- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Коли надзвичайна ситуація вже не така й надзвичайна. Рішення АМКУ

Рішення № 13480-р/пк-пз від 13.07.2020, оголошення № UA-2020-06-18-004601-b

Позиція скаржника

Замовник в обґрунтуванні застосування переговорної процедури закупівлі не здійснив посилання на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі, зокрема наявність надзвичайної ситуації та необхідність ліквідації її наслідків.

Крім того, скаржник зазначає, що замовником одночасно проводяться відкриті торги за процедурою закупівлі UА-2020-05-18-002921-а, де підприємство може бути визначено переможцем. На даних торгах запропоновано ціну на електроенергію, що є значно нижчою, ніж ціна, визначена замовником і переможцем переговорної процедури закупівлі.

Позиція замовника

Замовник з 07.04.2020 по даний час здійснює перевезення в режимі «Спецперевезення» — перевезення працівників об’єктів критичної інфраструктури з метою ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, викликаної епідемією коронавірусу, та забезпечення життєдіяльності м. Львова.

Для курсування електротранспорту (у т. ч. надання вищезазначених послуг) необхідним є безперервне постачання електроенергії до контактної мережі трамваїв і тролейбусів.

У кінці червня 2020 року в замовника закінчувалась дія договору на постачання електричної енергії (було вибрано всю кількість кіловат на загальну суму договору). Тому замовник заздалегідь, а саме 20.02.2020, оголосив тендер на закупівлю електричної енергії у 2020 році UA-2020-02-20-000413-a, однак 14.05.2020 о 16 год 47 хв – 16 год 48 хв без рішення замовника відбулось несанкціоноване втручання в роботу авторизованої Уповноваженим органом інформаційно-телекомунікаційної системи — авторизованого електронного майданчика публічних закупівельсистеми ProZorro, та було відміненовказану закупівлю, за фактом чого відкрите кримінальне провадження (витяг ЄРДР № 12020140080000969 від 20.05.2020 додається). 18.05.2020 замовником булооголошено закупівлю електроенергії UA-2020-05-18-002921-a з очікуваною вартістю 3600 000,00. Однак 12.06.2020 вказана закупівля була оскаржена ТОВ «У», а процедура закупівлі була заблокована.

З огляду на те, що зараз замовник надає послуги з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, викликаної епідемією коронавірусу (про що зазначено вище), і необхідною умовою є забезпечення підприємства безперебійним постачанням електроенергії, у замовника виникла нагальна потреба закупівлі електроенергії у зв’язку з виникненням особливих обставин, пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій, оскільки в протилежному випадку відбудеться повна зупинка електротранспорту та припинення надання послуг з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації.

Позиція Органу оскарження

Відповідно до інформації, розміщеної на вебпорталі Уповноваженого органу, обґрунтування застосування переговорної процедури: «Закупівлю (відкриті торги з публікацією англійською мовою) електричної енергії у 2020 році UA 2020-02-20-000413-a відмінено без рішення замовника, про що порушена кримінальна справа (витяг ЄРДР № 12020140080000969 від 20.05.2020), а використання норми Закону про укладення договору з постачальником ”останньої надії“ ДПЗД ”Укрінтеренерго“, ціна якого (на червень місяць) складає 2,81 грн з ПДВ, призведе до значних збитків орієнтовно більш ніж 3 млн грн порівняно з ціною діючого договору з ЛКП ”Л“, існує нагальна потреба застосувати статтю 40 частини 2 пункту 3 абзацу 1 та підписати договір з попереднім постачальником ЛКП ”Л“ на період до 31.08.2020 орієнтовно на кількість 4 600 000 кВт на суму 7 314 000 грн з ПДВ (ціна за 1 кВт/год = 1,59 грн), що дозволить провести наступну процедуру закупівлі на 2020».

Відповідно до пункту 24 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація — обстановка на окремій території чи суб’єкті господарювання на ній або водному об’єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об’єкті, провадження на ній господарської діяльності.

Відповідно до пункту 3 Порядку класифікації надзвичайних ситуацій за їх рівнями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004 № 368 (далі — Порядок), для визначення рівня надзвичайної ситуації встановлюються такі критерії:

  1. територіальне поширення та обсяг технічних і матеріальних ресурсів, що необхідні для ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
  2. кількість людей, які внаслідок дії уражальних чинників джерела надзвичайної ситуації загинули або постраждали, або нормальні умови життєдіяльності яких порушено; 3) розмір збитків, завданих уражальними чинниками джерел надзвичайної ситуації, розраховується відповідно до Методики оцінки збитків від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 175.

Згідно з пунктом 6 Порядку до надзвичайної ситуації місцевого рівня належить надзвичайна ситуація:

Згідно з пунктом 11 Порядку остаточне рішення щодо визначення рівня надзвичайної ситуації з подальшим відображенням його у даних статистики, зокрема в разі відсутності відомостей у повному обсязі стосовно розвитку надзвичайної ситуації, приймає ДСНС з урахуванням експертного висновку (за наявності) регіональної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.

Замовник не надав відповідних документів, які підтверджують, зокрема, наявність надзвичайної ситуації та необхідність ліквідації її наслідків. Враховуючи інформацію, наведену вище, Колегією були виявлені в діях замовника під час проведення зазначеної переговорної процедури закупівлі порушення, а саме безпідставне застосування процедури закупівлі, які вплинули на об’єктивність визначення переможця процедури закупівлі та які неможливо усунути через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, що є підставою для відміни процедури закупівлі відповідно до вимог частини 8 статті 40 Закону.

Не бійтеся відстоювати свої законні права та інтереси та передплачуйте доступ до вебпорталу RADNUK.COM.UA. На вас чекає багато пізнавальних рішень Уповноваженого органу, які стануть у пригоді як замовникам, так і учасникам закупівельного процесу.