- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нові набори відкритих даних, які має врахувати кожен замовник

28.04.2021 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 і від 30 листопада 2016 р. № 867» від 03.03.2021 № 407 (далі — Постанова № 407). Даною постановою передбачено, що Державна податкова служба України має оприлюднити такі набори даних у формі відкритих даних, зокрема:

Так, на виконання Постанови № 407 Державна податкова служба України оприлюднила всі п’ять нових наборів даних на Порталі відкритих даних та вебпорталі Державної податкової служби України, зокрема:

Що це означає для замовників?

Відповідно до частини 5 статті 17 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) замовник не вимагає документального підтвердження публічної інформації, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічної інформації, що є доступною в електронній системі закупівель.

Згідно з частиною 4 статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Отже, після оприлюднення зазначених вище наборів даних у формі відкритих даних замовник не має права вимагати відповідну інформацію від учасників публічних закупівель та повинен погодити тендерну документацію із законодавством.


Додатково пропонуємо переглянути вебінар на тему: «Відкриті дані: практика Органу оскарження»


Як вимагати наявність фінансової спроможності в учасника закупівлі

Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 16 Закону замовник може встановити такий кваліфікаційний критерій, як наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю. Частиною 3 статті 16 Закону передбачено, що в разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).

Оскільки замовники з моменту оприлюднення відповідного набору даних у відкритому доступі не мають права вимагати підтвердження наявності фінансової спроможності учасників у вигляді фінансової звітності, замовникам доцільно передбачити в тендерній документації таку вимогу:

Приклад 1

4.

Наявність фінансової спроможності*

* Замовник не  вимагає надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини)

Фінансова спроможність учасника підтверджується фінансовою звітністю за 20__ рік згідно з Розділом ІІ (Склад та елементи фінансової звітності) наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 „Загальні вимоги до фінансової звітності“» № 73 від 07.02.2013. Звітним періодом для складання фінансової звітності є календарний рік. Замовник перевіряє фінансову звітність учасника на Порталі відкритих даних за посиланням https://data.gov.ua/dataset/24069422-5825-41f6-81f7-89567e5e2ac9 самостійно відповідно до частини 5 статті 17 та частини 4 статті 22 Закону.

У разі відсутності інформації щодо фінансової звітності учасника на Порталі відкритих даних за посиланням https://data.gov.ua/dataset/24069422-5825-41f6-81f7-89567e5e2ac9 учасник надає у складі тендерної пропозиції лист з відповідним поясненням.

Ті учасники, що працюють менше одного року, надають у складі тендерної пропозиції фінансову звітність на підтвердження фінансової спроможності за період роботи.

Якщо учасник із законодавчих причин не складає фінансову звітність, він надає лист із відповідним поясненням та посиланням на нормативні акти.

Важливо: встановлення зазначеного вище кваліфікаційного критерію в тендерній документації — це право замовника, а не обов’язок.

Практика Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Колегія) щодо відхилення тендерних пропозицій за ненадання інформації та / або документів,  які є публічними та такі, що оприлюднені у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або містяться у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, — у статті «Витяг з реєстру платників ПДВ як інформація, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах». Реєстри, які стануть у пригоді кожному замовнику, доступні на порталі RADNUK.COM.UA у статтях «Перевіряємо інформацію про учасника у відкритих даних без зайвих клопотів», «Нотатки закупівельника: відкриті дані, які замовник перевіряє самостійно» та «Про надання ліцензій учасниками та переможцями закупівель».

Де та як перевірити інформацію про фінансову спроможність учасника закупівлі?

Крок 1. Переходимо за посиланням на Портал відкритих даних. Крок 2. Завантажуємо файл у форматі «zip», тобто архів файлів (Рис. 1).

Рис.1

Крок 3. Розархівовуємо файл та отримуємо файли у форматі «csv» (Рис. 2).

Рис.2

Крок 4. Відкриваємо файл, наприклад «J0900108(S0100113) Balans forma 1.csv» (наразі він у нечитабельному форматі), та натискаємо «Данные» (Рис. 3).

Рис.3

Крок 5. Натискаємо «Получение внешних данных» — «Из текста» (Рис.4).

Рис.4

Крок 6. Вибираємо той самий файл та натискаємо «Импорт» (Рис. 5).

Рис.5

Крок 7. Натискаємо «Далее» (Рис. 6).

Рис.6

Крок 8. Знімаємо галочку біля «знак табуляции», ставимо галочку біля «точка с запятой» та натискаємо «Далее» (Рис. 7).

Рис.7

Крок 9. Натискаємо «Готово» (Рис. 8).

Рис.8

Крок. 10. Натискаємо «Ок» (Рис. 9).

Рис.9

Крок 11. Отримуємо готову інформацію та можемо здійснити пошук учасника за кодом ЄДРПОУ або ж за назвою, наприклад, шукаємо ПП «ГЛОБУС-ТРАНС» (Рис. 10).

Рис.10

Звертаємо увагу! Під час пошуку за кодом ЄДРПОУ можуть виникнути складнощі, адже нулі на початку коду ЄДРПОУ у цих файлах не відображаються, тому рекомендуємо перевіряти як за назвою, так і за кодом ЄДРПОУ учасника.

Також зверніть увагу, що файл, завантажений з Порталу відкритих даних, містить 10 файлів, які необхідно переформатувати за вищенаведеною інструкцією для того, щоб перевірити відповідну інформацію, а саме фінансову звітність учасників процедур закупівель.

Важливо! Відповідно до інформації, розміщеної на Порталі відкритих даних, Фінансова звітність (звіт про фінансовий стан (баланс) та звіт про прибутки та збитки та інший сукупний дохід (звіт про фінансові результати), подані як додаток до звітної (звітної нової) податкової звітності за річний податковий (звітний) період відповідно до пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України) оновлюється щороку. Оскільки наразі набір даних містить інформацію за 2020 рік (річна звітність), наступне оновлення інформації відбудеться у 2021 році.

Як вимагати інформацію про розстрочення і відстрочення такої заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) та іншу відкриту інформацію від учасників?

Як ми вже з’ясували, вимагати від учасника процедури закупівлі інформацію та документи щодо здійснення заходів з розстрочення і відстрочення такої заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) замовник не має права з 21.05.2021 та має перевіряти таку інформацію самостійно за посиланням на вебпорталі Державної податкової служби України або на Порталі відкритих даних.

Враховуючи викладене вище, а також з урахуванням, що наразі більшість інформації оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або це публічна інформація, що є доступною в електронній системі закупівель, замовнику доцільно передбачити в тендерній документації таку вимогу щодо підтвердження учасником відсутності / наявності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі, визначених у статті 17 Закону:

Приклад 2

Підтвердження відповідності учасника вимогам, визначеним у статті 17 Закону*
 
Учасник процедури закупівлі, у тому числі об’єднання учасників, в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 12 і 13 частини першої статті 17 Закону, шляхом заповнення відповідних електронних полів, визначених адміністратором електронної системи закупівель і реалізованих в електронній системі закупівель.
 
Заповненням відповідних електронних полів вважається проставлення учасником відмітки в чекбоксі / прапорці / перемикачі або іншому елементі графічного інтерфейсу користувача залежно від технічної реалізації авторизованого електронного майданчика учасника.
 
Учасник процедури закупівлі, у тому числі об’єднання учасників, в електронній системі закупівель під час подання тендерної пропозиції підтверджує відсутність підстави, передбаченої частиною 2 статті 17 Закону, у вигляді довідки, складеної учасником у довільній формі, зміст якої підтверджує відсутність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі.
 
Учасник процедури закупівлі, у тому числі об’єднання учасників, що перебуває в обставинах, зазначених у частині другій цієї статті, може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі. Для цього учасник (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків.
 
Усю публічну інформацію щодо учасника, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, або публічну інформацію, що є доступною в електронній системі закупівель, замовник перевіряє самостійно.
 
У разі якщо учасник процедури закупівлі має намір залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю у випадку закупівлі робіт або послуг, для підтвердження їх відповідності кваліфікаційним критеріям відповідно до частини 3 статті 16 Закону замовник перевіряє таких суб’єктів господарювання на відсутність підстав, визначених у частині 1 статті 17 Закону. Для підтвердження відповідності кожного з таких субпідрядників / співвиконавців вимогам, визначеним у частині першій статті 17 Закону, учасником на кожного з них надається інформація, що підтверджує відсутність підстав, передбачених пунктами 5, 6, 10 (зазначається, якщо вартість закупівлі дорівнює чи перевищує 20 мільйонів гривень (у тому числі за лотом)), 12 і 13 частини 1 статті 17 Закону, у довільній формі. Замовник не вимагає документів, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 7 частини 1 цієї статті.
 
* У випадку ненадання учасником інформації та / або довідки та / або нездійснення підтвердження під час подання тендерної пропозиції, або надання її / їх не у відповідності до вимог, передбачених тендерною документацією та електронною тендерною документацією, або не в спосіб, передбачений тендерною документацією та електронною тендерною документацією, учасник вважається таким, що не відповідає встановленим абзацом першим частини 3 статті 22 Закону вимогам до учасника відповідно до законодавства та підлягає відхиленню на підставі пункту 1 частини 1 статті 31 Закону.

Де та як перевірити інформацію про розстрочення і відстрочення заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів)?

Для того щоб перевірити інформацію про розстрочення і відстрочення такої заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) у разі, якщо учасник зазначив, що в нього наявна заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), замовнику необхідно перейти за посиланням на Портал відкритих даних та завантажити файл у форматі «zip», тобто архів файлів (Рис. 11).

Рис.11

Наступні кроки замовника ідентичні з тими, які наведені в розділі «Де та як перевірити інформацію про фінансову спроможність учасника закупівлі?». Варто зазначити, що інформація, розміщена на Порталі відкритих даних, оновлюється щомісяця, тому замовнику варто завантажувати оновлені файли щомісяця. Інформація про оновлення зазначається в розділі «Додаткова інформація» (Рис. 12).

Рис.12

Як вимагати інформацію про розстрочення і відстрочення такої заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) та іншу відкриту інформацію від переможців?

Оскільки вимога частини 5 статті 17 та частини 4 статті 22 Закону стосується не лише заборони встановлювати вимогу до учасника процедури закупівлі щодо підтвердження інформації, яка  є публічною, яка оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та / або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним, а й забороняє її вимагати від переможця процедури закупівлі, рекомендуємо замовнику передбачити в тендерній документації таку вимогу:

Приклад 3

Документи, які надаються переможцем (юридичною особою):

з/п

Вимоги статті 17 Закону (замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо)

Переможець торгів на виконання вимоги статті 17 (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію:

1

Відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення

(пункт 2 частини 1 статті 17 Закону)

Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців  не вимагаються

2

Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією

(пункт 3 частини 1 статті 17 Закону)

Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців  не вимагаються

3

Службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку

(пункт 6 частини 1 статті 17 Закону)

Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давності від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/

4

Учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура

(пункт 8 частини 1 статті 17 Закону)

Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, документи не вимагаються

5

Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми

(пункт 12 частини 1 статті 17 Закону)

Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що службова (посадова) особа переможця процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давності від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/

6

Учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника

(пункт 13 частини 1 статті 17 Закону)

Замовник самостійно перевіряє інформацію, що є доступною в електронній системі закупівель.

Щодо переможця, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу за посиланням https://data.gov.ua/dataset/6d7a0f6b-3ff5-4f6f-be0f-437e66081719 .

 

Переможець, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), який не здійснив розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом, може надати нову, чинну, сформовану більш пізньою датою та / або часом довідку з податкової служби про відсутність податкової заборгованості

7

Учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору

(частина 2 статті 17 Закону)

Довідка в довільній формі, яка містить інформацію про те, що між переможцем та замовником раніше не було укладено договорів, або про те, що переможець процедури закупівлі виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, відповідно, підстав, що призвели б до його дострокового розірвання і до застосування санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків не було, або довідка з інформацією про те, що він надав підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі

Документи, які надаються переможцем (фізичною особою чи фізичною особою — підприємцем):

з/п

Вимоги статті 17 Закону (замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника в разі, якщо)

Переможець торгів на виконання вимоги статті 17 (підтвердження відсутності підстав) повинен надати таку інформацію:

1

Службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією

(пункт 3 частини 1 статті 17 Закону)

Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, документи від переможців  не вимагаються

2

Фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов’язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку

 (пункт 5 частини 1 статті 17 Закону)

Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давності від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/

3

Учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура

(пункт 8 частини 1 статті 17 Закону)

Перевіряється безпосередньо замовником у Єдиному реєстрі підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, документи не вимагаються

4

Фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення правопорушення, пов’язаного з використанням дитячої праці чи будь-якими формами торгівлі людьми

(пункт 12 частини 1 статті 17 Закону)

Довідка або довідка у формі електронного документа, або копія нотаріально завіреної довідки про те, що фізична особа, яка підписала тендерну пропозицію, до кримiнальної вiдповiдальностi не притягується, незнятої чи непогашеної судимостi не має та в розшуку не перебуває. Документ повинен бути не більше тридцятиденної давності від дати подання документа. Додатково замовник перевіряє достовірність довідки на офіційному сайті МВС за посиланням http://wanted.mvs.gov.ua/test/

5

Учасник процедури закупівлі має заборгованість із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), крім випадку, якщо такий учасник здійснив заходи щодо розстрочення і відстрочення такої заборгованості у порядку та на умовах, визначених законодавством країни реєстрації такого учасника

  (пункт 13 частини 1 статті 17 Закону)

Замовник самостійно перевіряє інформацію, що є доступною в електронній системі закупівель.

Щодо переможця, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), замовник перевіряє інформацію про розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом в реєстрі заяв про розстрочення, відстрочення грошового зобов’язання чи податкового боргу за посиланням https://data.gov.ua/dataset/24069422-5825-41f6-81f7-89567e5e2ac9.

Переможець, стосовно якого в електронній системі закупівель буде сформована довідка (квитанція) про наявність заборгованості із сплати податків і зборів (обов’язкових платежів), який не здійснив розстрочення (відстрочення) такої заборгованості відповідним органом, може надати нову, чинну, сформовану більш пізньою датою та / або часом довідку з податкової служби про відсутність податкової заборгованості

6

Учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, що призвело до його дострокового розірвання, і було застосовано санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків — протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору

(частина 2 статті 17 Закону)

Довідка в довільній формі, яка містить інформацію про те, що між переможцем та замовником раніше не було укладено договорів або про те, що переможець процедури закупівлі виконав свої зобов’язання за раніше укладеним із замовником договором про закупівлю, відповідно, підстав, що призвели б до його дострокового розірвання і до застосування санкції у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків не було, або довідка з інформацією про те, що він надав підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі

Статті за темою на порталі RADNUK.COM.UA: