- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нотатки закупівельника: випадки застосування нагальної потреби та алгоритм дій замовника

Поняття «нагальна потреба» та «об’єктивні обставини» закупівельним законодавством не передбачені, однак у цій публікації занотуємо рекомендації Уповноваженого органу щодо випадків застосування нагальної потреби, при цьому виокремимо алгоритм дій замовника в такій ситуації. Усе, як ви любите!

  1. Нагальна закупівля може бути без застосування спрощеної закупівлі в разі виникнення будь-яких непередбачуваних, екстрених, надзвичайних чи аварійних ситуацій тощо.
    «Такі ситуації можуть бути пов’язані як з поломками комунікацій (труби, проводка тощо), так і з транспортом (поломка, зупинка, аварія тощо), захворюванням людей або тварин (закупівля медикаментів, матеріалів тощо), харчів (для людей або тварин) та ін.», — наголошує заступник директора Департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономіки Тетяна Мішта в статті «Нагальна потреба в здійсненні закупівлі як виняток спрощеної закупівлі [1]».
  2. «У випадку, коли існуючі обставини, наявні у замовника на конкретний момент, через об’єктивні причини спричиняють необхідність здійснення закупівлі та при цьому унеможливлюють дотримання строків для проведення спрощеної закупівлі, замовник самостійно приймає відповідне рішення, яке має бути аргументованим та за потреби підтверджуватись документально», — відповідь Мінекономіки на запит № 1592/2020 «Застосовуємо нагальну потребу правильно [2]».

Здійснення закупівлі у зв’язку з нагальною потребою передбачає такий алгоритм дій замовника:

  1. включення на загальних підставах даної закупівлі до річного плану, який оприлюднюється згідно з вимогами статті 4 Закону протягом 5 робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього;
  2. укладення договору без використання електронної системи закупівель, тобто укладення «прямого» договору з постачальниками / надавачами послуг / виконавцями робіт;
  3. обов’язкове оприлюднення звіту про договір про закупівлю, укладеного без використання електронної системи закупівель, — протягом 3 робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

Традиційно про відповідальність замовників: статтею 16414 КУпАП [3] передбачено, що придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель / спрощених закупівель відповідно до вимог Закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника від тисячі п’ятисот до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (25 500–51 000 грн).