Наказ Державної аудиторської служби України від 11.09.2018 № 196 «Про затвердження методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 27.09.2018 за № 1113/32565, скасовано у зв’язку з набуттям чинності 06.01.2021 наказу Міністерства фінансів України від 28.10.2020 № 647 «Про затвердження Методики визначення автоматичних індикаторів ризиків, їх переліку та порядку застосування» (далі — Методика), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.12.2020 за № 1284/35567. Останнім унормовано:
- Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків.
- Перелік автоматичних індикаторів ризиків.
- Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.
Простими словами, індикатори ризику покликані автоматично виявляти закупівлі з типовими ознаками порушень законодавства у сфері публічних закупівель. Дана система направляє виявлені підозри на моніторинг Державній аудиторській службі України, що в подальшому може стати підставою для проведення моніторингу.
Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків
Індикатори розраховуються з метою визначення процедур закупівель, що містять ознаки порушень законодавства у сфері публічних закупівель та/або свідчать про ймовірність допущення таких порушень.
Для розрахунку індикаторів ризик-система може використовувати інформацію, що розміщена або оприлюднена у таких джерелах:
- електронна система закупівель;
- єдині державні реєстри;
- бази даних, відкриті для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
При цьому алгоритм може застосовуватися на всіх стадіях проведення закупівлі: як під час проведення окремої процедури закупівлі, так і кількох процедур закупівель того самого замовника.
Під час затвердження переліку індикаторів кожному індикатору присвоюється умовна вага, що перебуває в діапазоні від 0,1 до 0,5, яка визначається з урахуванням наявності ознак порушень законодавства у сфері публічних закупівель, що можуть бути виявлені за результатами аналізу спрацьованих індикаторів, за які встановлено адміністративну відповідальність.
Зважаючи на автоматично підраховану загальну умовну вагу за спрацьованими індикаторами, визначається ранг ризику для кожної окремої процедури. |
Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків
Ризик-система щодня здійснює автоматичний розрахунок індикаторів за процедурами закупівель, які проводяться замовниками в електронній системі закупівель, формує чергу та відображає її в персональному кабінеті. Ризик-система після спрацювання одного або кількох індикаторів за окремою процедурою закупівлі автоматично здійснює підрахунок загальної умовної ваги індикаторів.
У разі спрацювання індикатора (індикаторів) за конкретною процедурою закупівлі (або окремим лотом) та залежно від загальної умовної ваги цих індикаторів ризик-система закупівель автоматично присвоює процедурі закупівлі один із таких рангів ризику:
Кожній процедурі закупівлі, щодо якої спрацювали індикатори, ризик-система присвоює середньозважену умовну вагу, яку визначено з урахуванням загальної умовної ваги та очікуваної вартості процедури закупівлі у відповідному рангу ризику.
Ризик-система заносить до персонального кабінету в чергу з кожного рангу ризику фіксований відсоток процедур закупівель, що мають найвищу середньозважену умовну вагу:
- з 1 рангу ризику — 100 відсотків;
- з 2 рангу ризику — 70 відсотків;
- з 3 рангу ризику — 50 відсотків.
Процедури закупівель ризик-система автоматично розташовує в черзі пропорційно, починаючи від процедур, що віднесені до 1 рангу ризику та мають найбільшу середньозважену умовну вагу, тому під час обрання Держаудитслужбою процедур закупівель для здійснення моніторингу насамперед обирають процедури закупівлі, що мають найвищий пріоритет у черзі.
Щодо виключення з переліку ризикових процедур. Посилання на процедуру закупівлі автоматично виключається з черги ризикових процедур закупівлі та переноситься до архіву в персональному кабінеті в таких випадках:
- за процедурою закупівлі розпочато моніторинг;
- оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю;
- процедуру закупівлі відмінено або визнано такою, що не відбулася;
- усі порушення, за якими спрацювали індикатори, усунено.
Для роздумів
Як ви вважаєте, з вищевикладеного та усієї оновленої Методики слідує, що ризик-індикатори стосуються саме процедур закупівель (прим.ред. перелік процедур закупівель містить стаття 13 Закону про закупівлі, у якій відсутня така позиція, як спрощена закупівля)? Відразу хочеться сказати «так», але в Переліку автоматичних індикаторів ризиків помітили й такі:
RISK-1-19 | Укладення договору про закупівлю товарів, робіт або послуг без проведення конкурентних процедур закупівель / спрощених закупівель | Замовник оприлюднив один і більше звітів про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, за однаковим кодом предмета закупівлі відповідно до національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (далі — Єдиний закупівельний словник) на загальну суму, що перевищує 50 тис. грн | 0,3 |
RISK-2-7 | Повторна закупівля замовником товарів чи послуг в одного постачальника на суму, що є близькою до меж, визначених Законом | Замовник проводить не першу спрощену закупівлю товарів чи послуг в одного постачальника на суму, що є близькою до 200 тис. грн | 0,1 |
RISK-2-7-1 | Повторна закупівля замовником, який здійснює діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, товарів чи послуг в одного постачальника на суму, що є близькою до меж, визначених Законом | Замовник, який здійснює діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, проводить не першу спрощену закупівлю товарів чи послуг в одного постачальника на суму, що є близькою до 1,0 млн грн | 0,1 |
RISK-2-8 | Повторна закупівля замовником робіт у одного постачальника на суму, що є близькою до меж, визначених Законом | Замовник проводить не першу спрощену закупівлю робіт в одного постачальника на суму, що є близькою до 1,5 млн грн | 0,1 |
RISK-2-8-1 | Повторна закупівля замовником, який здійснює діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, робіт в одного постачальника на суму, що є близькою до меж, визначених Законом | Замовник, який здійснює діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, проводить не першу спрощену закупівлю робіт в одного постачальника на суму, що є близькою до 5 млн грн | 0,1 |
Окремої уваги заслуговують такі «цікаві» автоматичні індикатори ризиків:
RISK-2-9 | Відхилення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції учасника | Замовник відхилив найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника, а переможцем визначив учасника — суб’єкта господарювання, з яким такий замовник попередньо укладав договори за трьома і більше різними кодами Єдиного закупівельного словника | 0,3 |
RISK-2-11 | Безпідставна відміна тендеру | Замовник відміняє тендер через відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг, однак до кінця року оголошує такий самий тендер за тим самим предметом закупівлі | 0,5 |
RISK-2-12 | Безпідставне визнання тендеру таким, що не відбувся | Замовник визнав тендер таким, що не відбувся через скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, та протягом 30 календарних днів оголошує новий тендер за тим самим предметом закупівлі | 0,5 |
RISK-2-14 | Зміна істотних умов договору (ціни за одиницю товару) | Є ймовірність порушення вимог Закону в частині зміни ціни за одиницю товару більше ніж один раз на 90 днів | 0,3 |
RISK-2-15-1 | Закупівля робіт у одного учасника | Замовник обирає одного і того самого учасника більше ніж у чотирьох тендерах протягом року за різними предметами закупівлі | 0,3 |
RISK-2-17 | Оголошення тендеру під час оскарження процедури закупівлі з аналогічним предметом закупівлі | У разі прийняття скарги до розгляду та до моменту прийняття рішення органом оскарження замовник оголошує новий тендер з аналогічним предметом закупівлі | 0,3 |
Слідкуйте за оновленнями порталу RАDNUK.COM.UA — у нас завжди є щось для вас цікавеньке!