- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина друга

На порталі RADNUK.COM.UA у статті «Усе, що потрібно знати про визначення предмета закупівлі: частина перша» ми дізнались, як користуватися класифікатором ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», розглянули чинну нормативну базу та приклади визначення предмета закупівлі поточного ремонту, робіт, послуг, товарів, товарів разом з супутньою послугою.

Настав час закріпити свої знання щодо визначення предмета закупівлі лікарських засобів та медичних виробів. Крім того, зупинимо свою увагу на відповідальності за порушення порядку визначення предмета закупівлі.

Особливості визначення лікарських засобів

Відповідно до Закону України «Про лікарські засоби» від 04.04.1996 № 123/96-ВР лікарський засіб — будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), що має властивості та призначена для лікування або профілактики захворювань у людей, чи будь-яка речовина або комбінація речовин (одного або декількох АФІ та допоміжних речовин), яка може бути призначена для запобігання вагітності, відновлення, корекції чи зміни фізіологічних функцій у людини шляхом здійснення фармакологічної, імунологічної або метаболічної дії або для встановлення медичного діагнозу.

Детально про особливості закупівлі лікарських засобів читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Особливості закупівлі лікарських засобів: що передбачити в тендерній документації, які вимоги (не)встановлювати».

Переходимо до порядку визначення лікарських засобів, оскільки тут також є певні особливості. Відповідно до пункту 2 Розділу II Порядку визначення предмета закупівлі (далі — Порядок визначення) лікарські засоби визначаються за показником третьої цифри Єдиного закупівельного словника.

Приклад визначення предмета закупівлі як лікарський засіб

Уповноважена особа планує закупити Амброксол. Предмет закупівлі визначається так: Амброксол (Ambroxol): 33600000-6 — Фармацевтична продукція за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника.

Додатково нагадую! У разі визначення предмета закупівлі — лікарський засіб в окремих полях зазначається інформація щодо:

Детально про думку суду щодо визначення лікарського засобу читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Лікарський засіб чи медичний виріб: оцінка суду».

Особливості визначення медичних виробів

Згідно з постановою КМУ від 02.10.2013 № 753 «Про затвердження Технічного регламенту щодо медичних виробів» медичний виріб — будь-який інструмент, апарат, прилад, пристрій, програмне забезпечення, матеріал або інший виріб, що застосовуються як окремо, так і в поєднанні між собою (включаючи програмне забезпечення, передбачене виробником для застосування спеціально для діагностичних та / або терапевтичних цілей та необхідне для належного функціонування медичного виробу), призначені виробником для застосування з метою забезпечення діагностики, профілактики, моніторингу, лікування або полегшення перебігу хвороби пацієнта в разі захворювання, діагностики, моніторингу, лікування, полегшення стану пацієнта в разі травми чи інвалідності або їх компенсації, дослідження, заміни, видозмінювання або підтримування анатомії чи фізіологічного процесу, контролю процесу запліднення та основна передбачувана дія яких в організмі або на організм людини не досягається за допомогою фармакологічних, імунологічних або метаболічних засобів, але функціонуванню яких такі засоби можуть сприяти.

Під час здійснення закупівлі медичних засобів предмет закупівлі визначається відповідно до пункту 3 Розділу I Порядку визначення за показником четвертої цифри ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника, оскільки медичні вироби відносяться до товарів. Але не забувайте також додатково визначати і зазначати код національного класифікатора НК 024:2023 «Класифікатор медичних виробів».

Приклад визначення предмета закупівлі як медичний виріб

Уповноважена особа планує закупити рукавички медичні. Предмет закупівлі визначається так: рукавички медичні латексні, хірургічні, припудрені, стерильні, код та назва згідно з НК 024:2023 код 47179 — «Припудрені, оглядові / процедурні рукавички з латексу гевеї, стерильні»; 33140000-3 — медичні матеріали за ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника.

Додатково нагадую! У разі визначення предмета закупівлі — медичний виріб в окремих полях зазначається інформація щодо:

Про проблеми визначення лікарських засобів та медичних виробів читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Щодо проблем у закупівлях лікарських засобів та медичних виробів».

Відповідальність за порушення порядку визначення предмета закупівлі

Поширена практика у разі допущення помилок при визначенні предмета закупівлі — це накладання адміністративної відповідальності за порушення законодавства про закупівлі. Відповідно до статті 16414 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП) за порушення порядку визначення предмета закупівлі передбачена відповідальність — 1 700 грн або 3 400 грн.

