- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Закупівля електричної енергії через спрощену закупівлю: особливості та нюанси

У цій статті розглянемо деякі нюанси закупівлі електричної енергії через спрощену закупівлі, зокрема: особливості зазначення інформації в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; встановлення якісних і технічних характеристик та інших вимог до предмета закупівлі; встановлення очікуваної вартості предмета закупівлі. Сформуємо приклади документів та зробимо доцільні висновки.

Електрична енергія є специфічним товаром, при підготовці до закупівлі якого необхідно окрім вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) враховувати:

Особливості зазначення інформації в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі

Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Вибір виду закупівлі залежить від вартісних меж, що визначені статтею 3 Закону. Для визначення коду ДК 021:2015 Єдиного закупівельного словника рекомендуємо користуватися спеціально розробленим інструментом на порталі RADNUK.COM.UA — «Пошук ДК».

Предмет закупівлі електрична енергія визначається за ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія. За видом предмета закупівлі електрична енергія є товаром. Придбання цього товару здійснюється разом із закупівлею супутньої послуги з передачі електричної енергії (за винятком випадків, передбачених Кодексом системи передачі). Зазначати у предметі закупівлі супутні послуги, які закуповуються разом з товаром, Закон не вимагає, тому необхідно включити їх вартість до очікуваної вартості предмета закупівлі, а інформацію про них достатньо вказати в документації, зокрема у проєкті договору про закупівлю та додатку, який визначає інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.

Додатково звертаємо увагу: у разі визначення предмета закупівлі товарів в окремих полях зазначається інформація щодо:

Зауважимо, що поділ на лоти при закупівлі електричної енергії доцільний у разі, якщо об’єкти електропостачання замовника знаходяться у різних областях та / або відносяться до різних операторів систем розподілу, а вартість послуг з розподілу замовник включає до очікуваної вартості закупівлі і планує сплачувати через постачальника електричної енергії.

Встановлення якісних характеристик предмета закупівлі

Успішна закупівля електричної енергії полягає у встановленні безперебійного, надійного та безпечного процесу постачання електричної енергії споживачу з урахуванням його інтересів та мінімізації витрат на постачання електричної енергії.

Таким чином, вимоги щодо технічних, якісних та інших характеристик предмета закупівлі необхідно встановлювати як до самого товару — електричної енергії, так і до процесу його постачання. 

Розділ 2 Кодексу систем розподілу, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг (далі — НКРЕКП), від 14.03.2018 № 310, визначає поняття «якість електричної енергії» як сукупність властивостей електричної енергії відповідно до встановлених стандартів, які визначають ступінь її придатності для використання за призначенням.

Відповідно до пункту 11.4.6 глави 11.4 розділу XI цього Кодексу, параметри якості електричної енергії в точках приєднання споживачів у нормальних умовах експлуатації мають відповідати параметрам, визначеним у ДСТУ EN 50160:2014 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загального призначення» (далі — ДСТУ EN 50160:2014).

Перелік загальних та гарантованих стандартів якості електропостачання, порядок регулювання відносин, пов’язаних з електропостачанням відповідно до загальних та гарантованих стандартів якості, захистом прав споживачів та наданням електропостачальником компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості електропостачання споживачам, визначає «Порядок забезпечення стандартів якості електропостачання та надання компенсацій споживачам за їх недотримання», затверджений постановою НКРЕКП від 12.06.2018 № 375 (у редакції постанови НКРЕКП від 12.08.2020 № 1550).

Пункт 4.3. глави 4 зазначеної постанови передбачає, що до гарантованих стандартів якості надання послуг електропостачальником належать:

  1. надання даних про споживання електричної енергії у строк 5 робочих днів з дня отримання звернення споживача;
  2. розгляд звернень / скарг / претензій споживачів з дня отримання звернення / скарги / претензії споживача: у строк 30 днів; у строк 45 днів, якщо під час розгляду звернення необхідно здійснити технічну перевірку або провести експертизу засобу комерційного обліку;
  3. розгляд звернень споживачів щодо перевірки правильності рахунка за електричну енергію у строк 5 робочих днів з дати отримання звернення;
  4. урахування суми відповідної компенсації за недотримання гарантованих стандартів якості надання послуг оператором системи в кінцевому рахунку споживача за електричну енергію (якщо постачання електричної енергії споживачу здійснюється постачальником універсальних послуг або якщо відповідно до комерційної пропозиції електропостачальника плату за надання послуг з розподілу (передачі) електричної енергії забезпечує електропостачальник) у строк 30 днів з дня отримання повідомлення від оператора системи щодо виплати компенсації;
  5. виставлення рахунка електропостачальником (у паперовій або електронній формі) у строки, визначені договором про закупівлю постачання електричної енергії та / або ПРРЕЕ;
  6. виставлення рахунка електропостачальником з правильними даними про ціну, вартість та обсяг спожитої електричної енергії.

Вищенаведені положення доцільно передбачити у додатку до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, який встановлює інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, як вимоги до якості постачання електричної енергії споживачу.

Встановлення технічних характеристик предмета закупівлі

До оголошення про проведення спрощеної закупівлі замовникам потрібно зазначити технічні параметри, необхідні для виконання електропостачальником своїх зобов’язань, а саме:

Враховуючи зазначене, наведемо приклад встановлення технічних вимог у разі проведення спрощеної закупівлі електричної енергії як товару.

Встановлення інших вимог до предмета закупівлі

Пункт 5.2.2 глави 5.2 розділу V «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, визначає обов’язки постачальника електричної енергії, в тому числі:

Виконання цих та інших обов’язків електропостачальника і забезпечення ним якісного, безперебійного та безпечного процесу постачання електричної енергії споживачу потребує відповідного забезпечення матеріальними та людськими ресурсами.

Встановлення очікуваної вартості предмета закупівлі

Ціна електричної енергії включає в себе декілька складових:

Визначати очікувану вартість закупівлі радимо за результатами проведення попередніх ринкових консультацій з постачальниками електричної енергії, відповідно до отриманих від них комерційних пропозицій. Детально щодо цього на порталі RADNUK.COM.UA у статті «Ринкові консультації з постачальниками електричної енергії, які допоможуть сформувати умови тендерної документації».

Висновки

Для проведення успішної закупівлі, результатом якої стане забезпечення замовнику якісного, безперебійного та безпечного процесу постачання електричної енергії, необхідно правильно встановити очікувану вартість предмета закупівлі з урахуванням усіх складових вартості електричної енергії, детально вказати інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, визначити у проєкті договору про закупівлю обов’язки майбутнього постачальника електричної енергії, а також встановити вимоги до учасника, які зможуть підтвердити його спроможність добросовісно виконувати усі взяті на себе зобов’язання. Вдалих вам закупівель та надійних електропостачальників!

Усе про закупівлю електричної енергії читайте на порталі RADNUK.COM.UA в розділі «Електрична енергія», зокрема в таких статтях: