- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Істотні умови договору про закупівлю робіт (підряду)

Питання читачів

  1. Доброго дня! За результатами торгів укладено договір на капітальний ремонт, під час його виконання в межах суми договору змінились обсяги та види робіт. Питання: обсяги та види робіт є істотними умовами договору?
  2. Доброго дня! Проведено відкриті торги на закупівлю робіт з капітального ремонту. Укладено договір про закупівлю. Що є істотними умовами договору в роботах? При виконанні робіт з капітального ремонту обсяги, які були зазначені в дефектних актах та договірній ціні, можуть трохи змінитися (десь штукатурки більше, десь стяжки підлоги менше), але все в межах договірної ціни. Що замовнику в таких випадках потрібно робити? Чи може замовник уточнити обсяги робіт в договірній ціні (у межах суми)?

Відповідь експерта

Вітаю! Щодо питання 1 та 2 відповіддю буде таке. Договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (пункт 6 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі)).

Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених Законом (частина 1 статті 41 Закону про публічні закупівлі).

Частиною 1 статті 638 Цивільного кодексу України визначено: договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Важливо: якщо в проєкті договору про закупівлю замовник не визначить, що є істотними умовами договору про закупівлю, то факт підписання договору про закупівлю свідчитиме, що сторони досягли згоди з усіх його умов, тому всі умови можна вважати істотними.

Також частиною 3 статті 180 Господарського кодексу України зазначено: при укладенні господарського договору сторони зобов’язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. У частині 4 цієї самої статті також зазначено: умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їхньої якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов’язкових для сторін нормативних документів, зазначених у статті 15 цього Кодексу, а в разі їх відсутності — у договірному порядку.

Щоб запам’ятати: кожному, хто оголошує процедуру закупівлі / спрощену закупівлю, украй важливо в тендерній документації / оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та проєкті договору про закупівлю заздалегідь передбачити, що є істотними умовами договору про закупівлю, оскільки такі умови не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що вичерпно передбачені в частині 5 статті 41 Закону про закупівлі. Один із варіантів того, як можна зазначити таку вимогу в тендерній документації, читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Суттєві (і не дуже) умови договору про закупівлю».

Крім того, відповідно до постанови Кабміну від 01.08.2005 № 668 «Про затвердження Загальних умов укладення та виконання договорів підряду в капітальному будівництві» (далі — Постанова № 668) істотні умови — умови договору, визнані істотними за законом і необхідні  для  договорів підряду в будівництві, а також умови, щодо яких на вимогу однієї із сторін досягнуто згоди (при цьому під «вимогою однієї із сторін» можна вважати оголошення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі відповідно до законодавства).

При цьому Постанова № 668 визначає, що істотними умовами договору підряду є:

У договорі підряду сторони можуть передбачати інші важливі для регулювання відносин умови.

Замість висновків. Щодо коригувань / змін обсягів закупівлі навіть у межах договірної ціни, але після проведення процедури закупівлі повідомляємо, що це може трактуватися контролюючими органами як зміна істотних умов договору про закупівлю, котрі не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, що вичерпно передбачені в частині 5 статті 41 Закону про закупівлі.

Відзначимо, що внесення таких змін до затвердженого (схваленого) проєкту будівництва може здійснюватися на підставі завдання на коригування, яке в свою чергу здійснюється відповідно до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об’єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.05.2011 № 45.

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, не передбачених Законом, на уповноважену, службову (посадову) особу замовника може бути накладено штраф у розмірі від 25 500 гривень до 51 000 гривень. За ті самі дії, вчинені такою особою протягом року, — від 51 000 гривень до 85 000 гривень. Приклад рішення за такою підставою читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Безпідставне внесення змін до істотних умов договору про закупівлю».