- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Моніторинг спрощених закупівель та звітів — міф чи реальність?

Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:45453000-7 — Капітальний ремонт і реставрація 
Оголошення № UA-2020-04-17-010129-b

За результатами моніторингу закупівлі установлено: «…замовник уклав договір з ТОВ ”Х“ від 17.04.2020 № 1 на закупівлю робіт ”Капітальний ремонт фасаду амбулаторії загальної практики сімейної медицини на вул. Володимирській, 31а в с. Забороль Луцького району Волинської області“ вартістю 1 463 994,00 грн та оприлюднив на веб-порталі Уповноваженого органу звіт про укладені договори (ІD: UA-2020-04-17-010129-b).

Відповідно до річного плану закупівель (ІD: UA-P-2020-04-17-004057-c) та інформації про предмет закупівлі, оприлюдненої в електронній системі закупівель (ІD: UA-2020-04-17-010129-b), Замовник визначив код предмета закупівлі 45453000-7 — ”Капітальний ремонт і реставрація“ національного класифікатора України ДК 021:2015 ”Єдиний закупівельний словник“, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник).

Водночас відповідно до інформації, оприлюдненої в електронній системі закупівель, Замовник 17.04.2020 року вже уклав договір від 17.04.2020 № 1 вартістю 1 463 994,00 грн на закупівлю робіт з капітального ремонту і реставрації амбулаторії загальної практики сімейної медицини за кодом 45453000-7 — ”Капітальний ремонт і реставрація“ Єдиного закупівельного словника та оприлюднив звіт про укладені договори (ІD: UA-2020-04-17-002239-a).

Згідно з частиною сьомою статті 2 Закону України ”Про публічні закупівлі“ (в редакції Закону України № 922-VIII від 25.12.2015 зі змінами) (далі — Закон) забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом, та укладання договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених цим Законом. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.

Станом на 17.04.2020 загальна сума укладених договорів по одному і тому ж об’єкту за предметом закупівлі, що визначений відповідно до абзацу другого пункту 1 розділу ІІ Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 17 березня 2016 року № 454, за показником четвертої цифри основного словника 45450000-6 — ”Інші завершальні будівельні роботи“ Єдиного закупівельного словника становить 2 960 094,00 грн, що перевищує межі, які визначені в частині першій статті 2 Закону (1,5 мільйона гривень)».

Висновок про наявність або відсутність порушень: замовник уклав договір від 17.04.2020 № 1 на суму 1 496 100,00 грн без застосування процедури закупівлі, визначеної частиною першою статті 12 Закону, чим порушив вимоги частини сьомої статті 2 Закону.

Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:72510000-3: Управлінські послуги, пов’язані з комп’ютерними технологіями 
Оголошення № UA-2020-04-28-000366-b

Предмет закупівлі:

За результатами моніторингу встановлено: «Замовником в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель ProZorro оприлюднено звіт № UA-2020-04-28-000366-b, про укладений договір з ТОВ ”Х“ на обслуговування і супровід програмного продукту ”Smart“ і бази даних згідно ДК 021:2015:72510000-3-Управлінські послуги, пов’язані з комп’ютерними технологіями за предметом закупівлі ”послуги“ вартістю 54 000,00 гривень.

Згідно пункту 28 частини першої статті 1 спрощена закупівля — придбання замовників товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону.

При цьому, пунктом 3 частини першої статті 3 Закону визначено, що Закон застосовується до Замовників, визначених частиною першою статті 2 цього Закону, які здійснюють спрощені закупівлі відповідно до цього Закону та/або укладають договори без використання електронної системи відповідно до частини другої цієї статті. Крім того, згідно частини десятої статті 3 Закону забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладання договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовників товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.

У межах проведення моніторингу Управлінням Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області оприлюднено запит від 29.04.2020 про надання пояснення щодо проведення вищевказаної закупівлі в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону. Згідно отриманого пояснення 30.04.2020 Замовником необґрунтовано проведення вищевказаної закупівлі в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону.

Отже, Замовником в порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону здійснено закупівлю на обслуговування і супровід програмного продукту ”Smart“ і бази даних очікуваною вартістю 54 000,00 грн. без застосування спрощеної закупівлі».

Висновок про наявність або відсутність порушень: замовником у порушення пункту 3 частини першої та частини десятої статті 3 Закону здійснено закупівлю на обслуговування і супровід програмного продукту «Smart» і бази даних очікуваною вартістю 54 000,00 грн без застосування спрощеної закупівлі.

Інформація про закупівлю: ДК 021:2015:33190000-8: Медичне обладнання та вироби медичного призначення різні 
Оголошення:  № UA-2020-04-24-000723-c

Предмет закупівлі:

За результатами моніторингу установлено: «…замовником 24 квітня 2020 року оприлюднено в електронній системі закупівель звіт про укладений договір з приватним підприємством ”Х“ на придбання взуття вартістю 341 716,00 гривень.

Згідно з частиною 10 Закону України ”Про публічні закупівлі“ (в редакції Закону №114-IX від 19.09.2019) (далі — Закон) забороняється придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених цим Законом.

Отже, Замовник уклав договір від 22.04.2020 №03192032/2/20/43/52 на суму 341 716,00 грн без застосування процедури закупівлі, визначеної частиною першою статті 13 Закону, чим порушив вимоги частини десятої статті 2 Закону».

Висновок про наявність або відсутність порушень: за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель при плануванні закупівлі, визначенні предмета закупівлі, відображенні закупівлі в річному плані (додатку) та оприлюдненні інформації щодо закупівлі установлено порушення вимог частини десятої статті 2 Закону.

Коментар редакції:

1. Предмет закупівлі — товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі) (пункт 22 частини 1 статті 1 Закону).

2. Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів / спрощених закупівель або застосування цього Закону, зокрема положень частини 3 статті 10 цього Закону (частина 10 статті 3 Закону).

3. У разі необхідності здійснення закупівель замовником у випадку виникнення додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку він не міг передбачити на початку року або на момент здійснення первинної закупівлі, така закупівля можлива після вчинення замовником дій, передбачених частиною 1 статті 4 Закону, тобто затвердження та оприлюднення в електронній системі закупівель змін до річного плану закупівель, оскільки такий предмет закупівлі у вищевказаному випадку вважатиметься новим предметом договору (Лист Мінекономіки № 3304-04/54160-06 від 03.09.2020).

Важливо! Придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500 – 51 000 грн.) (стаття 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення). 

А також укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель, визначених Законом, тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000–170 000 грн).