- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Що змінює для замовника нова постанова Кабміну щодо постачання природного газу ПОНом?

Постановою Кабміну від 25.10.2021 № 1102 про внесення змін до постанов Кабміну від 30.09.2015 № 809 і від 09.12.2020 № 1236 (далі — Постанова № 1102) внесено корективи у дії замовника при закупівлі природного газу на опалювальний сезон 2021–2022 років. На що варто звернути увагу замовнику, розберемо у цьому матеріалі.

Різниця між АТ «НАК ‟Нафтогаз України» та ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”»

Насамперед необхідно звернути увагу на те, що це різні організації. Акціонерне товариство «Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України”» (далі — АТ «НАК ‟Нафтогаз України”») є постачальником «останньої надії» відповідно до розпорядження Кабміну від 22.07.2020 № 917-р строком на 3 роки, а саме: до 22.07.2023.

А Товариство з обмеженою відповідальністю «Газопостачальна компанія ‟Нафтогаз Трейдингˮ» (далі — ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”») — це підприємство, якому надано право на укладання договору про постачання природного газу з бюджетними установами та організаціями та закладами охорони здоров’я державної власності (казенними підприємствами та / або державними установами тощо), та закладами охорони здоров’я комунальної власності (комунальними некомерційними підприємствами та / або комунальними установами, та / або спільними комунальними підприємствами тощо) відповідно до розпорядження Кабміну від 11.10.2021 № 1234-р і розпорядження Кабміну від 23.10.2021 № 1295-р.

Тож, якщо замовник з певних причин переходить до постачальника «останньої надії» природного газу, йому варто звертатися до АТ «НАК ‟Нафтогаз України”». А щоб забезпечити свою потребу у природному газі за ціною, передбаченою Меморандумом про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр., замовнику необхідно звертатися до ТОВ «ГК “Нафтогаз Трейдинг”» за контактами, які оприлюднені у статті «Як зв’язатись із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»?» на порталі RADNUK.COM.UA.

Чи може замовник перейти до постачальника «останньої надії» природного газу?

Частиною 1 статті 15 Закону України «Про ринок природного газу» передбачено, що у разі якщо постачальника ліквідовано, визнано банкрутом, його ліцензію на провадження діяльності з постачання природного газу анульовано або її дію зупинено, а також в інших випадках, передбачених правилами для постачальника «останньої надії», постачання природного газу споживачу здійснюється у порядку, визначеному правилами для постачальника «останньої надії», та на умовах типового договору постачання постачальником «останньої надії», що затверджується Регулятором.

Правила для постачальника «останньої надії» містяться у Правилах постачання природного газу, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 (далі — Правила).

Так, пунктом 3 розділу VI Правил визначено, що постачальник «останньої надії» здійснює постачання природного газу споживачу за умови відсутності відключення або ініціювання діючим постачальником відключення його об’єкта в таких випадках:

Важливо: Кабміном прийнято Постанову № 1102, якою, зокрема, передбачено, що АТ «НАК ‟Нафтогаз України”» разом з Міністерством розвитку громад та територій, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, юридичним особам теплоенергетики державної та комунальної форм власності забезпечити:

Крім цього, Постанова № 1102 встановлює пільговий тариф на постачання природного газу для бюджетних установ (у значенні Бюджетного кодексу України), закладів охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо) та закладів охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо), а саме: в період з 01.10.2021 по 30.11.2021 за ціною, що не може перевищувати 16,80 грн за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.

Ультраважливо: згідно з Постановою № 1102 бюджетні установи, заклади охорони здоров’я державної та комунальної власності мають право отримувати природний газ від АТ «НАК ‟Нафтогаз України”» як постачальника «останньої надії» природного газу в період з 01.10.2021 по 30.11.2021 за ціною, що не може перевищувати 16,80 грн за 1 куб. метр з урахуванням податку на додану вартість.

Чи необхідно замовнику, який має діючого постачальника, переходити до постачальника «останньої надії»?

Відповідь однозначна — ні! На сьогодні у деяких замовників все ж таки є чинні договори про закупівлю природного газу зі строком дії, наприклад, до 31.12.2021, і таким замовникам варто керуватися умовами такого договору про закупівлю.

Звертаємо увагу: можливість укладання договору про закупівлю природного газу з постачальником «останньої надії» не є підставою для розірвання чинного договору про закупівлю. Тому ті замовники, в яких є чинний договір про закупівлю природного газу, умови якого виконуються, й надалі отримують природний газ згідно з цим договором.

Як оформити закупівлю природного газу у постачальника «останньої надії» природного газу?

Якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 200 тис. грн, замовник проводить спрощену закупівлю або застосовує винятки, передбачені частиною 7 статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон).

Крім цього, відповідно до листа Мінекономіки щодо планування № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020 у разі розірвання договору про закупівлю та необхідності здійснення нової закупівлі такий предмет закупівлі (у новоствореному чи відредагованому рядку річного плану) вважатиметься новим предметом договору і новим предметом закупівель.

Тобто якщо вартість природного газу на рік дорівнює або перевищує 200 тис. грн, але з певних причин договір був розірваний, залишок може вважатися новим предметом закупівлі, тому вид закупівлі визначається згідно з очікуваною вартістю залишкового обсягу природного газу.

Приклад

Загальна вартість природного газу на рік складає 1 млн грн, але замовником було розірвано договір про закупівлю. Очікувана вартість невикористаного обсягу складає 150 тис. грн. Отже, замовник може скористатися винятком, передбаченим абзацом 6 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону, а саме: якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності такого випадку, як укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» на постачання електричної енергії або природного газу.

Важливо! Листи Мінекономіки несуть виключно рекомендаційний характер та не встановлюють норм права.

Отже, абзацом 6 частини 7 статті 3 Закону визначено, що придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 цієї статті, здійснюється без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановленого цим Законом, у разі якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності такого випадку, як укладення договору про закупівлю з постачальником «останньої надії» на постачання електричної енергії або природного газу.

Звертаємо увагу! Якщо замовника було підключено до постачальника «останньої надії» до укладання відповідного договору, замовнику необхідно у договорі передбачити, що умови договору застосовуються до відносин між замовником і постачальником «останньої надії», які виникли до його укладення відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України.

Якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн, замовник має провести переговорну процедуру закупівлі на підставі абзацу 6 пункту 2 частини 2 статті 40 Закону, а саме: якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності такого випадку, як укладення договору з постачальником «останньої надії» на постачання електричної енергії або природного газу.

Звертаємо увагу! Якщо замовника було підключено до постачальника «останньої надії» до укладання відповідного договору про закупівлю, замовнику необхідно у договорі про закупівлю передбачити, що умови договору про закупівлю застосовуються до відносин між замовником та постачальником «останньої надії», які виникли до його укладення відповідно до частини 3 статті 631 Цивільного кодексу України.

Чи можна провести переговорну процедуру закупівлі на підставі ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, якщо укладено договір з постачальником «останньої надії»?

Для відповіді на це питання пропоную проаналізувати норму Закону. Абзацом 1 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону визначено, що переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток, якщо у замовника виникла нагальна потреба здійснити закупівлю у разі виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, що унеможливлюють дотримання замовником строків для проведення тендеру.

Тобто для застосування цієї підстави для проведення переговорної процедури закупівлі має бути виконано такі умови:

  1. наявність нагальної потреби. Нагальний — якого не можна відкласти; терміновий, життєво необхідний, дуже потрібний; настійний, пекучий (Словник української мови: в 11 томах. — Том 5, 1974. — стор. 46);
  2. виникнення особливих економічних чи соціальних обставин, пов’язаних з ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій;
  3. наявність надзвичайної ситуації, яка документально підтверджена;
  4. неможливість дотримання замовником строків для проведення тендеру.

Чи може замовник виконати всі вищевикладені умови? Ні, адже:

Отже, можемо дійти висновку, що проводити переговорну процедуру закупівлі на підставі абзацу 1 пункту 3 частини 2 статті 40 Закону в замовника немає законодавчих підстав за умови, що замовник отримує природний газ від постачальника «останньої надії» або ж іншого постачальника.

Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA: