- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша

Аналіз моніторингів, проведених Держаудитслужбою, показує, що значну частину порушень складають порушення порядку визначення предмета закупівлі. Тому, щоб допомогти замовникам, у цій публікації розберемо, яких помилок потрібно уникати при визначенні предмета закупівлі та як правильно визначати предмет закупівлі.

Предмет закупівлі це

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) предмет закупівлі це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Так, на виконання вищенаведеної норми Уповноваженим органом Наказом № 708 від 15.04.2020 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (далі — Порядок визначення), який встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.

Детально про правила визначення предмета закупівлі читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Як визначити предмет закупівлі та його вид» (прим. ред.: стаття опублікована до 26.06.2021).

Також окремо до Порядку визначення Уповноваженим органом Наказом № 1082 від 11.06.2020 затверджено Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі (далі — Порядок розміщення). Цей Порядок визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на вебпорталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель, подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель.

Зверніть увагу, що в пункті 14 Порядку розміщення зазначено, що під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12 та абзацами другим — четвертим пункту 13 цього Порядку, та інформація щодо:

Детально про порядок розміщення інформації читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Новий Порядок розміщення інформації та нові проблеми для замовників щодо зазначення інформації стосовно кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі».

Про закупівлю однієї позиції детально читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Закупівля за однією позицією. Використовуємо Порядок розміщення № 1082 чи ні?».

Отже, з нормами, що регулюють визначення предмета закупівлі, розібралися. Далі розглянемо, як правильно користуватися класифікатором ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», а також особливості визначення певних предметів закупівлі відповідно до вищенаведених норм.

Як користуватися класифікатором ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»

Державний класифікатор базується на системі кодів, що мають ієрархічну структуру і складаються з дев’яти цифр. Код складається з 8 цифр.

Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та Порядком визначення предмета закупівлі, за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Тобто предмет закупівлі товарів або послуг має визначатися за класом. На клас вказують перші чотири цифри.

Наприклад, замовник планує закупівлю вугілля відповідно до ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник». Вугілля знаходиться за такою цифрою 09111100-1 — Вугілля, але вибрати для закупівлі такий код замовник не може. Таким чином, у разі закупівлі вугілля предмет закупівлі визначається так: 09110000 — Тверде паливо за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника. Отже, вибираємо саме 4 цифри до першого нуля (Рисунок).

Рисунок

Детально про можливість визначення предмета закупівлі за цифрою 0 читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чи можна визначати предмет закупівлі за четвертою цифрою ‟0”?».

Особливості визначення товарів

Згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону товари — продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Щоб визначити, як купувати товари відповідно до Закону, розглядаємо Порядок визначення, у пункті 3 Розділу I якого встановлено, що предмет закупівлі товарів визначається замовником згідно з пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Також відповідно до пункту 5 Розділу I Порядку визначення замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів.

Приклад визначення предмета закупівлі як товар

Уповноважена особа планує купити яловичину, курятину, свинину. Предмет закупівлі визначається так: «Яловичина, курятина, свинина; 15110000-2 — м’ясо за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника».

Додатково нагадую! Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів зазначається інформація щодо:

Детально про номенклатурні позиції товарів із супутньою послугою читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Чи зазначати номенклатурні позиції послуги в разі закупівлі товару із супутньою послугою?».  

Крім закупівлі товару, замовник може придбати товар з супутньою послугою. Можливі варіанти такої закупівлі розглянемо далі.

Закупівля товару з супутньою послугою

Предметом закупівлі виступатиме товар у розумінні Закону, якщо закупівля такого товару одночасно пов’язана з послугою його постачання, та за умови, що вартість даної послуги (послуг) не перевищуватиме вартості самого товару. Вказані послуги надаватимуться в межах одного договору про закупівлю одним постачальником. Отже, з урахуванням пункту 34 частини 1 статті 1 Закону, до товарів також можуть належати послуги, пов’язані з постачанням товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

А як діяти замовнику, якщо при закупівлі товару передбачаються інші, окрім постачання, послуги, зокрема монтаж або налаштування, надані тим самим постачальником?

Позиція представника Мінекономіки наведена на порталі RADNUK.COM.UA в матеріалі «Закупівля товару разом із супутньою послугою», зокрема: «… непоодинокими є випадки, коли разом з товаром слід придбати й певну послугу (транспортування, установку, монтаж, наладку тощо). У такому випадкові предметом закупівлі в розумінні Закону буде саме товар, але лише за умови, що вартість такої послуги (послуг) не перевищує вартості самого товару. Наприклад, якщо закуповують техніку або обладнання, яке слід не лише придбати, а й здійснити запуск або монтаж, то такі послуги можуть бути надані тим самим постачальником в межах одного договору про закупівлю, укладеного одночасно на придбання товару та супутніх послуг до нього».

Враховуючи викладене вище, предметом закупівлі виступатиме товар у розумінні Закону, якщо закупівля такого товару одночасно пов’язана з іншими супутніми послугами, та за умови, що вартість даної послуги (послуг) не перевищуватиме вартості самого товару. Вказані послуги надаватимуться в межах одного договору про закупівлю одним постачальником.

Детально про закупівлю товару і супутньої послуги читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Закупівля товару та супутні послуги: один предмет закупівлі та договору чи різні?».

Особливості визначення послуг

Згідно з пунктом 21 частини 1 статті 1 Закону послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.

Як і товари, предмет закупівлі послуг відповідно до пункту 3 Розділу I Порядку визначення визначається замовником згідно з пунктом 21 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Також відповідно до пункту 5 Розділу I Порядку визначення замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою надання послуг.

Приклад визначення предмета закупівлі як послуги

Уповноважена особа планує закупити ремонт принтерів. Предмет закупівлі визначається так: «Ремонт і технічне обслуговування принтерів; 50310000-1 — Технічне обслуговування і ремонт офісної техніки за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника».

Додатково нагадую! Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі послуг зазначається інформація щодо:

Особливості визначення поточного ремонту

На цьому питанні зупинимось окремо, оскільки Порядком визначення передбачено окреме визначення таких послуг. Ще раз звертаю увагу, що відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону поточний ремонт відноситься до послуг.

Відповідно до пункту 3 Розділу II Порядку визначення під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04.06.2014 № 163, та / або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Терміни «будинок», «будівля», «споруда», «лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури»наведено в пункті 3 ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», а саме:

3.1. Будівля визначена як різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучо-огороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції.

3.3. Будинок визначено як різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей.

3.9. Лінійний об’єкт інженерно-транспортної інфраструктури визначено як наземні, надземні або підземні лінійні об’єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо.

3.22. Споруда визначена як штучно створений об’ємний, площинний або лінійний об’єкт, що має природні або штучні просторові межі, призначений для досягнення певних цілей.

Тобто код ЄЗС не є вирішальним при визначенні предмета закупівлі послуг з поточного ремонту, яке згідно з Порядком визначення здійснюється замовником саме по окремому об’єкту та передбачає включення до очікуваної вартості всіх різновидів послуг, що включатимуться в поточний ремонт такого об’єкта.

Приклад визначення поточного ремонту

Уповноважена особа планує закупити поточний ремонт покрівлі адмінбудівлі. Предмет закупівлі визначається так: Поточний ремонт покрівлі адмінбудівлі за адресою м. Бориспіль, вул. Київський шлях, буд. 28; 45260000-7 — Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, ДБН А.2.2-3:2014.

Приклад визначення поточного ремонту обладнання

Уповноважена особа планує закупівлю поточного ремонту обладнання (принтера). Це буде послуга і приклад визначення буде такий: «Ремонт і технічне обслуговування принтерів; 50310000-1 — Технічне обслуговування і ремонт офісної техніки за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника».

