- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Ось такий вигляд має аномальна ціна на ProZorro

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону про публічні закупівлі, аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі — аномально низька ціна) — ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низьку ціну електронна система закупівель визначає автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).

З моменту введення в дію Закону про публічні закупівлі (з 19.04.2020) до сьогоднішнього дня нам ще не доводилось побачити, як саме таку аномально низьку ціну тендерної пропозиції автоматично визначає електронна система закупівель.

Але сьогодні нам вдалося знайти процедури закупівлі, в яких уже відображається аномально низька ціна тендерної пропозиції. Далі пропонуємо ознайомитися з такими процедурами закупівель.

Приклад 1, оголошення № UA-2020-06-04-002084-a

Приклад 2, оголошення № UA-2020-05-26-007530-b

Цікаво, що у другому прикладі замовник відхилив трьох учасників, у яких електронна система автоматично визначила аномально низьку ціну. Першого та другого відхилено на підставі того, що учасники не надали належного обґрунтування аномально низької ціни, а третього відхилили на підставі того, що учасник узагалі не надав ніякого обґрунтування аномально низької ціни.

Також у разі якщо здійснити розрахунки по процедурі закупівлі розміщеній у Прикладі 1 за відповідною формулою, то ціна двох учасників не аномально низька, а саме:

Аномальна ціна чи є в учасника шанс за Законом

Відповідно до ч. 14 ст. 29 Закону про публічні закупівлі встановлено, що учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг пропозиції. Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної в ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію в разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом першим цієї частини.

Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:

  1. досягнення економії,завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
  2. сприятливі умови, за яких учасник може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальна цінова пропозиція (знижка) учасника; 3) отримання учасником державної допомоги згідно із законодавством.

Також у п. 1 ч. 1 ст. 31 Закону про публічні закупівлі встановлено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного в частині чотирнадцятій статті 29 цього Закону.

Приклади розрахунку аномально низької ціни

Відповідно до ч. 5 ст. 30 Закону про публічні закупівлі електронна система закупівель повинна автоматично розраховувати аномально низькі ціни / приведені ціни тендерних пропозицій на всіх етапах електронного аукціону та інформувати про це учасника процедури закупівлі та замовника, але для загального розуміння далі наводимо приклади розрахунку такої аномально низької ціни.

Приклад 1 –  розрахунку аномальної ціни, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону

Найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція:

Тендерні пропозиції інших учасників на початковому етапі:

Середньоарифметичне значення цін тендерних пропозицій учасників:

(2 480 500 + 2 501 200 + 2 370 300) : 3 = 2 450 666,67 грн.

Порівнюємо ціну найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції із середньоарифметичним значенням цін інших учасників:

  1. 1 150 000 * 100 : 2 450 666,67 = 46,93%.
  2. 100 % – 46,93 % = 53,07 %.

Найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція на 53,7 % менша від середньоарифметичного значення цін тендерних пропозицій інших учасників.

Приклад 2 –  розрахунку аномальної ціни, яка є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону

Пропозиції учасників за результатами проведеного аукціону:

(1 600 000 – 1 000 000) / 1 600 000 * 100  = 37,5 %. Найбільш економічно вигідна пропозиція на 37,5 % менша від наступної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону.

Як бачимо, з’явилася нова підстава для відхилення, відповідно до якої замовники можуть відхилити учасників, тому слід бути обережними при участі у процедурі закупівлі. З останніми новинами у сфері публічних закупівель знайомтесь на порталі radnuk.com.ua, про важливі зміни для учасників, які введені новою редакцією Закону, читайте у статті «Десять змін у новому Законі: важливі акценти для учасників!» на цьому ж порталі (radnuk.com.ua).

Рекомендуємо переглянути на порталі RADNUK.COM.UA актуальні матеріали щодо аномально низької ціни: