- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Нові правила реєстрації бюджетних зобов’язань в органах Казначейства

На виконання статей 43, 46, 48, 51, 112, 116–118 Бюджетного кодексу України (далі — БКУ) та для забезпечення здійснення контролю органами Державної казначейської служби України (далі — орган Казначейства) при взятті бюджетних зобов’язань розпорядниками і одержувачами бюджетних коштів державного та місцевих бюджетів, які перебувають на казначейському обслуговуванні, удосконалення механізмів використання бюджетних коштів та управління бюджетними коштами розроблено «Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України», затверджений наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 № 309 (далі — Порядок, Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань).

Витяг  з Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI
Розпорядник бюджетних коштів — бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань, довгострокових зобов’язань за енергосервісом та здійснення витрат бюджету (пункт 47 частини 1 статті 2 БКУ*).
Одержувач бюджетних коштів — суб’єкт господарювання, громадська чи інша організація, яка не має статусу бюджетної установи, уповноважена розпорядником бюджетних коштів на здійснення заходів, передбачених бюджетною програмою, та отримує на їх виконання кошти бюджету (пункт 38 частини 1 статті 2 БКУ).

В «Офіційному віснику України» від 31.01.2017 опубліковано наказ Міністерства фінансів України «Про внесення змін до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України» від 20.12.2016 № 1114 (далі — Наказ № 1114). Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, тобто з 31.01.2017.

Згідно з вимогами Наказу № 1114, пункт 1.1 глави 1 Порядку доповнено новим абзацом такого змісту:

Абзац другий пункту 2.2 глави 2 Порядку викладено в такій редакції:

Такі зміни до Порядку пов’язані передусім з проблемами, які виникли в замовників при здійсненні відповідних процедур закупівель на початку року. Оскільки, згідно з попередньою редакцією пункту 2.2 Порядку, за умови взяття бюджетного зобов’язання, за яким застосовують процедури закупівель товарів, робіт і послуг, розпорядник був зобов’язаний подати до органу Казначейства необхідні документи протягом 7 робочих днів з дати, зазначеної у звіті про результати процедури закупівлі. У разі порушення термінів реєстрації бюджетних зобов’язань органи Казначейства згідно з нормами статті 117 БКУ складали попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства.

Разом із цим у певних випадках для функціонування організації необхідне постачання товарів і/чи послуг на постійній основі, тобто з 1 січня. Зазвичай замовник має необхідність безперебійного надання комунальних послуг, забезпечення харчування на постійній основі тощо. У такому випадку замовник, аби забезпечити безперервний процес користування товарами/послугами, має право: а) розпочати процедуру закупівлі в кінці поточного року для потреб наступного року; б) або скористатись нормою частини 5 статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон): дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку. Детально зазначене питання та алгоритм дій замовника редакція журналу розглянула у статті «Особливості продовження дії договору про закупівлю на наступний бюджетний період» — випуск журналу № 12 (63) за грудень 2016 року.

Проте станом на перше число січня місяця календарного року бюджетна установа не має затвердженого кошторису, наявність якого є обов’язковою умовою реєстрації бюджетного зобов’язання, у тому числі за договором про закупівлю. (На виконання статті 47 БКУ Порядок складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228.) У зв’язку з вищезазначеним бюджетне зобов’язання за договором про закупівлю бюджетні установи надавали до органів Казначейства з порушенням строків його реєстрації, у зв’язку із чим відбувалися порушення бюджетного законодавства. Аби врегулювати описану ситуацію на законодавчому рівні, було внесено зміни до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань.

Таким чином, наразі розпорядник бюджетних коштів для реєстрації та обліку бюджетного зобов’язання за договором про закупівлю в органі Казначейства подає до органу Казначейства договір про закупівлю або його копію, завірену в установленому порядку, та реєстр бюджетного зобов’язання:

Отже, з урахуванням змін до Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань, які ми розглянули вище, замовник має право та можливість провести процедуру закупівлі на очікувану вартість і зареєструвати бюджетне зобов’язання в органі Казначейства тоді, коли буде затверджено кошторис бюджетної установи замовника.

