- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Помилки, які можуть бути допущені в тендерах

Є люди, що не роблять помилок. Це ті, за кого думають інші.
Хенрік Ягодзіньський

Згідно    ч. 3 ст. 22 Закону про публічні закупівлі, тендерна документація може (але не обов’язково повинна) містити опис і приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їхніх пропозицій.       

Формальними (несуттєвими) вважають помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме: технічні помилки та описки. Замовник може передбачити опис і приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками в тендерних пропозиціях не призведе до відхилення їхніх пропозицій. Перелік формальних (несуттєвих) помилок, зазначених замовником у тендерній документації, є вичерпним. Якщо замовник не передбачив формальні (несуттєві) помилки в тендерній документації, то будь-яка помилка, зроблена учасником при підготовці тендерної пропозиції, може бути підставою для її відхилення.

Можливий перелік формальних помилок

За результатами проведеного аналізу описів та прикладів формальних (несуттєвих) помилок, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції учасників і не впливають на зміст їхніх пропозицій [установлених замовниками в умовах тендерної документації, оприлюдненої на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель (www.prozorro.gov.ua)], можна визначити, зокрема, такі з них:

Арифметична помилка

В Законі про публічні закупівлі ні в діючій редакції, ні в новій не міститься визначення поняття «арифметична помилка» та не передбачено механізму і порядку виправлення замовником арифметичних помилок у тендерній пропозиції. Натомість учасник має можливість самостійно виправити арифметичну помилку у своїй тендерній пропозиції, але до кінцевого строку її подання. Детальніше із цим питанням можна ознайомитись у випуску журналу  № 6 (69) за червень 2017 року на стор. 25–29.

Які позиції Органу оскарження щодо формальних помилок?

Формальна помилка  - рішення №11440-р/пк-пз від 19.08.2019, оголошення № UA-2019-07-04-001828-a  

Скаржник звертає увагу, що у складі Пропозиції  учасника міститься файл під назвою "Додаток №2 до аналогічного договору", який містить додаток №2 до договору підряду від 28.12.2016 № 263 з графіком виконання робіт, однак даний документ є додатком № 2 до договору підряду від 28.12.2016 №263, а не додатком №1 до договору про закупівлю робіт за державні кошти від 26 грудня 2016 № 263. 
 
Скаржник не довів та документально не підтвердив, що додаток № 2 до договору підряду від 28.12.2016 № 263 та акти виконаних робіт за договором від 28.12.2016 № 263 не є відповідно додатком № 2 та актами виконаних робіт саме до договору від 26.12.2016 № 263.
Формальна помилка  - рішення № 14472-р/пк-пз від 08.10.2019, оголошення  № UA-2019-07-30-001069-b  

Скаржник зазначає, що довідка про наявність матеріальнотехнічної бази не містить інформації про технічний стан та термін експлуатації матеріально-технічної бази. У наданому у складі Пропозиції договорі суборенди нежитлового приміщення міститься інформація про технічний стан та термін експлуатації матеріально-технічної бази.
 
Скаржник не довів та документально не підтвердив, яким чином оформлення Пропозиції у наведений вище спосіб впливає на зміст Пропозиції. Враховуючи викладене, у тому числі визначення формальних помилок у Документації та Законі, відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
Формальна помилка  - рішення № 14472-р/пк-пз від 08.10.2019, оголошення № UA-2019-07-30-001069-b  

Скаржник зазначає, що довідка про досвід виконання аналогічного договору № 4 від 23.08.2018 не містить інформації щодо ЄДРПОУ контрагента, з яким укладено договір, найменування та місцезнаходження об’єкта, інформації про стан об’єкта (введений в експлуатацію об'єкт, не введено в експлуатацію об'єкт).

Скаржник не довів та документально не підтвердив, яким чином оформлення Пропозиції у наведений вище спосіб впливає на зміст Пропозиції. 14 Враховуючи викладене, у тому числі, визначення формальних помилок у Документації та Законі, відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.

А в новій редакції Закону є інформація про формальні помилки?

Відповідно до п. 11 ч. 1 ст. 9 нового Закону про публічні закупівлі (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/114-20), який вводиться в дію 19.04.2020 року, встановлено, що основними функціями Уповноваженого органу є: розроблення та затвердження: переліку формальних помилок. Отже з цього можна зробити висновок, що до квітня 2020 року замовник самостійно в тендерній документації встановлює опис і приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками в тендерних пропозиціях не призведе до відхилення їхніх пропозицій, а потім (за новим Законом) Уповноважений орган розробить та затвердить перелік формальних помилок.

Також в ч. 2 ст. 22 Закону встановлено, що у тендерній документації замовником зазначаються такі відомості: опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме – технічні помилки та описки. Отже в новому Законі встановлено обов’язок замовника в тендерній документації прописувати опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій.

Зверніть увагу! Передбачивши у тендерній документації перелік формальних помилок, що не впливають на зміст пропозиції, замовник при розгляді пропозицій учасників повинен в обов’язковому порядку враховувати наведений ним же перелік. Тобто, якщо у документі тендерної пропозиції учасника допущено формальну помилку з  переліку, наведеного у даній конкретній тендерній документації замовника, відповідно до якої, учасником подано свою пропозицію, замовник не має права відхиляти пропозицію учасника за допущення такої формальної помилки. Тобто «передумати» на етапі розгляду замовник вже не може. Інакше, як ви розумієте, така можливість для замовника нівелювала би усю суть інструменту формальних помилок, запропонованого законодавцем. Додатково детальніше з інформацією про те, які помилки учасника при підготовці і поданні тендерної пропозиції можуть бути визначені замовником у тендерній документації як формальні, тобто такі, що не призведуть до відхилення тендерної пропозиції учасника, ви можете ознайомитися у випуску журналу «Радник в сфері державних закупівель» № 1 (64) за січень 2017 року на стор. 22–23.

Додатково про помилки замовників та їх виправлення читайте в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 7 (82) за липень 2018 року на стор. 23.

Пам’ятайте, що єдина справжня помилка — не виправляти своїх минулих помилок. (Конфуцій).