- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Розглядаємо дві нові підстави для відхилення: дитяча праця та санкції

У цій статті розглянемо нові підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі, якими законодавець вирішив доповнити статтю 17 Закону України «Про публічні закупівлі» в новій редакції, а саме відхилення учасника за використання ним дитячої праці та у випадкові застосування до нього санкцій.

Нова редакція Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон) вступить у силу 19.04.2020. Однією з новел нової редакції Закону є кілька нових підстав для відхилення тендерної пропозиції учасника. У цій статті пропоную читачам розібрати дві нові підстави для відхилення.

Відмова в участі у процедурі за використання дитячої праці

Закон у новій редакції поповнено, зокрема, п. 12 ч. 1 ст. 17, згідно з якою замовник повинен прийняти рішення про відмову учасникові в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі, якщо службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми.

Термін «правопорушення» застосований у даному випадкові в широкому значенні. Під такий термін підпадають злочини, які передбачені в Кримінальному кодексі України, за вчинення яких настає кримінальна відповідальність; порушення спеціальних прав та привілеїв працевлаштованої дитини (віком до 18 років), які виявляє Державна служба з питань праці та за які настає адміністративна відповідальність, згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Прикладом злочинів, пов’язаних з використанням дитячої праці, є склади злочинів, передбачені розділом 3 Кримінального кодексу України, а саме статтями 149–151 КК України. Кваліфіковані склади вищенаведених злочинів є особливо тяжкими злочинами зі строком погашення судимості у 8 років після відбуття покарання у вигляді позбавлення волі. Також прикладом правопорушення в ч. 2 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення (з-поміж іншого у цій статті) є порушення інших вимог законодавства про працю щодо неповнолітнього.

Постановою Кабінету Міністрів України від 18 квітня 2012 року № 303 затверджено «Положення про створення та функціонування Єдиного державного реєстру злочинів торгівлі людьми» (далі — Положення). Відповідно до ч. 5 та ч. 6 Положення держателем (володільцем) Єдиного державного реєстру злочинів торгівлі людьми (далі — Реєстр) є Міністерство внутрішніх справ України та виконання функцій адміністратора (розпорядника) Реєстру покладено на МВС.

Як підтверджують учасник та переможець відсутність підстав для відмови в участі у процедурі згідно з п. 12 ч. 1 ст. 17 Закону?

Механізм застосування на практиці нової підстави для відхилення тендерної пропозиції буде аналогічним до підтвердження відсутності підстави, передбаченої п. 5–6 ч. 1 ст. 17 Закону [фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі / службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за злочин, вчинений з корисливих мотивів (зокрема, пов’язаний з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку], тобто учасникові на стадії подання тендерної пропозиції потрібно буде підтвердити відсутність вищенаведеної підстави в результаті надання довідки в довільній формі / формі, визначеній у тендерній документації, а переможцеві надати довідку про несудимість. При цьому довідка про несудимість буде підтверджувати одночасно п. 5 чи п. 6 та п.12 ч. 1 ст. 17 Закону в новій редакції.

Детально про довідку МВС можна прочитати в статті «”Повна” та “скорочена” довідки про відсутність (наявність) судимості» [1] — випуск журналу № 1 (100) за січень 2020 року, стор. 30–34.

У застосуванні п. 12 ч. 1 ст. 17 Закону є певний нюанс. Так, варто додатково наголосити, що довідка про несудимість буде підтверджувати відсутність факту притягнення учасника / уповноваженої особи учасника до кримінальної відповідальності за вчинення саме злочину, пов’язаного з використанням дитячої праці, тому на підтвердження відсутності факту притягнення учасника / уповноваженої особи учасника до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці, слугуватиме довідка в довільній формі з відповідним формулюванням, яку потрібно буде надати переможцеві додатково з довідкою про несудимість.

Коли замовник або інші учасники закупівлі захочуть перевірити інформацію про відсутність у службової (посадової) особа учасника процедури закупівлі, яку учасник уповноважив представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, або у фізичної особи, яка є учасником, адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці, можна надіслати запит у Державну службу з питань праці для отримання достовірної інформації.

Відмова в участі у процедурі через застосування санкції

Також Закон у новій редакції поповнено, зокрема, п. 11 ч. 1 ст. 17, згідно з яким замовник повинен прийняти рішення про відмову учасникові в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі, якщо учасник процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення в неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції».

Одночасно зі вступом у силу нової редакції Закону України «Про публічні закупівлі» вступає в силу також нова редакція Закону України «Про санкції». Нагадаю, що цей закон визначає підстави та принципи (стаття 3), види (стаття 4), механізм застосування санкцій (стаття 5). Так, Законом України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення публічних закупівель» було внесено зміни в Закон України «Про санкції», які також вступають у силу 19.04.2020.

У п. 10 ч. 1 ст. 4 нової редакції Закону України «Про санкції» буде встановлено заборону на здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб-резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також публічних закупівель в інших суб’єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно із цим Законом.

У більшості випадків рішення про застосування санкцій ініціює Рада національної безпеки та оборони України, затверджує таке рішення указ Президента України (у деяких випадках з подальшим затвердженням Верховною Радою України). Тому учасникам та замовникам потрібно спостерігати за діяльністю РНБО.

Детально про застосування санкційного законодавства читайте в статті «Санкції та інші обмеження у публічних закупівлях» [2] — випуск журналу № 8 (83) за серпень 2018 року, стор. 14–24.

Як підтверджують учасник та переможець відсутність підстав для відмови в участі у процедурі згідно з п. 11 ч. 1 ст. 17 Закону?

Учасники можуть підтверджувати відсутність застосування до них санкції у вигляді заборони на здійснення в них публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції» довідкою в довільній формі. Замовник перевірятиме цю інформацію. Щодо переможця: новою редакцією Закону не передбачено надання переможцем будь-яких документів на підтвердження відсутності підстави для відхилення, передбаченої в п. 11 ч. 1 ст. 17 нової редакції Закону.