- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Новий Порядок розміщення інформації та нові проблеми для замовників щодо зазначення інформації стосовно кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі

Кардинальні зміни в системі публічних закупівель в Україні у зв’язку із набранням чинності новою редакцією  Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон, Закон про публічні закупівлі) продовжуються та не зупиняються.

Передусім Мінекономіки як Уповноважений орган, що реалізує державну політику у сфері закупівель, розробило та затвердило наказ від 15.04.2020 № 708 «Порядок визначення предмета закупівлі» (далі — Порядок визначення), який набрав чинності 19 червня 2020 року. Звертаємо увагу, що цей Порядок встановлює правила саме визначення замовником предмета закупівлі. Детально щодо цієї теми читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Новий Порядок визначення предмета закупівлі та ключові зміни».

А от щодо зазначення та розміщення інформації потрібно розглядати Закон про публічні закупівлі і Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі. Для узгодження нормативно-правових актів із Законом наказом від 11.06.2020 № 1082 Мінекономіки затвердило новий Порядок розміщення інформації про публічні закупівлі, який набрав чинності 17.07.2020 (далі — Порядок розміщення).

Накази, які втратили чинність

У зв’язку зі веденням у дію Порядку розміщення визнати такими, що втратили чинність:

Особливості Порядку розміщення інформації

По-перше — Порядок розміщення визначає процедуру розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель (далі — веб-портал), подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель (п. 1 Порядку розміщення).

По-друге — важливішою (автентичною) вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів. У п. 3 Порядку розміщення встановлено, що у разі якщо інформація, розміщена в електронній системі закупівель шляхом завантаження документів, містить відомості, що відрізняються від тих, які розміщені шляхом заповнення електронних полів, автентичною вважається інформація, розміщена шляхом заповнення електронних полів.

Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи. Інформація, що заповнюється в електронних полях, може відображатися на веб-порталі у вигляді документа, доступного для друку.

Оприлюднення інформації на веб-порталі здійснюється електронною системою закупівель автоматично.

По-третє — у разі якщо замовник не має змоги розмістити інформацію через авторизований електронний майданчик, який відключений від електронної системи закупівель, він повинен розмістити необхідну інформацію через інший авторизований електронний майданчик, а в разі відсутності такої можливості — через веб-портал (п. 6 Порядку розміщення).

По-четверте — згідно п. 7 Порядку розміщення замовник / ЦЗО / учасник / постачальник може вносити зміни до інформації, яку вже оприлюднено на веб-порталі, у випадках, передбачених Законом.

Законом про публічні закупівлі передбачено внесення змін тільки до тендерної документації, внесення змін до оголошення про проведення процедури закупівлі Законом не передбачено. Детально про моніторинг закупівель, у яких були внесені зміни в оголошення, читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статті «Моніторинг продовжує забороняти замовникам вносити зміни в оголошення».

Інформація про предмет закупівлі, яку обов’язково зазначають в окремих полях

Згідно з п. 12 Порядку розміщення, встановлено, що під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначають інформацію щодо:

Інформація, яку заповнюють щодо окремих предметів закупівлі

У пунктах 12, 13 та 14 Порядку розміщення розписано, яка інформація зазначається (та додатково зазначається) в окремих полях під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі. Проаналізувавши норми Порядку розміщення щодо заповнення окремих предметів закупівлі, можна зробити  такі висновки:

У разі визначення предмета закупівлі — лікарський засіб, в окремих полях зазначається інформація щодо:

У разі визначення предмета закупівлі — медичний виріб, в окремих полях зазначається інформація щодо:

У разі визначення предмета закупівлі — послуга з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян, що надається за рахунок коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в окремих полях зазначається інформація щодо:

У разі визначення предмета закупівлі — роботи, в окремих полях зазначається інформація щодо:

У разі визначення предмета закупівлі — послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт, в окремих полях зазначається інформація щодо:

Під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг зазначається інформація щодо:

Найбільшою проблемою Порядку розміщення, на нашу думку, є саме зазначення назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Фактично виходить, що замовникам у разі закупівлі товару чи послуги необхідно в річному плані, а потім в оголошенні зазначати кожну номенклатурну позицію, яку замовник збирається придбати. Та ще й зазначити код товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції.

Чому назву товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі потрібно написати спочатку в річний план?

Дійсно, у п. 14. Порядку розміщення зазначено, що в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, та повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація: назва товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.

Про річний план не йдеться в п. 14. Але давайте згадаємо ч. 1 ст. 4 Закону, в якій зазначено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Із цього можна зробити висновок, що предмет закупівлі в річному плані, далі в оголошенні, потім у повідомленні про намір, договорі про закупівлю і в звітах повинен бути однаковий. Тому і виходить, що назву товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі потрібно написати спочатку в річний план, а потім в оголошення, щоб назва предмета закупівлі була однакова.

Як зазначити інформацію, дотримуючись порядку розміщення

Один з варіантів, який можемо запропонувати для зазначення інформації в річному плані та в оголошенні, якщо закуповуємо декілька позицій:

Приклад 1. Наприклад, закуповуємо запасні частини. Тоді в річному плані та оголошенні у полі, де конкретна назва, можемо зазначити:

«Запасні частини: сальник клапана МТЗ, відповідний код — 34330000-9; шланг палива рукав, відповідний код — 34330000-9; високого тиску д=19 2м, відповідний код — 34330000-9; рукав високого тиску д=27 1,5м, відповідний код — 34330000-9; фільтр очищення масла Г-53, відповідний код — 34330000-9».

Приклад 2. Наприклад, закуповуємо вугілля. Тоді в річному плані та оголошенні у полі, де конкретна назва, можемо зазначити:

«Вугілля: брикетоване вугілля — відповідний код — 09111220-8; буре вугілля, відповідний код — 09112100-8».

У цьому прикладі загальний код предмета закупівлі відповідно до класифікатора буде: 09110000-3 тверде паливо.

Але такий порядок зазначення не підійде в разі закупівлі лікарських засобів та медичних виробів. Тому про порядок розміщення інформації щодо таких закупівель ми поговоримо в наступних публікаціях.

Відповідальність

Окремо необхідно звернути увагу на відповідальність. Згідно зі статтею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі — КУпАП), не передбачена відповідальність за порушення порядку розміщення або порядку оприлюднення інформації.

Детально про відповідальність читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Практика закупівель», «Контроль та відповідальність закупівель».

Що робити з оголошеними закупівлями?

Замовникам необхідно зважати на положення, передбачені ч. 1 ст. 19 та ч. 1 ст. 58 Конституції України, норми якої є нормами прямої дії. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством (ч. перша ст. 19 Конституції України). Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи (ч.1 ст. 58 Конституції України).

Отже, стосовно оголошених закупівель до 16.07.2020 включно: не потрібно ніякі зміни вносити щодо зазначення предмета закупівлі. Стосовно закупівель, які тільки розміщені в планах і не оголошені: необхідно зазначити відповідні зміни, які передбачені новим Порядком розміщення, перед їх оголошенням в електронній системі.

У наступних публікаціях розглянемо практичні питання щодо того, як на майданчиках зазначити інформацію про предмет закупівлі, виконуючи норми Порядку розміщення.

Детально про новий Порядок розміщення читайте на порталі RADNUK.COM.UA в статтях: