- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Додаткові кошти для проведення відкритих торгів

Відкриті торги є найпопулярнішою процедурою в публічних закупівлях серед замовників. Ця стаття для тих, хто бажає запам’ятати, за яких умов додатково виділені кошти спрямовуються саме для відкритих торгів. Крім того, наведемо корисні приклади протоколів у разі виділення додаткових коштів.

Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі / Закон) предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до частини 10 статті 3 Закону замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону, оскільки за такі дії передбачена відповідальність. Придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону може призвести до накладення штрафу на уповноважену особу в розмірі 25 500–51 000 грн.

Таким чином, залежно від предмета закупівлі товарів, робіт або послуг, визначених у порядку, встановленому Уповноваженим органом, замовник здійснює таке придбання з дотриманням норм частини 1 статті 1, пунктів 1 і 2 частини 1 статті 3 та частини 3 статті 3 Закону. При цьому для того щоб провести саме відкриті торги у разі додатково виділених коштів, необхідно, щоб сума таких коштів була:

Таблиця

Вартісні межі відкритих торгів

Товари / роботи / послуги

Звичайний замовник

Замовник в окремих сферах господарювання

товари та послуги

від 200 тис. грн

від 1 млн грн

роботи

від 1,5 млн грн

від 5 млн грн

Зауважимо, що «сумувати» вартість закупівлі за додатково виділеними коштами з уже здійсненими закупівлями за тим самим предметом закупівлі не потрібно.

У свою чергу, згідно з частиною 1 статті 4 Закону планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Водночас частиною 1 статті 4 Закону передбачена можливість внесення змін до річного плану закупівель. При цьому форма внесення змін до річного плану закупівель, періодичність і характер таких змін законодавством не визначені та не обмежені.

Таким чином, замовник може вносити зміни до річного плану закупівель відповідно до наявного фінансування, потреби у товарах, роботах, послугах тощо, до здійснення відповідної закупівлі залежно від конкретних випадків.

Висновок. У разі виділення додаткових коштів, які замовник об’єктивно не міг передбачити на момент здійснення первинної закупівлі, та необхідності здійснення нової закупівлі така закупівля можлива після вчинення замовником дій, передбачених частиною 1 статті 4 Закону, тобто затвердження та оприлюднення в електронній системі закупівель змін до річного плану закупівель, керуючись вартісними межами, оскільки такий предмет закупівлі у вищевказаному випадку вважатиметься новим предметом договору про закупівлю. Такої самої позиції дотримується Мінекономіки у своїй відповіді на запит № 657/2020. 

Для здійснення відкритих торгів у разі виділення додаткових коштів замовник повинен дотриматися трьох умов:

  1. додатково виділені кошти притаманні для здійснення відкритих торгів (Таблиця);
  2. замовник повинен мати підтвердний документ, що кошти додатково виділені (листи / протоколи / рішення інше);
  3. замовник при освоєнні додатково виділених коштів повинен сформувати відповідний протокол (див. нижче). Наведемо приклад протоколу уповноваженої особи у разі виділення додаткових коштів (відкриті торги).

Наостанок корисний флешбек:

  1. Приклад протоколу щодо додатково виділених коштів, сума яких до 50 тис. грн, можна завантажити зі статті «Чи “сумувати” за одним кодом кошти за проведеною закупівлею та додатково виділені кошти?».
  2. Якщо сума додатково виділених коштів притаманна для вартісних меж спрощеної закупівлі, завантажуйте приклад протоколу в разі виділення додаткових коштів (спрощена закупівля).

Радимо прочитати на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Здійснення закупівель за рахунок зекономлених коштів» та мати під рукою лист Мінекономіки від 03.09.2020 № 3304-04/54160-06 «Щодо планування закупівель».