- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Закупівля комунальних послуг та виконання вимог постанови № 1266

19.12.2020 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1266 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2013 р. № 631 і від 11 жовтня 2016 р. № 710» (далі — Постанова № 1266), яка доповнила пунктом 41 постанову Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710, відповідно до якого головним розпорядникам бюджетних коштів (розпорядникам бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктам господарювання державного сектору економіки з метою прозорого, ефективного та раціонального використання коштів доручено забезпечити:

обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті (або на офіційному вебсайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб’єкта управління об’єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб’єктом господарювання державного сектору економіки) протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель або повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури закупівель.

Тобто обґрунтування потрібно оприлюднювати лише при проведенні процедур закупівель.

Зазвичай закупівлю комунальних послуг проводять в неконкурентний спосіб. Утім, навіть якщо Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) чітко не встановлено обов’язку оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі за переговорною процедурою на підставі абзацу 4 пункту 2 частини 2 статті 40 та / або укладання договору без використання електронної системи закупівель відповідно до абзацу 4 пункту 2 частини 7 статті 3 Закону, то Постанова № 1266 зобов’язує головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі на власному вебсайті (або на вебсайті вищестоящого органу).

При цьому жодним нормативним документом не визначено чіткого переліку документів, які можуть бути обґрунтуванням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі. Тому тепер замовникам слід замислитися, як саме вони можуть обґрунтувати технічні та якісних характеристики предмета закупівлі, розмір бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, особливо під час здійснення закупівлі комунальних послуг, та в подальшому забезпечити оприлюднення такого обґрунтування на власному вебсайті.

Нормативно-правова база закупівлі комунальних послуг (тепло та вода)

Законом України «Про природні монополії» визначено, що природна монополія — стан товарного ринку, при якому задоволення попиту на цьому ринку є більш ефективним за умови відсутності конкуренції внаслідок технологічних особливостей виробництва (у зв’язку з істотним зменшенням витрат виробництва на одиницю товару в міру збільшення обсягів виробництва), а товари (послуги), що виробляються суб’єктами природних монополій, не можуть бути замінені у споживанні іншими товарами (послугами), у зв’язку з чим попит на цьому товарному ринку менше залежить від зміни цін на ці товари (послуги), ніж попит на інші товари (послуги) (далі — товари).

Суб’єкт природної монополії — суб’єкт господарювання (юридична особа) будь-якої форми власності, який виробляє (реалізує) товари на ринку, що перебуває у стані природної монополії.

Згідно з частиною 2 статті 5 Закону України «Про природні монополії» зведений перелік суб’єктів природних монополій ведеться Антимонопольним комітетом України на підставі реєстрів суб’єктів природних монополій у сфері житлово-комунального господарства, що формуються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, а в інших сферах, у яких діють суб’єкти природних монополій, — національними комісіями регулювання природних монополій у відповідній сфері або органами виконавчої влади, що здійснюють функції такого регулювання до створення зазначених комісій.

Документальне підтвердження статусу суб’єкта природних монополій замовники можуть знайти на офіційному вебсайті Антимонопольного комітету України.

Ба більше, згідно з частиною 1 постанови НКРЕКП «Про затвердження Порядку складання та ведення НКРЕКП реєстру суб’єктів природних монополій» від 19.19.2017 № 1268 НКРЕКП складає та веде реєстр суб’єктів природних монополій, які проводять господарську діяльність у сферах централізованого водопостачання та водовідведення транспортування теплової енергії, які отримали ліцензії на право провадження господарської діяльності у сферах, визначених у підпунктах 1-9 пункту 1 цього Порядку, державне регулювання діяльності яких здійснюється НКРЕКП, обласними, Київською міською державними адміністраціями або яким встановлено тариф на транспортування аміаку магістральними трубопроводами не пізніше 5 числа кожного місяця.

Зазначений реєстр щомісяця не пізніше 7 числа розміщує на офіційному вебсайті НКРЕКП, відомості з якого щомісяця до 10 числа на електронних та паперових носіях подаються до Антимонопольного комітету України.

Законом України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що послуги з постачання теплової енергії, гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення надаються згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, та вимогами правил надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та постачання теплової енергії, що затверджуються Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом. Більше щодо цього — в статті «Централізоване водопостачання й водовідведення. Два види послуг на підставі двох договорів за однією типовою формою».

Враховуючи вищезазначене, сформуємо вартісні межі для проведення переговорної процедури закупівлі / оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель для закупівлі комунальних послуг.

Вартісні межі

Тип закупівлі

Підстава застосування

Вартість яких дорівнює або перевищує 50 000 гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 ЗУ «Про публічні закупівлі»

Укладання прямого договору про закупівлю з обов’язковим оприлюдненням в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 ЗУ «Про публічні закупівлі» звіту про договір про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель

Пункт 2 частини 7 статті 3 ЗУ «Про публічні закупівлі», у зв’язку з відсутністю конкуренції з технічних причин

вартість комунальних послуг дорівнює або перевищує вартісні межі, передбачені пунктами 1 та 2 частини 1 статті 3 ЗУ «Про публічні закупівлі»

закупівля послуг здійснюється шляхом застосування переговорної процедури закупівлі

пункт 2 частини 2 статті 40 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: якщо послуги можуть бути надані виключно певним суб’єктом господарювання за наявності відсутності конкуренції з технічних причин

Якщо розглянути правила надання послуг з централізованого водопостачання, водовідведення та постачання теплової енергії, то ними передбачені вимоги щодо якісних та кількісних характеристик зазначених послуг. Це, зокрема, вимоги до температури, тиску теплоносія, безперервність надання послуг, а також вимоги до якості питної води відповідно до вимог державних санітарних норм і правил з тиском питної води, якими замовник може скористатися для здійснення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі під час здійснення закупівлі комунальних послуг (вода, тепло) (Приклад).

Приклад

Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру
бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі

(відповідно до пункту 41 постанови КМУ від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних
коштів» (зі змінами))

1

Назва предмета закупівлі

_____________ ДК 021:2015: ____________________

2

Вид процедури

______________________________

3

Ідентифікатор закупівлі

UA-ХХХХ-ХХ-ХХ-ХХХХХХ-Х

4

Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі

Виконавець забезпечує постачання теплової енергії відповідно до Закону України «Про теплопостачання» від 02.06.2005 № 2633-IV, «Про житлово-комунальні послуги» від 24.02.2007 № 1875-IV, Правил надання послуги з постачання теплової енергії і типових договорів про надання послуги з постачання теплової енергії, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.2019 № 830, Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики від 14.02.2005 № 630, Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, та інших нормативно-правових актів, які регламентують порядок надання комунальних послуг.

5

Обґрунтування розміру бюджетного призначення

Розмір бюджетного призначення, визначений відповідно до розрахунку до кошторисів та/або іншого документа, яким визначено визначення вартості закупівлі    ______ грн.

6

Очікувана вартість предмета закупівлі

_____________ грн з/без ПДВ.

7

Обґрунтування очікуваної вартості предмета закупівлі

Очікувана вартість предмета закупівлі визначається відповідно до методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, затвердженої наказом Мінекономіки від 18.02.2020 № 275 «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» та комунальних тарифів. Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі здійснювалося із застосуванням розрахунку очікуваної вартості товарів / послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів.

Очікувана вартість предмета закупівлі визначається як добуток необхідного обсягу товарів / послуг та ціни (тарифу), затвердженої відповідним нормативно-правовим актом, що розраховується за такою формулою:

ОВрег = V * Цтар,

де:

ОВрег — очікувана вартість закупівлі товарів / послуг, щодо яких проводиться державне регулювання цін і тарифів;

V — кількість (обсяг) товару / послуги, що закуповується;

Цтар  — ціна (тариф) за одиницю товару / послуги, затверджена відповідним нормативно-правовим актом.

За встановленим тарифом Рішення _____________________ № _____ від ___________:

Тариф на послугу з __________ _______ грн (з/без податком на додану вартість);

Прогнозована потреба послуги становить ____ ____

Хто ж має право перевіряти та контролювати виконання вимог Постанови № 1266?

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» встановлено, що перевірку дотримання вимог, зокрема оприлюднення обґрунтування  технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, доручено здійснювати Державній аудиторській службі в межах її повноважень.

Висновки

  1. Хоча нормою Закону і не встановлено обов’язку оприлюднювати обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі, Постанова № 1266 починаючи з 19.12.2020 вимагає від замовників забезпечити: обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі; оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі шляхом розміщення на власному вебсайті.
  2. Оприлюднення обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі здійснюється лише після того, як замовник оголосив конкурентну процедуру закупівлі та / або оприлюднив повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами переговорної процедури (протягом 5 робочих днів з дня оприлюднення на вебпорталі Уповноваженого органу).
  3. Постанова № 1266  зобов’язує оприлюднювати обґрунтування не всіх замовників, а лише головних розпорядників бюджетних коштів (розпорядників, одержувачів бюджетних коштів нижчого рівня), суб’єктів господарювання державного сектору економіки, та рекомендує органам місцевого самоврядування, Конституційному Суду України, Верховному Суду, вищим спеціалізованим судам, Державній судовій адміністрації, Рахунковій палаті, Апарату Ради національної безпеки і оборони України, Центральній виборчій комісії, Національному антикорупційному бюро затвердити заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів.

Крім того, користуйтесь на порталі RADNUK.COM.UA такими розробленими документами: