- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Аналіз змін від 13.12.2021 в закупівлях через центральні закупівельні організації

13.12.2021 Кабмін прийняв постанову № 1310 «Про внесення змін до постанови Кабміну “Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій”» від 27.12.2018 № 1216 (далі — Постанова № 1310).

Як відомо, частиною 13 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) передбачено, що замовник може здійснити закупівлю товару (товарів) та / або послуги (послуг) через централізовану закупівельну організацію. Постанова Кабміну «Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій» від 27.12.2018 № 1216 (далі — Постанова № 1216) регулює механізм визначення централізованих закупівельних організацій та умови їх діяльності. Далі детально розглянемо зміни.

Так, розпорядженням Кабміну № 846-р від 25.09.2019 «Про визначення державної установи “Професійні закупівлі” централізованою закупівельною організацією» (далі — Розпорядження № 846-р) визначено перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів та закупівель за рамковими угодами через централізовану закупівельну організацію є обов’язковим, та перелік товарів, закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою.

Аналіз змін до Постанови № 1216

Редакція Постанови № 1216 до внесення змін

Редакція Постанови № 1216 після внесення змін 13.12.2021

Вступну частину постанови замінено

Відповідно до пункту 36 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» Кабінет Міністрів України постановляє…

Відповідно до абзацу 7 частини 13 статті 11 Закону України «Про публічні закупівлі» Кабінет Міністрів України постановляє…

Коментар: у пункті 36 частини 1 статті 1 Закону визначено, що уповноважений орган — центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель. Абзацом 7 частини 13 статті 11 Закону передбачено, що особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Кабінетом Міністрів України. Тобто вступна частина Постанови уточнює, що особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій встановлюються Центральним органом виконавчої влади

У додатку до постанови пункт 3 змінено

1) Кабінетом Міністрів України — для проведення тендерів (торгів) та закупівлі за рамковими угодами (далі — тендери) в інтересах органів виконавчої влади, органів соціального страхування, утворених відповідно до закону, а також таких юридичних осіб (підприємств, установ та організацій) та їх об’єднань, які є замовниками відповідно до Закону:

юридичних осіб, які є розпорядниками, одержувачами коштів державного бюджету;

юридичних осіб, у вищому органі яких органи державної влади або інші розпорядники коштів державного бюджету володіють більшістю голосів;

юридичних осіб, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток) перевищує 50 відсотків;

юридичних осіб, які провадять діяльність в окремих сферах господарювання, визначених пунктом 4 статті 1 Закону, за умови, що державі (в особі органів державної влади) належить частка у статутному капіталі суб’єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб’єкта господарювання, або за умови наявності спеціальних чи ексклюзивних прав;

1) Кабінетом Міністрів України — для проведення тендерів та закупівлі за рамковими угодами (далі — тендери) в інтересах органів державної влади, органів соціального страхування, утворених відповідно до закону, а також таких юридичних осіб (підприємств, установ та організацій) та їх об’єднань, які є замовниками відповідно до Закону:

юридичних осіб, які є розпорядниками, одержувачами коштів державного бюджету;

юридичних осіб, у вищому органі яких органи державної влади або інші розпорядники коштів державного бюджету володіють більшістю голосів;

юридичних осіб, у статутному капіталі яких державна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;

юридичних осіб, які провадять діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною 2 статті 2 Закону, за умови, що органам державної влади належить частка у статутному капіталі юридичної особи в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи чи інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі юридичної особи чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради юридичної особи, або за умови наявності спеціальних чи ексклюзивних прав;

Коментар: зміни погоджують постанову, вилучено поняття «торги», поняття «органи виконавчої влади» розширене органами державної влади, поняття «суб’єкт господарювання» звужене юридичною особою.

У додатку до постанови пункт 3 змінено

Орган, який приймає рішення про визначення централізованої закупівельної організації, у своєму рішенні може встановити в межах визначених законодавством повноважень перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, та / або перелік товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через таку організацію є обов’язковою для визначених рішенням замовників.

У разі прийняття рішення про обов’язкове проведення тендерів в інтересах замовників централізованою закупівельною організацією та / або про визначення переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через зазначену організацію є обов’язковою для замовників, визначених таким рішенням, орган, який приймає рішення про створення централізованої закупівельної організації, забезпечує фінансування її діяльності за рахунок коштів державного бюджету, коштів відповідного місцевого (місцевих) бюджетів або інших коштів.

Орган, який приймає рішення про визначення централізованої закупівельної організації, у своєму рішенні може встановити в межах визначених законодавством повноважень перелік замовників, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, та перелік товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через таку організацію є обов’язковою для визначених рішенням замовників. Якщо очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг, внесених до переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону для відповідних замовників, замовники, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, проводять таку закупівлю самостійно та не подають централізованій закупівельній організації інформацію про потребу в закупівлі таких товарів, послуг.

У разі прийняття рішення про обов’язкове проведення тендерів в інтересах замовників централізованою закупівельною організацією та про визначення переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через зазначену організацію є обов’язковою для замовників, визначених таким рішенням, ініціатором звернення про визначення централізованої закупівельної організації (далі — ініціатор) забезпечується фінансування її діяльності за рахунок коштів державного бюджету, коштів відповідного місцевого (місцевих) бюджетів або інших коштів.

Коментар: нова редакція визначає, що очікувана вартість предмета закупівлі товарів, послуг, внесених до переліку товарів, послуг (крім поточного ремонту), закупівля яких через централізовану закупівельну організацію є обов’язковою, якщо вартість товарів та послуг є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 та 2 частини 1 статті 3 Закону для відповідних замовників, замовники, в інтересах яких проведення тендерів зазначеною організацією є обов’язковим, проводять таку закупівлю самостійно та не подають централізованій закупівельній організації інформацію про потребу в закупівлі таких товарів, послуг.

У додатку до постанови у підпункті 3 пункту 9 змінено

Уповноважений орган повертає звернення у разі, коли:

1) звернення не містить інформації, передбаченої пунктом 7 цих особливостей;

2) юридична особа, яку пропонується визначити централізованою закупівельною організацією, за організаційно-правовою формою не належить до установ чи підприємств, які можуть бути визначені централізованою закупівельною організацією згідно із Законом та цими особливостями;

3) особа, яка подала звернення, не може бути ініціатором звернення відповідно до пункту 4 цих особливостей.

Уповноважений орган повертає звернення у разі, коли:

1) звернення не містить інформації, передбаченої пунктом 7 цих особливостей;

2) юридична особа, яку пропонується визначити централізованою закупівельною організацією, за організаційно-правовою формою не належить до установ чи підприємств, які можуть бути визначені централізованою закупівельною організацією згідно із Законом та цими особливостями;

3) особа, яка подала звернення, не може бути ініціатором відповідно до пункту 4 цих особливостей.

У додатку до постанови у пункті 10 змінено

Ініціатор звернення може повторно подати звернення до Уповноваженого органу після усунення причин повернення

Ініціатор може повторно подати звернення до Уповноваженого органу після усунення причин повернення

У додатку до постанови у підпункті 2 пункту 12 змінено

Централізована закупівельна організація повинна відповідати таким критеріям:

…….

наявність структурних підрозділів, до завдань і функцій яких належать питання аналізу ринку товарів і послуг, взаємодії з клієнтами, організації та проведення процедур закупівлі, юридичного супроводу діяльності організації.

Централізована закупівельна організація повинна відповідати таким критеріям:

…….

наявність структурних підрозділів, до завдань і функцій яких належать питання аналізу ринку товарів і послуг, взаємодії з клієнтами, організації та проведення тендерів, юридичного супроводу діяльності організації.

Коментар: варто нагадати, що є процедурою закупівлі, а що є тендером. Так, статтею 13 Закону визначено, що процедурами закупівель є: відкриті торги; торги з обмеженою участю; конкурентний діалог та переговорна процедура закупівлі. Пунктом 13 частини 1 статті 1 Закону передбачено, що конкурентна процедура закупівлі (далі — тендер) — здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу.

Отже, зміна слів «процедур закупівель» на слово «тендерів» виключає аналіз ринку товарів та послуг, взаємодію з клієнтами, юридичного супроводу, організацію та проведення переговорної процедури закупівлі.

У додатку до постанови в абзаці 3 пункту 15 замінено

Для організації та проведення процедур закупівель централізовані закупівельні організації визначають уповноважених осіб відповідно до законодавства

Для організації та проведення тендерів централізовані закупівельні організації визначають уповноважених осіб відповідно до законодавства

Коментар: ситуація аналогічна, централізовані закупівельні організації визначають уповноважених осіб для проведення тендерів (відкриті торги, торгів з обмеженою участю та конкурентний діалог).

У додатку до постанови у пункті 17 змінено

Винагорода централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру здійснюється замовником у разі, коли проведення тендерів в інтересах такого замовника зазначеною організацією не є обов’язковим, у розмірі, що не перевищує:

1) 3 відсотків суми договору, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, становить не більш як 10 млн гривень;

2) 2 відсотків суми договору, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, становить не більш як 50 млн гривень;

3) 1 відсотка суми договору, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, становить не більш як 100 млн гривень;

4) 0,5 відсотка суми договору, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення процедури закупівлі, становить більш як 100 млн гривень.

Розмір винагороди визначається для кожної централізованої закупівельної організації у рішенні органу, який приймає рішення про її визначення.

Замовник не сплачує винагороду централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру в разі, коли торги було відмінено або визнано такими, що не відбулися.

 

Винагорода централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру здійснюється замовником у разі, коли проведення тендерів в інтересах такого замовника зазначеною організацією не є обов’язковим, у розмірі, що не перевищує:

1) 3 відсотків суми договору про закупівлю / рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 10 млн гривень;

2) 2 відсотків суми договору про закупівлю / рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 50 млн гривень;

3) 1 відсотка суми договору про закупівлю / рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить не більш як 100 млн гривень;

4) 0,5 відсотка суми договору про закупівлю / рамкової угоди, якщо очікувана вартість закупівлі, зазначена в оголошенні про проведення конкурентних процедур закупівель / оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, становить більш як 100 млн гривень.

Розмір винагороди визначається для кожної централізованої закупівельної організації у рішенні органу, який приймає рішення про її визначення.

Замовник не сплачує винагороду централізованій закупівельній організації за організацію та проведення тендеру в разі, коли тендер було відмінено або визнано таким, що не відбувся.

Коментар: наведеними змінами виправлено неточності. Оскільки поняття «договір» у нашому Законі відсутнє, його змінено на «договір про закупівлю» та окремо зазначено про рамкові угоди. Крім цього, змінено «торги» на «тендер», знову ж таки причиною цього є відсутність поняття «торги» у Законі.

У додатку до постанови у пункті 22 змінено

Централізована закупівельна організація узагальнює та аналізує отриману інформацію щодо проведення закупівель товарів, послуг (крім поточного ремонту) в інтересах замовників. На підставі отриманої інформації централізована закупівельна організація формує річний план закупівель відповідно до статті 4 Закону за формою, установленою Уповноваженим органом.

Річний план закупівлі в інтересах замовників та зміни до нього оприлюднюються централізованою закупівельною організацією на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель.

Централізована закупівельна організація узагальнює та аналізує отриману інформацію щодо проведення закупівель товарів, послуг (крім поточного ремонту) в інтересах замовників. На підставі отриманої інформації централізована закупівельна організація формує річний план закупівель відповідно до статті 4 Закону.

Річний план закупівель в інтересах замовників та зміни до нього оприлюднюються централізованою закупівельною організацією на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель.

У додатку до постанови у пункті 23 змінено

Інформація щодо включення / невключення до річного плану централізованої закупівельної організації закупівель в інтересах замовників надсилається замовнику через електронну систему закупівель.

Інформація щодо включення / невключення до річного плану закупівель централізованої закупівельної організації закупівель в інтересах замовників надсилається замовнику через електронну систему закупівель.

У додатку до постанови у пункті 29 змінено

Після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір або повідомлення про намір укласти рамкову угоду електронна система закупівель автоматично інформує замовників, в інтересах яких проводився тендер, про необхідність укладення договору про закупівлю або рамкової угоди за результатами проведеної процедури закупівлі у строки, визначені в Законі. Замовник укладає договір про закупівлю або рамкову угоду за результатами тендеру, що був проведений в його інтересах централізованою закупівельною організацією.

Після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю або повідомлення про намір укласти рамкову угоду електронна система закупівель автоматично інформує замовників, в інтересах яких проводився тендер, про необхідність укладення договору про закупівлю або рамкової угоди за результатами проведеного тендеру у строки, визначені в Законі. Замовник укладає договір про закупівлю або рамкову угоду за результатами тендеру, що був проведений в його інтересах централізованою закупівельною організацією.

У додатку до постанови у пункті 30 змінено

Централізована закупівельна організація розміщує в електронній системі закупівель договір про закупівлю або рамкову угоду, повідомлення про внесення змін до договору або рамкової угоди та звіт про виконання договору у строки, визначені в частині 1 статті 10 Закону.

Замовники, які уклали договір про закупівлю за результатами проведеного в їх інтересах централізованою закупівельною організацією тендеру, через електронну систему закупівель подають централізованій закупівельній організації для розміщення в системі таку інформацію:

  • копію договору про закупівлю — протягом одного робочого дня з дня його укладення;
  • інформацію про внесення змін до договору про закупівлю та договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного робочого дня з дня внесення змін;
  • інформацію про виконання договору про закупівлю або договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного робочого дня з дня закінчення строку дії, виконання або розірвання договору.

Централізована закупівельна організація розміщує в електронній системі закупівель інформацію у спосіб та в порядку, що передбачені Законом.

Замовники, які уклали договір про закупівлю за результатами проведеного в їх інтересах централізованою закупівельною організацією тендеру, подають централізованій закупівельній організації для розміщення в системі таку інформацію:

  • копію договору про закупівлю та всі додатки до нього — протягом одного робочого дня з дня його укладення;
  • інформацію про внесення змін до договору про закупівлю та договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного робочого дня з дня внесення змін;
  • інформацію про виконання договору про закупівлю або договору про закупівлю, укладеного за рамковою угодою, — протягом одного робочого дня з дня закінчення строку дії, виконання або розірвання договору.