- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Узгодженість дій. Прослідковуємо нормативний ланцюжок накладення штрафу

Антиконкурентні узгоджені дії можуть бути вчинені будь-якими суб’єктами господарювання, незалежно від розміру їхньої частки ринку та наявності ознак ринкової влади. Чи це правопорушення є колективним та його здійснюють не менше ніж два суб’єкти господарювання, що діють на одному ринку? Про це детальніше розглянемо в статті.

Що таке «узгоджені дії»?

Відповідно до статті 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції» під узгодженими діями розуміють:

Антиконкурентними узгодженими діями відповідно до пункту 1 статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» є узгоджені дії, які призвели чи можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження економічної конкуренції. Координація (або ж широко відомі «узгоджені дії») суб’єктів господарювання може бути в будь-якій узгодженій поведінці — дії або бездіяльності суб’єктів ринку.

Зокрема, визнають узгодженими дії, які стосуються спотворення результатів торгів, аукціонів, конкурсів, тендерів. Під тендером слід розуміти проведення конкурентної процедури закупівлі, а саме: здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу (пункт 13 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі»).

Узгодженням дій не менше двох учасників тендеру є відмова таких учасників від самостійної участі в закупівлях та прийняття рішень щодо формування та зміни тендерних пропозицій, що полягає в координації поведінки таких суб’єктів як на стадії підготовки документації, так і на стадії безпосереднього проведення тендеру.

Суб’єкти господарювання, які беруть участь у конкурентних закупівлях, повинні змагатися між собою з метою здобуття завдяки власним досягненням переваг у цій сфері та не вчиняти будь-яких дій, які можуть негативно вплинути на конкуренцію.

Справжність змагання при проведенні тендерів забезпечує таємність інформації, що міститься в тендерних пропозиціях. Зокрема, учасники конкурсних процедур закупівлі під час підготовки своїх тендерних пропозицій конкурують між собою та повинні формувати пропозицію самостійно (незалежно від інших учасників).

Погодження поведінки при формуванні своїх тендерних пропозицій учасниками торгів призводить до заміни конкуренції на координацію поведінки суб’єктів господарювання з метою створення видимості конкуренції в межах тендерів, що своєю чергою призводить до спотворення їхніх результатів.

Наприклад, згідно з Рішенням АМКУ від 30 липня 2020 р. № 8-р/тк, вбачається порушення законодавства про захист економічної конкуренції та відповідно принципів здійснення публічних закупівель, зокрема, у таких випадках:

  1. синхронність дій, яка полягає в тому, що тендерні пропозиції відповідачів на торги подано в одні й ті ж дні з незначним інтервалом у часі та сплата коштів за послуги електронного майданчика відбулась в один і той же день, підтверджує погоджену поведінку відповідачів та свідчить про спільну підготовку до участі в торгах;
  2. відповідачі в господарській діяльності використовують телефонний номер, що належить одному з відповідачів;
  3. одним з відповідачів уповноважено на здійснення обслуговування своїх банківських рахунків особу Особа 6, яка є працівником іншого відповідача, а ще до подання тендерних пропозицій на торги відповідачі були пов’язані господарськими відносинами та інтересами стосовно спільної діяльності, що обумовило в подальшому їхню домовленість щодо спільної участі в торгах.

Відповідальність

Частиною четвертою статті 6 Закону України «Про захист економічної конкуренції» передбачено, що вчинення антиконкурентних узгоджених дій заборонено і спричинює відповідальність згідно із законом.

Відповідно до частини другої статті 52 Закону за порушення, передбачене пунктом 1 статті 50 Закону, накладають штраф у розмірі до десяти відсотків доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладають штраф. У разі наявності незаконно одержаного прибутку, який перевищує десять відсотків зазначеного доходу (виручки), штраф накладають у розмірі, що не перевищує потрійного розміру незаконно одержаного прибутку. Розмір незаконно одержаного прибутку може бути обчислено оціночним шляхом.

Відповідно до частини третьої статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції» штраф повинен бути сплачений у двомісячний строк з дня одержання рішення.

Згідно з частиною п’ятою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», за кожен день прострочення сплати штрафу стягують пеню в розмірі півтора відсотка від суми штрафу.

Згідно з частиною восьмою статті 56 Закону України «Про захист економічної конкуренції», порушники зобов’язані протягом п’яти днів з дня сплати штрафів надіслати до Антимонопольного комітету України документи, що підтверджують сплату штрафів. Відповідно до частини першої статті 60 зазначеного Закону рішення органів Антимонопольного комітету України в двомісячний строк з дня одержання може бути оскаржене до господарського суду.

Висновок

З огляду на Рішення АМКУ від 11 серпня 2020 р. № 9-р/тк окремо зазначимо, що учасникам закупівель не варто нехтувати вимогою державного уповноваженого АМКУ щодо надання інформації у відповідні строки (або надання в неповному обсязі), бо відповідно до абзацу четвертого частини другої статті 52 Закону України «Про захист економічної конкуренції» порушення, передбачене пунктом 13 статті 50 цього Закону, спричинює накладення штрафу в розмірі до одного відсотка доходу (виручки) суб’єкта господарювання від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за останній звітний рік, що передував року, в якому накладають штраф.

Отож учасникам варто завжди розумно зважувати ризики вчинення тих чи інших дій стосовно участі в публічних зкаупівлях. Будьте обачні та підписуйтесь на портал RADNUK.COM.UA.

На порталі RADNUK.COM.UA розміщено також цікаві статті, що стосуються антиконкурентних узгоджених дій: