- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Чи може АМКУ розглядати скарги, якщо договір про закупівлю є нікчемним?

Рішення АМКУ № 9659-р/пк-пз від 18.05.2021, оголошення № UA-2020-03-17-002860-b [1]

Скаржник повідомляє про порушення замовником порядку проведення процедури закупівлі та просить, зокрема, зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника та усунути порушення процедури закупівлі.

Рішенням Колегії від 28.04.2020 № 8115-р/пк-пз Скарга була прийнята до розгляду.

Згідно з інформацією, розміщеною на вебпорталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua), замовником 27.04.2020 був укладений договір про закупівлю з ТОВ «Б» від 27.04.2020 № 81-юр/20.

Що вважає Орган оскарження (АМКУ)?

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з ТОВ «Б» оприлюднене на вебпорталі Уповноваженого органу 15.04.2020.

Згідно з інформацією, розміщеною на вебпорталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua), замовником 27.04.2020 був укладений договір про закупівлю з ТОВ «Б» від 27.04.2020 № 81-юр/20.

Відповідно до частини 2 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» у редакції до 19.04.2020 (далі — Закон) замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем торгів протягом строку дії його тендерної пропозиції, не пізніше ніж через 20 днів з дня прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та пропозиції учасника-переможця. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Згідно з частиною 1 статті 37 Закону договір про закупівлю є нікчемним у разі його укладення в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 Закону.

Відповідно до частини 7 статті 18 Закону замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо закупівлі, у тому числі укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі. У будь-якому разі укладення договору про закупівлю під час оскарження забороняється.

Абзацом 1 частини 6 статті 18 Закону встановлено, що датою початку розгляду скарги є дата оприлюднення реєстраційної картки скарги в електронній системі закупівель.

Реєстраційна картка скарги в електронній системі закупівель (prozorro.gov.ua) була оприлюднена 24.04.2020, договір про закупівлю замовником був укладений 27.04.2020, тобто післяоприлюднення реєстраційної картки скарги та початку періоду оскарження.Рішенням Колегії від 28.04.2020 № 8115-р/пк-пз Скарга була прийнята дорозгляду.

За таких умов договір, укладений між замовником та ТОВ «Б», є нікчемним, що не перешкоджає Колегії розглядати скаргу по суті.

Коментар редакції

Підсумовуючи вищевказане, зазначимо, що скаржнику відмовлено у задоволенні скарги за відсутністю підстав для задоволення. Не зважаючи на те, що договір про закупівлю, укладений із ТОВ «Б», нікчемний відповідно до Закону, замовник все ж таки працював за ним. При цьому 30.11.2020 замовником опубліковано звіт про виконання договору про закупівлю з сумою оплати за договором 1 947 633,60 UAH (в тому числі ПДВ 324 605,60 UAH).

Повторно зазначимо, що процедура закупівлі, котра є предметом даної скарги, була оголошена до 19.04.2020, тому норми законодавства, зазначені у цій статті, застосовуються у визначенні Закону України «Про публічні закупівлі», що діяв станом на дату оголошення процедури закупівлі. Це закріплюється й тим, що частиною 1 статті 58 Конституції України визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Публікацію з подібним питанням та відповіддю читайте на порталі RADNUK.COM.UA [2] — «Підписання договору в період оскарження [3]».