Наведене порушення, передбачене частиною 1 статті 16414 КУпАП, тягне за собою накладення штрафу органом державного фінансового контролю (зазвичай Держаудитслужбою) на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн).

Повторне правопорушення протягом року особою, яку було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення, тягнуть за собою накладення штрафу органом державного фінансового контролю на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3 400 грн).

Вищевикладене адміністративне стягнення відповідно до статті 38 КУпАП може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні — не пізніш як через два місяці з дня його виявлення.

Також варто звернути увагу, що згідно зі статтею 16414 КУпАП не передбачена відповідальність за порушення порядку розміщення або порядку оприлюднення інформації.

Детально про відповідальність читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Якщо хочете стати УО, не забудьте про відповідальність!».

Приклади порушень при визначенні предмета закупівлі

Як бачимо, в Порядку визначення передбачено чимало обмежень та особливостей певних предметів закупівель, тому замовники при визначенні конкретного предмета закупівлі можуть помилитися. Приклади таких помилок розглянемо далі.

Приклад 1: визначення медичних виробів за показником другої цифри Єдиного закупівельного словника. Висновок про наявність або відсутність порушень законодавства: встановлено порушення законодавства в частині визначення предмета закупівлі.

Як наслідок, в електронній системі закупівель замовником розміщено інформацію про відміну тендеру на підставі пункту 2 частини 1 статті 32 Закону через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Детально про це порушення читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Невірне визначення предмета закупівлі, як підстава відміни тендеру».

Приклад 2: предмет закупівлі «послуги з організації і проведення заходів» визначено за показником п’ятої цифри основного словника. За результатами аналізу питання дотримання вимог законодавства у сфері закупівель встановлено порушення в частині визначення предмета закупівлі. Детально про це порушення читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Моніторингом виявлено порушення визначення предмета закупівлі».

Приклад 3: Краще не визначати предмет закупівлі з застосуванням коду «99999999-9 — Не визначено». Відповідно до Порядку визначення, а також особливостей визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг, не встановлено можливості застосування замовниками коду «99999999-9 — Не визначено». Детально про це читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Код ДК 99999999-9. Fatal error».

Приклад 4: Невідображення інформації щодо назви товару кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Детально про дане порушення читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Тижневий БУМ. Тенденція моніторингу порушень в частині номенклатурних позицій».

Приклад 5: Трактор за третьою цифрою не купуємо. Визначення предмета закупівлі «16700000-2 — Трактори» за показником третьої цифри порушує норми частини третьої Порядку визначення , затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 15.04.2020 № 708, однак сприяє принципу відкритості в частині більш детальної інформації щодо предмета закупівлі. Отже, за результатами моніторингу закупівлі UA-2021-06-18-005749-c встановлено порушення частини третьої Порядку № 708.

Детально про проблеми закупівлі тракторів читайте на порталі RADNUK.COM.UA у статті, що буде опублікована найближчим часом «Трактори за 3-ою цифрою та 99999999-9 не купуємо».

Інструменти, які допоможуть визначити предмет закупівлі

Пошук ДК 021:2015 Єдиний закупівельний словник — інструмент, розроблений Групою компаній «Радник», за допомогою якого можна швидко та зручно знайти необхідний предмет закупівлі у класифікаторі ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» за кодом або за конкретною назвою.

Класифікатор медичних виробів НК 024:2023 — додатковий класифікатор, який зазначають у разі закупівлі медичних виробів.

Державний реєстр лікарських засобів — за допомогою даного реєстру можна знайти міжнародну непатентовану назви лікарського засобу, яка додатково зазначається у разі закупівлі лікарських засобів.

Державний класифікатор України Класифікація видів науково-технічної діяльності ДК 015-97 використовується під час здійснення закупівлі послуг з виконання науково-технічних робіт.

Класифікатор професій ДК 003:2010 використовується у разі визначення предмета закупівлі послуг з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надаються за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Аналіз закупівель: проведення закупівлі, документація, договори — інструмент, розроблений Київською школою економіки, який дозволяє швидко побачити найпопулярніший код згідно з вашим пошуковим запитом і додатково агрегує інформацію на рівні «4-го знаку». За один раз аналізує і повертає максимум 500 специфікацій.

Визначення предмета закупівлі – це дуже кропітка та важлива робота кожного замовника тому ми на прикладах пояснили правильність визначення предмета закупівлі, розібрали приклади визначення, розглянули корисні пошукові інструменти, які допоможуть уникнути помилок, які можуть стати причиною відміни закупівлі або розірвання договору про закупівлю.


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: Особливості визначення предмета закупівлі