- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Як оминути штраф або ТОП – 5 порушень про строки

Сто десять, сто одинадцять… Не звертайте уваги, просто з такою швидкістю росте кількість порушень у частині несвоєчасного оприлюднення інформації про закупівлю в електронній системі закупівель. Саме в цьому велику роль відіграє не те що день, година, а навіть хвилина, безжалісно розмежовуючи кордони успішної закупівлі та закупівлі з виявленими порушеннями. Та й наслідки маловтішні — за порушення законодавства про закупівлі в частині неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі передбачено адміністративний штраф. Тож наполегливо рекомендуємо відмовитись від практики невиконання / часткового виконання вимог законодавства, враховуючи досвід інших.

Оприлюднення із запізненням

Моніторинг: № UA-M-2021-07-30-000057
Оголошення:UA-2021-01-22-011378-b [1]

За результатами аналізу питання щодо повноти відображення інформації про закупівлю установлено: «замовником внесено зміни до істотних умов договору про закупівлю шляхом укладання додаткової угоди № 1 від 31.05.2021, проте повідомлення про внесення цих змін оприлюднено 04.06.2021, що становить четвертий робочий день з дня внесення змін та є порушенням вимог пункту 11 частини 1 статті 10 Закону України ‟Про публічні закупівлі” [2] (далі — Закон)».

Коментар редакції: під час виконання договору про закупівлю підстави внесення змін можуть бути різними, починаючи від зміни реквізитів однієї зі сторін (неістотні умови договору про закупівлю) і завершуючи внесенням змін у частині зміни ціни на одиницю товару / продовження строку дії договору про закупівлю (істотні умови договору про закупівлю). Однак за Законом істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі. Винятки становлять випадки, передбачені частиною 5 статті 41 Закону, перелік яких є вичерпним.

З огляду на викладене та керуючись пунктом 11 частини 1 статті 10 Закону, під час внесення змін договору про закупівлю замовник зобов’язаний:

При цьому вимоги щодо оприлюднення змін до договору про закупівлю поширюються лише на підстави внесення змін до договору про закупівлю, визначені частиною 5 статті 41 Закону, строк оприлюднення — протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. Зверніть увагу, що кількість внесення змін до договору про закупівлю законодавчо не обмежена. Більше читайте на порталі RADNUK.COM.UA [3] у статті «Коли потрібно оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю [4]».

Усе таємне стає явним: не ризикуйте

Моніторинг: № UA-M-2021-08-06-000036
Оголошення:UA-2021-05-31-002136-a [5]

Моніторингом встановлено таке: «… замовником торгів рішення Антимонопольного комітету України як Органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено Законом, не виконано, чим порушено вимоги пункту 22 статті 18 Закону, де вказано, що рішення органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються».

Коментар редакції: порядок оскарження процедури закупівлі регламентується статтею 18 Закону, частиною 22 якої визначено, що рішення Органу оскарження набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.

З моменту набрання чинності рішення Органу оскарження замовник зобов’язаний:

або

При цьому рішення Органу оскарження містить чітко окреслені дії, які має здійснити замовник задля його виконання, наприклад як у наведеному висновку моніторингу — скасувати рішення замовника щодо відхилення  учасників.

Оскільки єдиним фактом підтвердження виконання рішень Органу оскарження є автоматична ідентифікація в електронній системі закупівель дій замовника через свій електронний кабінет шляхом натискання відповідної кнопки, то складається помилкова думка щодо відсутності належного контролю з боку контролюючого органу за їх фактичним виконанням.

Однак замовнику не слід забувати про активність та наполегливість учасників та законодавчо встановлене право на повторне оскарження дій замовника до Органу оскарження. Крім того, повторне оскарження — це не єдиний спосіб боротьби з невиконанням рішень Органу оскарження. Також читайте на порталі RADNUK.COM.UA статтю «Замовником за результатом рішення Колегії внесено не всі зміни у ТД. Знову подавати скаргу? [6]».

Так, статтею 16414 КУпАП [7] передбачено, що невиконання рішення Антимонопольного комітету України як Органу оскарження за результатами розгляду скарг суб’єктів оскарження, подання яких передбачено законом, тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (34 000 – 85 000 грн).

Як видно, розмір адміністративного штрафу є вельми відчутним, тож наполегливо рекомендуємо відмовитись від практики невиконання / часткового виконання рішень Органу оскарження.

Неоприлюднення переліку змін як аргумент для штрафу

Моніторинг: UA-M-2021-08-06-000012
Оголошення:UA-2021-07-01-006691-c [8]

За результатами моніторингу встановлено: «замовник разом зі змінами до тендерної документації, які внесені у Додаток 1, 2 тендерної документації, не оприлюднив в окремому документі перелік змін, що вносились, чим порушив вимоги абзацу 2 частини 2 статті 24 Закону № 922».

Коментар редакції: статтею 24 Закону передбачена можливість внесення замовником змін до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи днів. При цьому перелік таких змін Законом не визначений та кількісно не обмежений.

З огляду на викладене, у разі прийняття замовником рішення щодо внесення змін до тендерної документації з власної ініціативи, у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, за результатами звернень, або на підставі рішення Органу оскарження та з метою дотримання вимог законодавства в частині оприлюднення інформації замовнику в чіткій послідовності слід вчинити такі дії:

Отже, все чітко та зрозуміло: аби не отримати штраф — слідкуйте за строками та дотримуйтесь їх. Також доцільно ознайомитися зі статтею «Зміни до тендерної документації: чи підстава для оновлення банківської гарантії? [9]» на порталі RADNUK.COM.UA.

Оприлюднення змін до договору про закупівлю чи необдуманий ризик

Моніторинг: № UA-M-2021-01-11-000016
Оголошення: UA-2020-12-23-001634-b [10]

За результатами моніторингу встановлено: «згідно з вимогами пункту 11 частини 1 статті 10 Закону повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 Закону, замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на вебпорталі Уповноваженого органу протягом трьох робочих днів з дня внесення змін. Однак повідомлення про внесення змін до договору від 31.12.2020 № ВІ-109200 згідно з додатковою угодою від 11.01.2021 № 1, якою вносилися зміни до ціни договору про закупівлю, не оприлюднено замовником на вебпорталі Уповноваженого органу, чим порушено вимоги пункту 11 частини 1 статті 10 Закону».

Коментар редакції: під часвиконання будь-яких договірних зобов’язань в повному обсязі виникає необхідність внесення сторонами відповідних змін до істотних умов договору про закупівлю після його підписання. Неоприлюднення замовником повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та змін до договору про закупівлю — одне із найбільш поширених серед замовників порушень.

Це порушення є досить ризиковим та потребує неабиякої уваги замовника, адже невиконання хоча б однієї зі складових законодавчої норми:

матиме наслідки у вигляді адміністративного штрафу. Аудиторам залишається лише оформити його відповідним протоколом про адмінправопорушення.

Надання роз’яснень як обов’язок замовника

Моніторинг: № UA-M-2021-04-20-000004
Оголошення:UA-2021-02-09-012797-a [11]

За результатами моніторингу встановлено: «… на звернення учасника за роз’ясненням, яке опубліковано в інформаційній системі закупівель 17.02.2021, замовник оприлюднив роз’яснення 23.02.2021 (з перевищенням терміну трьох робочих днів), чим порушив вимоги частини 1 статті 24 Закону через несвоєчасне надання роз’яснення щодо тендерної документації».

Коментар редакції: так, не оминула стороною замовника й відповідальність за ненадання або несвоєчасне надання роз’яснень щодо змісту тендерної документації, яка становить 1 700 грн. За повторне протягом року вчинення зазначених правопорушень штраф збільшується до 3 400 грн.

Частиною 1 статті 24 Закону передбачено, що замовник повинен протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення звернення в електронній системі закупівель надати на них роз’яснення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.

З моменту законодавчо встановленого адекватного механізму притягнення до відповідальності за вказане порушення тенденція ігнорувати та / або відмовлятися надавати роз’яснення відповідно до вимог Закону серед замовників уже давно в минулому.

Однак порушенням вважається не тільки сам факт ненадання роз’яснення, а й надання його з порушенням встановленого строку, тобто протягом трьох робочих днів з дня їх оприлюднення замовник має надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.

Отже, аби уникнути відповідальності та зайвий раз не турбуватися за її настання рекомендуємо оперативно надавати відповідь на звернення  й не відкладати це на останній день законодавчо встановленого строку. У разі ненадання роз’яснень маєте шанс отримати штраф.

Більше практики моніторингу на порталі RADNUK.COM.UA у розділі «Замовникам [12]» — «Моніторинг закупівель [13]»: