- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Ціна договору суттєво зросла — майже на 40 відсотків

«Доброго дня! За результатами тендеру між нами та замовником укладено договір про закупівлю. Наразі ціна товару, який є предметом даного договору, суттєво зросла — майже на 40 відсотків. Чи можна на підставі тієї самої довідки торгово-промислової палати, виданої в серпні 2018 року, підвищити ціну за одиницю товару, наприклад, удвічі в цьому ж місяці в результаті укладення відповідних додаткових угод до договору на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону про публічні закупівлі (зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі)? Дякую».

Добрий день! Ні, не можна на підставі однієї і тієї ж довідки підвищувати ціну за одиницю товару декілька разів. Внесення змін до договору про закупівлю щодо підвищення ціни одиниці товару до 10 відсотків повинно бути обґрунтованим і документально підтвердженим. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження.

Зважаючи на вищевикладене, принцип внесення змін до договору про закупівлю на підставі п. 2 ч. 4 ст. 36 Закону про публічні закупівлі такий: 1-ше коливання ціни на ринку в певному періоді = 1-ше внесення змін до договору. Зміни до ціни одиниці товару вносять у межах коливання: якщо відбулось коливання ринкових цін (наприклад, збільшення) у межах 5 відсотків, то ціна за одиницю товару може збільшитись на 5 відсотків; якщо відбулось коливання ринкових цін в межах 15 відсотків, то ціна за одиницю товару все одно може збільшитись максимум лише на 10 відсотків (і не може перевищувати 10 відсотків).

Якщо в наступному періоді (після внесення змін до договору щодо підняття ціни за одиницю товару в межах 10 відсотків) ціна на ринку на відповідний товар знову коливатиметься, наприклад, у бік збільшення, за умови наявності документального підтвердження цього коливання, то замовник матиме право знову підвищити ціну одиниці товару до 10 відсотків. Зміну ціни за одиницю товару вносять таким чином, щоб зазначена зміна не призвела до збільшення суми, визначеної в договорі (загальної суми договору). Цього досягають у результаті зменшення кількості товару, що закуповують. Також звертаємо увагу на лист Мінекономрозвитку щодо зміни істотних умов договору про закупівлю [детальніше — у випуску журналу № 12 (63) за грудень 2016 року на стор. 36–41], в якому зазначено, що залежно від коливання ціни товару на ринку сторони протягом дії договору про закупівлю можуть вносити зміни декілька разів щодо ціни за одиницю товару не більше ніж на 10 відсотків кожного разу з урахуванням попередніх змін, внесених до нього, сукупність яких може перевищувати 10 відсотків від ціни за одиницю товару, визначеної сторонами на момент укладення договору про закупівлю та за умови, що зазначена зміна не призведе до збільшення суми, визначеної у договорі, i виконати свої зобов’язання відповідно до такого договору з урахуванням зазначених змін.

При кожному внесенні змін до договору про закупівлю у вищезазначеному випадку сторони договору зобов’язані належним чином виконувати умови такого договору з урахуванням змінених його умов кожного разу. Докладніше з питанням внесення змін до істотних умов договору також можна ознайомитись у попередніх випусках журналу «Радник в сфері державних закупівель»: стаття «Зміна істотних умов договору про закупівлю» — випуск журналу № 4 (55) за квітень 2016 року, стор. 8–11; стаття «Зміна істотних умов до договору відповідно до ст. 36 Закону України «Про публічні закупівлі» — випуск журналу № 10 (61) за жовтень 2016 року, стор. 35–37; стаття «Лист Мінекономрозвитку щодо зміни істотних умов договору про закупівлю» — випуск журналу № 12 (63) за грудень 2016 року, стор. 36–41; стаття «Роль ДП «Держзовнішінформ у публічних закупівлях» — випуск журналу № 4 (79) за квітень 2018 року, стор. 8–13 та в даному випуску журналу на стор. 33-38 стаття «Бізнес-клуб “ПоРадник для Учасника”: “Ініціюємо підвищення ціни одиниці товару до 10 %. Нюанси та обмеження в Законі про публічні закупівлі та наявна судова практика”».