- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Лист МЕРТУ щодо закупівель електричної енергії та послуг з розподілу електричної енергії

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України оприлюднило лист інформативного характеру (вих. № 3304-04/54502-07) від 13.12.2018 для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, установ, організацій, підприємств та інших суб’єктів сфери публічних закупівель щодо закупівель електричної енергії та послуг з розподілу електричної енергії. Далі редакція журналу пропонує читачам ознайомитися з повним текстом зазначеного інформативного листа й коментарями редакції щодо порушених у ньому питань.

 МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ (Мінекономрозвитку)
вих. № 3304-04/54502-07 від 13.12.2018

Органи державної влади, органи
місцевого самоврядування, установи,
організації, підприємства та інші
суб’єкти сфери публічних закупівель

Щодо закупівель електричної енергії та
послуг з розподілу електричної енергії

Міністерство економічного розвитку і торгівлі України на численні звернення суб’єктів сфери публічних закупівель листом від 19.11.2018 № 3304-04/50497-03, що додається, додатково звернулося до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) щодо врегулювання проблемних питань, пов’язаних із закупівлею електричної енергії, та повідомляє.

Листом від 05.12.2018 № 11537/13.1/7-18, що додається, НКРЕКП повідомила, що 08.11.2018 оприлюднено на офіційному веб-сайті в розділі «Важливе для споживача» рекомендації щодо порядку дій замовників товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави або територіальної громади стосовно закупівлі електричної енергії на 2019 рік з урахуванням положень законів України «Про ринок електричної енергії» (далі — Закон) та «Про публічні закупівлі» (далі — Закон про закупівлі), які розміщено за посиланням http://www.nerc.gov.ua/?news=8244

При цьому щодо строків здійснення закупівель електричної енергії звернено увагу, що наразі НКРЕКП прийнято рішення в частині видачі нових ліцензій на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідним суб’єктам господарювання, що передбачає:

  1. видачу ліцензії на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії відповідному суб’єкту господарювання, яка набирає чинності з 01 січня 2019 року;
  2. анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та ліцензії на право провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом відповідного суб’єкта господарювання з 01 січня 2019 року;
  3. зобов’язання здобувачів ліцензії до 01 січня 2019 року забезпечити завершення організаційних заходів, пов’язаних із анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, зокрема, забезпечення надання послуг з розподілу електричної енергії та постачання електричної енергії за тарифами, встановленими НКРЕКП із дотриманням визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат.

Отже, здобувачі ліцензії на право провадження діяльності з розподілу електричної енергії до 31.12.2018 включно зобов’язані надавати послуги з розподілу та постачання електричної енергії відповідно до діючих договорів.

Відповідно до Закону ринок електричної енергії функціонує на конкурентних засадах, крім діяльності суб’єктів природних монополій, з обмеженнями, встановленими Законом. Постачання електричної енергії у розумінні Закону не належить до сфери природних монополій, та є конкурентним видом діяльності. Суб’єкти господарювання, які на даний момент одночасно провадять діяльність з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, повинні відповідно до Закону забезпечити юридичне відокремлення діяльності оператора системи розподілу від інших видів діяльності, у тому числі від постачання електричної
енергії.

Водночас здійснення закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі електричної енергії, споживачами, які є замовниками згідно з положеннями Закону про закупівлі, має здійснюватися за основною процедурою закупівлі – відкритими торгами. Переговорна процедура застосовується як виняток у вичерпному переліку випадків.

Станом на 30.11.2018 нові ліцензії на постачання електричної енергії споживачу отримало 224 суб’єкти господарювання. При цьому відповідно до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджених постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469, місцем провадження діяльності електропостачальника є територія України.

Мінекономрозвитку повідомляє також, що згідно з інформацією, розміщеною на веб-порталі Верховної Ради України за посиланням  http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2628-viii, прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» від 23.11.2018 № 2628 – VIII, яким внесено зміни до Закону України «Про ринок електричної енергії».

Директор департаменту
регулювання публічних закупівель
Мінекономрозвитку Лілія Лахтіонова

Коментар редакції

Мінекономрозвитку України листом від 19.11.2018 № 3304-04/50497-03 звернулося до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, щодо врегулювання проблемних питань, пов’язаних із закупівлею електричної енергії. НКРЕКП відповіла на лист МЕРТУ листом від 05.12.2018 № 11537/13.1/7-18. Зазначена кореспонденція є додатком до листа Мінекономрозвитку (вих. № 3304-04/54502-07) від 13.12.2018, який і запропоновано до уваги читачів вище. Усі головні аспекти відображені в зазначеному листі МЕРТУ, тому не вважаємо за необхідне наводити таке листування.
Зважаючи на лист Мінекономрозвитку (вих. № 3304-04/54502-07) від 13.12.2018, пропонуємо закупівельникам зробити для себе певні висновки з наведеного далі.

«Чи підлягали розриванню/зміні договори на закупівлю електроенергії у 2018 році з метою здійснення нової закупівлі електроенергії на період 11.12.2018–31.12.2018 включно? На підставі яких ліцензій та нормативно-правових актів у зазначений період відбувалися розподіл та постачання електроенергії споживачам, які є замовниками в розумінні Закону України “Про публічні закупівлі”»?

«За якою процедурою закупівлі відбувається закупівля електричної енергії?»

«Чи завжди замовник повинен застосовувати саме процедуру закупівлі для закупівлі електроенергії?»

« Чи поставляють постачальники електричну енергію за вільними цінами?»

Актуальна статистика щодо закупівлі електричної енергії за 2018 рік

На сьогоднішній день (08.01.2019) та за весь минулий 2018 рік у системі ProZorro оголошено 1 480 процедур відкритих торгів із закупівлі електричної енергії. З них 22 успішно завершені.Найбільш економічно вигідним став договір, укладений між замовником — Національною комісією, що здійс-нює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та постачальником — ТОВ «ЕК «ЕНОЛЛ». Торги було оголошено на чотири лоти, з яких відбувся тільки один. Очікувана вартість становила 1 169 700,00 грн з ПДВ, за результатами аукціону ціну було знижено та договір укладено на суму 1 141 560,00 грн з ПДВ за 755 000 кВтгод. Отже, ціна за 1 кВтгод у даному договорі становила 1,51 грн.Детальніше з умовами даної закупівлі можна ознайомитись за номером оголошення в ProZorro UA-2018-11-28-002257-b.

Щодо переговорних процедур закупівель: за минулий рік у системі ProZorro є 9 840 завершених процедур

Серед них найбільш економічно вигідним став договір, укладений між КП «Дирекція замовника» та ТОВ «ПРИКАРПАТЕНЕРГОТРЕЙД». Очікувана вартість закупівлі становила 3 325 792,00 грн з ПДВ, на ту ж суму було укладено договір. Загальний обсяг електричної енергії становив 3 695 324 кВтгод. Отже, ціна за 1 кВтгод становила 0,90 грн.Детальніше з умовами даної закупівлі можна ознайомитись за номером оголошення в ProZorro UA-2018-12-22-002394-c.

«Коли замовник у розумінні Закону України “Про публічні закупівлі” може скористатися універсальною послугою?»

Рекомендація

З додатковою інформацією щодо закупівель електричної енергії та послуг з розподілу електричної енергії рекомендуємо ознайомитись у публікаціях, що виходили друком у попередніх випусках журналу «Радник в сфері державних закупівель»:

– «Закуповуємо електричну енергію по-новому» — випуск журналу № 10 (85) за жовтень 2018 року, стор. 23–29;
– «Особливості договору постачання електричної енергії споживачеві. Постачальник “останньої надії” та універсальних послуг» — випуск журналу № 10 (85) за жовтень 2018 року, стор. 30–34;
– «Особливості складання тендерної документації для закупівлі електроенергії» — випуск журналу «Радник в сфері державних закупівель» № 11 (86) за листопад 2018 року, стор. 18–24;
– «Рекомендації НКРЕКП стосовно закупівлі електричної енергії на 2019 рік» — випуск журналу № 12 (87) за грудень 2018 року, стор. 40–45;
– «Практичний аспект: відміна торгів та визнання торгів такими, що не відбулися» — випуск журналу № 10 (73) за жовтень 2017 року, стор. 33–37;
– «Механізм реєстрації бюджетних зобов’язань за договорами про закупівлю для потреб наступного бюджетного періоду» — випуск журналу № 12 (87) за грудень 2018 року, стор. 16–17;
– «Дотримання бюджетного законодавства під час укладення договорів про закупівлю для потреб наступного бюджетного періоду» — випуск журналу № 12 (87) за грудень 2018 року, стор. 18–21.