32. КНУ «Настанова з визначення вартості будівництва» включаються в обґрунтованому замовником розмірі, що обумовлюється вихідними даними на проєктування до глави 10 «Утримання служби замовника та інжинірингові послуги». Розмір цих коштів складає 0,2 % від загальної кошторисної вартості об’єкта будівництва (від підсумку за главами 1–9), або, якщо кошти на надання таких послуг зведеним кошторисним розрахунком не передбачені, за рахунок коштів на покриття ризиків усіх учасників будівництва чи економії коштів по інших статтях витрат.

Підсумовуємо: уповноваженій особі, яка стикається з нестандартною чи незвичною для себе публічною закупівлею, не варто впадати в паніку. Натомість потрібно знайти можливість заручитися підтримкою фахівців та експертів, які допоможуть провести цю закупівлю якісно.

Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA статті, що обов’язково вам допоможуть під час закупівель робіт: