Час від часу в користувачів порталу виникає запитання, чи можна закупити товар разом із супутньою послугою. Наприклад, при закупівлі товару включити до вартості послуги встановлення або монтажу.
Нагадаємо, що пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) визначено, що товари — продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому й газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Поняття послуги визначено в пункті 21 частини 1 статті 1 Закону. Послуги — будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проєктної документації.
У матеріалі «Закупівля одного предмета закупівлі разом з іншим (частково пов’язаним). Практика АМКУ» ми проаналізували практику органу оскарження й зробили висновок, що замовник не може визначати у складі предмета закупівлі товари, роботи чи послуги, які загалом повинні визначатися як окремий предмет закупівлі, навіть якщо такий умовно тотожний і частково пов’язаний з ним.
Сьогодні ж розглянемо позицію Державної аудиторської служби України (далі — Держаудитслужба/ДАСУ) щодо закупівлі товару разом з послугою та розберемося, чому замовнику не варто при закупівлі товару включати інші супутні послуги, за винятком постачання.
Закупівля товару з монтажем (встановленням)
Моніторинг UA-M-2022-11-02-000031, оголошення UA-2021-09-10-003575-c
Після проведення моніторингу ДАСУ, зокрема, зазначає: під час унесення інформації щодо предмета закупівлі товарів та послуг в оголошення, оприлюднення яких передбачено Законом, і повідомлення про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в окремих електронних полях зазначається інформація, визначена пунктом 12, та інформація щодо назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі; коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Отже, виходячи зі змісту терміна «товар», до вартості товару включаються послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, а не їх монтажем (встановленням). Таким чином, порушуючи пункт 34 частини 1 статті 1 Закону, замовник визначив предмет закупівлі як товар з послугами щодо його встановлення.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень шляхом припинення зобов’язань за договором про закупівлю.
Таке саме порушення встановлено під час здійснення моніторингу UA-M-2021-06-14-000027, оголошення UA-2021-03-22-002990-a. Так, аудитори встановили, що в межах цієї закупівлі замовник фактично проводить закупівлю і послуг з монтажу, і налаштування товару. Враховуючи викладене, замовник у межах єдиної процедури закупівлі за номером проводить закупівлю двох видів — товару й послуги з монтажу, чим, у свою чергу, не дотримано вимоги пункту 3 розділу 1 Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15.04.2020 № 708 (далі — Порядок № 708).
Закупівля товару разом з доставкою та монтажем
Моніторинг UA-M-2024-09-11-000067, оголошення UA-2024-08-14-006809-a
Під час проведення моніторингу аудитори звернулися до замовника за роз’ясненням, у якому, зокрема, зазначили: «…просимо надати інформацію та відповідні підтвердні документи щодо вартості супутніх послуг, включених до очікуваної вартості предмета закупівлі (товару)».
Замовник у відповіді зазначає: «…ціна пропозиції повинна включати всі витрати учасника, зокрема вартість матеріалів, страхування, інші витрати, встановлення (монтаж) та демонтаж старих віконних та дверних блоків. Супутні послуги, які будуть виконуватися, будуть виконані за рахунок учасника-переможця. У будь-якому випадку вартість супутніх послуг не оплачується (не відшкодовується) замовником.
Поставка товару передбачає надання комплексу супутніх послуг, вартість яких включається у ціну за одиницю товару та ціну пропозиції. Поставка товару супроводжується такими супутніми послугами: доставка товару до місця встановлення товару, включаючи навантаження, розвантаження, транспортні, експедиційні та інші послуги з доставки; демонтаж старих віконних та дверних блоків; монтаж конструкцій (металопластикових дверей, вікон, підвіконь, відливів, відкосів у вигляді сендвіч-панелей) на об’єкті у місці встановлення товару з урахування комплектуючих матеріалів, ціна на які має бути включена в цінову пропозицію учасника».
Так, ДАСУ констатує, що на запит Управління щодо надання інформації та відповідних підтвердних документів щодо вартості супутніх послуг, включених до очікуваної вартості предмета закупівлі (товару), замовник не надав відповідних підтвердних документів, чим порушив вимоги частини 5 статті 8 Закону, при цьому надані замовником пояснення не дають змоги дослідити питання визначення предмета закупівлі.
З огляду на встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує вжити заходів щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема шляхом припинення зобов’язань за договором.
Закупівля товару при фактичній закупівлі послуг
Моніторинг UA-M-2021-04-02-000036, оголошення UA-2021-02-04-001426-b
Відповідно до оприлюдненого в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір замовник визначив предмет закупівель за ДК 021:2015: 41110000-3 Питна вода.
Відповідно до даних Реєстру суб’єктів природних монополій у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, ТОВ «М» (переможець закупівлі) є суб’єктом природних монополій у сфері «Централізоване водопостачання та централізоване водовідведення».
Також, відповідно до повідомлення про намір укласти договір, фактично предметом закупівлі є «Послуги з централізованого водопостачання», тобто предметом закупівлі є послуги за предметом ДК 021:2015: 65110000-7 Розподіл води.
Враховуючи викладене, у зв’язку з вибором коду Єдиного закупівельного словника 41110000-3 Питна вода (закупівля товару) при фактичній закупівлі послуг за кодом 65110000-7 Розподіл води (закупівля послуг) замовник порушив вимоги пункту 22 частини 1 статті 1 Закону й пункту 3 розділу I Порядку № 708.
У роз’ясненні на запит ДАСУ замовник, зокрема, зазначає: «…з точки зору законодавства замовник купує питну воду як товар (із супутніми послугами), що підтверджується одиницею виміру (кубічний метр), а із суб’єктом господарювання відповідно до чинного законодавства (типові договори) укладається договір на послуги з централізованого водопостачання. Як аналогію можна навести договори на газо-, чи електропостачання, де газ чи електрична енергія є товаром, який безпосередньо споживається споживачем, але їх виробництво, постачання та розподіл є послугами».
Роз’яснення замовника не скасовують порушення.
З огляду на це та інші встановлені порушення законодавства у сфері закупівель Держаудитслужба зобов’язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема в межах законодавства вжити заходів щодо припинення зобов’язання за договором.
Висновок
Проаналізувавши практику ДАСУ, можемо дійти висновку, що визначення терміна «товар» згідно з Законом надає можливість до вартості товару включити послуги, пов’язані саме з постачанням (транспортуванням) таких товарів, але не їх монтажем (встановленням). Якщо замовник у межах єдиної процедури закупівлі проводить закупівлю двох предметів закупівлі — товару й послуги з монтажу /демонтажу / налаштування / тощо, замовник порушує вимоги пункту 3 розділу 1 Порядку № 708.
Також не радимо замовникам закуповувати питну воду як товар у розумінні Закону разом з послугами розподілу води. У такому випадку аудитори вважають, що замовник порушує вимоги пункту 22 частини 1 статті 1 Закону та пункту 3 розділу I Порядку № 708. Читайте також «Не варто закуповувати електричну енергію разом з послугою розподілу. Практика ДАСУ».
Використовуйте також шпаргалку щодо визначення предмета закупівлі.
Нагадаємо: на порталі є книга «Моніторинг публічних закупівель у 2025 році» — збірник висновків моніторингу закупівель з практичними порадами та доцільними рекомендаціями:
