- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Правонаступник бюджетної установи: підсумовувати вартість закупівель, проведених припиненими бюджетними установами, з власними закупівлями?

Питання читача

Наприклад: однією із бюджетних установ, що реорганізована та приєднана, закуплено у 2021 році шифер на суму 40 тис. грн. Бюджетна установа — правонаступник також планує закупити шифер вперше у 2021 році на суму 20 тис. грн (оприлюднено річний план закупівель).

Чи потрібно у такому випадку правонаступнику цих бюджетних установ проводити спрощену закупівлю на суму 20 тис. грн (40 тис. грн + 20 тис. грн = 60 тис. грн) та вносити зміни до річного плану закупівель, або потрібно звітувати в електронній системі закупівель про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель на суму 20 тис. грн?

Відповідь експерта

Згідно з частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України (далі — ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов’язки переходять до правонаступника.

Договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару (пункт 6 частини 1 статті 1 Закону).

Згідно з частиною 1 статті 629 ЦК України договір є обов’язковим для виконання сторонами. Строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов’язки відповідно до договору (частина 1 статті 631 ЦК України).

Відповідно до частини 1 статті 512 ЦК України кредитор у зобов’язанні може бути замінений іншою особою внаслідок, зокрема, правонаступництва.

Таким чином, правонаступник замовника може вчиняти дії щодо виконання укладеного такою юридичною особою договору про закупівлю за умови, що правонаступництво стосовно передачі прав та обов’язків особи, що припиняється (у тому числі за договором про закупівлю), оформлено в установленому законодавством порядку.

Поряд з цим, для здійснення нових закупівель замовник має керуватися вартісними межами, встановленими статтею 3 Закону, а саме:

Отже, у разі наявності правонаступництва договори, укладені юридичною особою до її реорганізації, мають виконуватись відповідно до умов такого договору (в тому числі договору про закупівлю).

Натомість ті закупівлі, які здійснюватиме замовник після реорганізації, мають відбуватись із дотриманням поточних вартісних меж наявної потреби, оскільки попередні закупівлі здійснювались іншою юридичною особою і не могли бути передбачені замовником, який утворився в результаті реорганізації.

При цьому підсумовувати закупівлі, які вже відбулись у замовника, який ліквідовується і за якими укладено договір, та майбутні заплановані новим замовником закупівлі не потрібно, оскільки зобов’язання за результатом нових закупівель за договором (у тому числі договору про закупівлю) братимуться саме на визначену замовником нову суму згідно з наявною потребою.

Водночас, якщо закупівлі замовником, що ліквідовується, були заплановані, але не проведені, і правонаступник має аналогічні заплановані предмети закупівель, необхідно внести відповідні зміни до річного плану закупівель створеної в результаті реорганізації юридичної особи та здійснювати майбутню закупівлю на загальну вартість потреби такої новоутвореної юридичної особи замовника.

Також обов’язкова для ознайомлення стаття «Бюджетні зобов’язання за договорами про закупівлю замовників, які реорганізуються» напорталі RADNUK.COM.UA.

Наостанок бажаємо вам тільки «вдалих» закупівель та нагадуємо про незмінний помічник зі спрощених закупівель — електронну книгу «Спрощена закупівля в деталях».