Тут головне не плутати: під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури; якщо це поточний ремонт обладнання, то в переліку вище його немає, тому поточний ремонт обладнання визначаємо як звичайні послуги за четвертою цифрою Єдиного закупівельного словника.

Додатково нагадую! Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі послуг з поточного ремонту в окремих полях зазначається інформація щодо:

Як визначається предмет закупівлі в разі закупівлі робіт

Для того щоб розібратись з тим, як визначається предмет закупівлі в разі закупівлі робіт, варто звернутись до Закону.

Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 1 Закону роботи — розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

У пункті 4 Розділу I Порядку визначення встановлено, що визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанови з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301.

Роботами у розумінні Закону зі змінами від 26.06.2021 можуть вважатися:

У розумінні зміненого Закону окремими предметами закупівель робіт можуть виступати:

  1. придбання розроблення проєктної документації на об’єкт;
  2. безпосередньо закупівля будівництва об’єкта;
  3. будь-які супутні будівництву послуги, що включені до його кошторисної вартості, якщо їхня вартість не перевищує вартості будівництва;
  4. роботи з будівництва об’єктів з розробленням проєктної документації.

Приклад визначення робіт

Уповноважена особа планує закупити роботи з капітального ремонту житлового будинку. Предмет закупівлі визначаємо так: «Капітальний ремонт житлового будинку за адресою: м. Київ, вул. Європейська, буд. 17; 45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, Настанови з визначення вартості будівництва, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281».

У разі визначення предмета закупівлі — роботи в окремих полях зазначається інформація щодо:

Також відповідно до пункту 5 Розділу I Порядку визначення замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої — восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом виконання робіт.

Детально про особливості визначення супровідних роботам послуг читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Особливості закупівлі авторського та технічного нагляду».

Інструменти, які допоможуть визначити предмет закупівлі

Пошук ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник — інструмент, розроблений Групою компаній «Радник», за допомогою якого можна швидко та зручно знайти необхідний предмет закупівлі у класифікаторі ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» за кодом або за конкретною назвою.

Класифікатор медичних виробів НК 024:2019 — додатковий класифікатор, який зазначають у разі закупівлі медичних виробів.

Державний реєстр лікарських засобів — за допомогою даного реєстру можна знайти міжнародну непатентовану назву лікарського засобу, яка додатково зазначається у разі закупівлі лікарських засобів.

Державний класифікатор України Класифікація видів науково-технічної діяльності ДК 015-97 використовується під час здійснення закупівлі послуг з виконання науково-технічних робіт.

Класифікатор професій ДК 003:2010 використовується у разі визначення предмета закупівлі послуг з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надаються за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Аналіз закупівель: проведення закупівлі, документація, договори — інструмент, розроблений Київською школою економіки, який дозволяє швидко побачити найпопулярніший код згідно з вашим пошуковим запитом і додатково агрегує інформацію на рівні «4-го знаку». За один раз аналізує і повертає максимум 500 специфікацій.

Детально про винятки, коли предмет закупівлі визначається не за класифікатором товарів та послуг, читайте в наступних публікаціях на порталі RADNUK.COM.UA: «Особливості визначення інших предметів закупівлі», «Винятки, відповідно до яких товари та послуги визначаються не за класифікатором».

Визначення предмета закупівлі — це дуже кропітка та важлива робота кожного замовника, тому ми пояснили, як правильно визначити предмет закупівлі, розібрали приклади визначення, розглянули корисні пошукові інструменти, які допоможуть уникнути помилок, що можуть стати причиною відміни закупівлі або розірвання договору про закупівлю. І це лише початок. З наступної статті «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга» ми дізнаємось, як правильно визначати такі предмети закупівель, як лікарський засіб, медичний виріб. Окрему увагу зосередимо на відповідальності за порушення порядку визначення предмета закупівлі. Не пропустіть!


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Особливості визначення предмета закупівлі