- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

«Перша ластівка», або як Держаудитслужба встановлює порушення за новою редакцією Закону

Справжній професіоналізм, майстерність та впевненість приходять до закупівельника не з теоретичними знаннями законодавства, тому сьогодні ані слова про зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» та їх аналіз — даний матеріал уже достатньо висвітлено на шпальтах журналу і порталі. Пропонуємо звернутися до справжнього скарбу у сфері закупівель — знань, ключем до яких є практика. Отже, у статті поговоримо про перші порушення у такій «бажаній» та водночас винятковій за своєю суттю переговорній процедурі закупівлі. Моніторинг: № UA-M-2021-07-09-000002 Оголошення:UA-2021-06-30-005630-c

Моніторинг: № UA-M-2021-07-09-000002
Оголошення:UA-2021-06-30-005630-c

За результатами моніторингу встановлено: «відповідно до пункту 8 частини 6 статті 40 Закону України ‟Про публічні закупівлі” (далі — Закон) повідомлення про намір укласти договір про закупівлю повинно містити обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

Так, у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю під час застосування переговорної процедури за номером ID: UA-2021-06-30-005630-c наявна інформація з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи щодо наявності умов застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених пунктом 2 частини 2 статті 40 Закону, зокрема довідка Торгово-промислової палати України від 11.01.2021 року №11/08.0-7.3 ‟Про єдиного вітчизняного виконавця послуг з поставки, технічного обслуговування та ремонту принтерів TOPPAN CP 500 виробництва TOPPAN PRINTING CO., LTD. Японія”, та вказано, що ТОВ ‟КОМПАНІЯ ‟Т” працює в Україні як уповноважений партнер компанії Inte Graph International FZE, Об’єднані Арабські Емірати, має ексклюзивні повноваження постачати та підтримувати ‟Товари TOPPAN CP 500”, а саме: розробляти, впроваджувати та оновлювати програмне забезпечення принтерів з використанням офіційного SDK та здійснювати сервісне обслуговування ‟СР 500” для державних проєктів ІD-карток в Україні.

Відповідно до наданих повноважень, ТОВ ‟КОМПАНІЯ ‟Т” є єдиним вітчизняним виконавцем послуг з поставки, технічного обслуговування та ремонту принтерів TOPPAN CP 500, включаючи розробку та оновлення програмного забезпечення.

Однак у порушення вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону в повідомленні про намір укласти договір про закупівлю під час застосування переговорної процедури за номером ID: UA-2021-06-30-005630-c відсутні експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі (документальне підтвердження).

Тобто з урахуванням наданих замовником пояснень та документів переговорна процедура закупівлі застосована замовником за наявності умов, передбачених пунктом 2 частини 2 статті 40 Закону, проте з порушенням вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону».

Висновок про наявність або відсутність порушень: за результатами аналізу питання повноти відображення інформації про публічну закупівлю встановлено порушення вимог пункту 8 частини 6 статті 40 Закону та, як наслідок, порушення пункту 2 частини 8 статті 40 Закону в частині невідміни переговорної процедури закупівлі.

Коментар редакції 26.06.2021 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про публічні закупівлі” та інших законів України щодо вдосконалення системи функціонування та оскарження публічних закупівель» від 03.06.2021 № 1530-IX (далі — Закон № 1530-IX). Зміни, внесені Законом № 1530-IX, знайшли своє відображення й у проведенні переговорної процедури закупівлі, зокрема:

Було

Стало

Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі:

Переговорна процедура закупівлі застосовується замовником як виняток у разі:

відсутність конкуренції з технічних причин (пункт 2 частини 2 статті 40 Закону в попередній редакції)

відсутність конкуренції з технічних причин, яка має бути документально підтверджена замовником (пункт 2 частини 2 статті 40 Закону)

обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі з посиланням на експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 8 частини 6 статті 40 Закону в попередній редакції)

обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі, експертні, нормативні, технічні та інші документи, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 8 частини 6 статті 40 Закону)

Як видно з аналізу двох законодавчих норм, чинною редакцією Закону фактично уточнено підставу застосування переговорної процедури закупівлі та конкретизовано умови для її проведення, доповнено її обов’язковим документальним підтвердженням відсутності конкуренції з технічних причин.

У свою чергу, у повідомленні про намір укласти договір про закупівлю за результатом переговорної процедури закупівлі необхідно надати експертні, технічні, нормативні або інші документи, що підтверджують наявність підстав для її застосування, оскільки зазначення лише посилання на них неодмінно призведе до порушення, як у запропонованому вище висновку моніторингу.

Висновок: повідомлення про намір укласти договір про закупівлю має містити саме документальне підтвердження у вигляді експертних, нормативних, технічних та інших документів, що підтверджують наявність умов застосування переговорної процедури закупівлі.

Згідно з інформацією, оприлюдненою в електронній системі закупівель, за результатами моніторингу 13.07.2021 замовник відмінив торги по зазначеній процедурі закупівлі відповідно до частини 8 статті 40 Закону, а саме: неможливість усунення виявлених порушень законодавства у сфері публічних закупівель (протокол засідання тендерного комітету від 13.07.2021 № 23).

На завершення нагадаємо, що увага кожного закупівельника підсилюється суттєвими адмінштрафами. Так, застосування переговорної процедури закупівлі на умовах, не передбачених Законом, тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятсот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн).