- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Учасники, обережно: міжнародна процедура закупівлі!

У Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), визначення «міжнародна процедура» ви не знайдете. Єдине, що можна знайти там, — це частину 4 статті 10 Закону, в якій зазначено, що оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, установлені в частині першій цієї статті, обов’язково додатково оприлюднюють на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну:

Курс євро визначають згідно з офіційним курсом Національного банку України, установленим на день надання для оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу оголошення про проведення процедури закупівлі.

При розгляді положень Закону можна зупинитись на розгляді частини 1 статті 27 Закону, в якій зазначено, що в разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюють відповідно до положень частини 4 статті 10 цього Закону в день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, то електронна система закупівель автоматично розкриває частину тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Далі в частині 5 статті 28 Закону знову йде перепосилання на «міжнародну процедуру»: у разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюють відповідно до норм частини 4 статті 10 Закону, то замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

За результатами розгляду складають протокол розгляду тендерних пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом, а замовник оприлюднює його на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 цього Закону. Після оприлюднення замовником протоколу розгляду тендерних пропозицій електронна система закупівель автоматично розсилає повідомлення всім учасникам тендеру та оприлюднює перелік учасників, тендерні пропозиції яких не відхилено згідно із цим Законом. Дату і час проведення електронного аукціону електронна система визначає автоматично, але не раніше ніж через п’ять днів після оприлюднення протоколу розгляду тендерних пропозицій.

Якщо за результатами розгляду тендерних пропозицій до оцінки допущено тендерні пропозиції менше ніж двох учасників, то процедуру закупівлі відміняють.

Замовник та учасники не можуть ініціювати будь-які перемовини з питань внесення змін до змісту або ціни поданої тендерної пропозиції.

Отже, проаналізувавши вищенаведену інформацію, можна дійти висновку: хоча Закон і не містить виокремленого поняття «міжнародна процедура відкритих торгів», проте в разі оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі на веб-порталі Уповноваженого органу додатково англійською мовою замовник повинен провести не звичайні відкриті торги, які в професійних колах нарекли «українськими», а відкриті торги — «міжнародну процедуру».

Детальніше з алгоритмом проведення міжнародної процедури відкритих торгів ви можете ознайомитися в журналі «Радник в сфері державних закупівель» № 4 (55) за квітень 2016 року на стор. 21–24 та стор. 27–28. Тому далі пропонуємо розглянути основні нюанси, з якими зіткнуться замовники і учасники в разі проведення та участі в міжнародній процедурі закупівлі.

Нюанс № 1: учасникові обов’язково потрібно визначити, коли відкривається інформація

Ми вже попередньо розглянули, що відповідно до частини 1 статті 27 Закону в разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюють відповідно до положень частини 4 статті 10 цього Закону в день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, то електронна система закупівель автоматично розкриває частину тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Тобто до оцінки допускають лише тендерні пропозиції учасників, які не було відхилено згідно із Законом, здійснення розгляду тендерних пропозицій на відповідність вимогам тендерної документації передує проведенню електронного аукціону. А після аукціону відбувається остаточне розкриття пропозиції із ціною. Якщо цей нюанс розглядати з технічного боку, то електронна система самостійно сортування такої інформації не здійснює, тобто система «не розуміє», яка інформація в тендерній пропозиції учасника повинна відкриватися до аукціону, а яка після нього.

Тому на майданчиках, через які учасники подають пропозиції, є можливість в учасника визначити за вкладеним файлом, коли він повинен відкриватися — до аукціону чи після аукціону, і головне тут — не помилитися. Нижче розглянемо приклад розміщення тендерної пропозиції учасника через майданчик SmartTender.biz (рис. 1)

Рис. 1

Рекомендуємо учасникам дуже серйозно поставитися до питання завантаження тендерної пропозиції на майданчик, оскільки наразі вже є рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України № 1986-р/пк-пз від 09.12.2016, оголошення № UA-2016-10-12-001262-b. Даним рішенням АМКУ встановлено, що розкриття тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі в частині інформації про ціну на етапі, коли розкривається лише частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, є порушенням законодавства з питань публічних закупівель. Нижче ви можете ознайомитися з текстом даної скарги.

Витяг з рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі — Колегія) № 1986-р/нк-пз від 09.12.2016

3. ПП «XXX» у Скарзі зазначає, що ПП «XXX1» порушені вимоги статті 27 Закону, оскільки його файл «тендерна пропозиція 1850», що містить цінову пропозицію, оприлюднений до початку аукціону та до нього є доступ Замовника та всіх заінтересованих осіб.

За твердженням Скаржника, тендерна пропозиція ПП «XXX1» повинна бути відхилена у зв’язку із порушенням вимоги статті 27 Закону під час підготовки та подачі своєї Пропозиції.

У ході розгляду зазначеного питання Колегія встановила наступне.

Відповідно до статті 27 Закону у разі, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Під час розкриття тендерних пропозицій автоматично розкривається вся інформація, зазначена в пропозиціях учасників, та формується перелік учасників у порядку від найнижчої до найвищої запропонованої ними ціни/приведеної ціни. Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником конфіденційною. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 і вимогам, установленим статтею 17 цього Закону.

У складі тендерної пропозиції ПП «XXX1» міститься файл «тендерна пропозиція на 1850.pdf» у якому до перегляду доступна інформація стосовно запропонованої ПП «XXX1» цінової пропозиції.

Слід зазначити, що Документація не містила можливість відхилення тендерних пропозицій учасників Процедури закупівлі через наведену вище підставу.

За таких умов, в порушення вимог статті 27 Закону до розкриття тендерних пропозицій є доступною до перегляду інформація щодо ціни одного з учасників Процедури закупівлі.

Враховуючи наведене, розкриття тендерної пропозиції учасника Процедури закупівлі в частині інформації про ціну на етапі, коли розкривається лише частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, є порушенням законодавства з питань публічних закупівель.


Отже, рекомендуємо учасникам бути обережними при поданні тендерних пропозицій. І для кожного вкладеного файла пропозиції вибирати правильний механізм розкриття.