Також слід наголосити, що порушення строку реєстрації бюджетного зобов’язання, який становить 7 робочих днів з моменту настання підстав для реєстрації такого зобов’язання, наведених у пункті 2.2 глави 2 Порядку, є порушенням бюджетного законодавства. Такі дії замовника є підставою для складання органом Казначейства попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства (ст. 117 БКУ).

  Витяг з Бюджетного кодексу України від 08.07.2010 № 2456-VI
Кошторис — основний плановий фінансовий документ бюджетної установи, яким на бюджетний період встановлюються повноваження щодо отримання надходжень і розподіл бюджетних асигнувань на взяття бюджетних зобов’язань та здійснення платежів для виконання бюджетною установою своїх функцій та досягнення результатів, визначених відповідно до бюджетних призначень (пункт 30 частини 1 статті 2 БКУ).
Бюджетне зобов’язання — будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому (пункт 7 частини 1 статті 2 БКУ).

У разі здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг документом, що підтверджує факт узяття бюджетного зобов’язання, є оригінал договору про закупівлю або його копія, завірена в установленому законом порядку. Документи, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов’язання (договір про закупівлю), повертають розпорядникові з відміткою «зареєстровано та взято на облік». Органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи щодо відповідності даних, включених до Реєстру.

Тобто вартість бюджетного зобов’язання не може перевищувати вартості бюджетних призначень за кошторисом. При цьому розпорядник бюджетних коштів повинен враховувати суму кредиторської заборгованості організації за минулий звітний період (за попередній календарний рік) у разі наявності такої заборгованості, оскільки обсяг бюджетних зобов’язань, узятих установою протягом бюджетного періоду, повинен забезпечити зменшення рівня заборгованості за бюджетними зобов’язаннями минулих періодів та недопущення виникнення заборгованості за бюджетними зобов’язаннями в поточному році.

Таким чином, у разі укладення додаткової угоди до договору про закупівлю необхідно надати до органів Казначейства реєстр бюджетних зобов’язань протягом 7 робочих днів від дати такої додаткової угоди. У зазначеному випадку порушення строку реєстрації бюджетного зобов’язання є порушенням бюджетного законодавства. Такі дії замовника є підставою для складання органом Казначейства попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства (ст. 117 БКУ).

Заходи впливу за порушення бюджетного законодавства наведено у статті 117 БКУ. Зокрема, за порушення бюджетного законодавства до учасників бюджетного процесу можуть бути застосовані попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства з вимогою щодо усунення порушення бюджетного законодавства (застосовують в усіх випадках виявлення порушень бюджетного законодавства). Виявлені порушення бюджетного законодавства мають бути усунені в строк до 30 календарних днів. У випадку неусунення порушення бюджетного законодавства в зазначені строки орган Казначейства складає протокол про порушення бюджетного законодавства відповідно до вимог наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Порядку складання Протоколу про порушення бюджетного законодавства та форми Протоколу про порушення бюджетного законодавства» від 15.11.2010 № 1370та приймає рішення щодо зупинення операцій з бюджетними коштами відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку зупинення операцій за бюджетними коштами» від 19.01.2011 № 21. У випадку несвоєчасної реєстрації бюджетних зобов’язань до розпорядників бюджетних коштів застосовують захід впливу лише у вигляді попередження про неналежне виконання бюджетного законодавства, без складання протоколу про порушення бюджетного законодавства та без розпорядження про призупинення операцій за бюджетними коштами.

Відповідно до статті 121 БКУ посадові особи, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, зазнають цивільної, дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності згідно із законом.

Також читачам корисною ознайомитись зі статтею «Контрольні функції органів Держказначейства у сфері публічних закупівель» — випуск журналу № 11 (62) за листопад 2016 року, стор. 30—34.