- Радник у сфері публічних закупівель - https://radnuk.com.ua -

Роз’яснення МОЗ України стосовно здійснення закупівель лікарських засобів, що не включені до Національного переліку

У зв’язку з актуальністю питань щодо закупівель лікарських засобів у 2018 році, редакція звертає увагу читачів на роз’яснення Міністерства охорони здоров’я України щодо здійснення закупівель лікарських засобів, що не включені до Національного переліку основних лікарських засобів. Нижче читачі можуть ознайомитися з повнім текстом даного роз’яснення.


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
від 13.04.2018 р. № 18.1-04/9537

Керівникам структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних адміністрацій

Стосовно здійснення закупівель лікарських засобів, що не включені до Національного переліку основних лікарських засобів

Постановою КМУ від 25 березня 2009 р. № 333 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення» затверджено Національний перелік основних лікарських засобів (далі — Постанова та Національний перелік відповідно), до якого включено якісні та безпечні лікарські засоби з доведеною ефективністю, необхідні для забезпечення першочергових потреб медичної допомоги населенню в закладах охорони здоров’я для лікування за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.

Відповідно до Постанови закупівлі, що здійснюються закладами та установами охорони здоров’я усіх, які повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, повинні проводитися відповідно до Національного переліку.

Постановою визначено, що з 1 січня 2018 р. за умови задоволення в повному обсязі потреби в лікарських засобах, зареєстрованих в Україні в установленому законом порядку та включених до Національного переліку, замовники зможуть закуповувати лікарські засоби, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та не включені до нього. При цьому перевага повинна буде надаватися препаратам, включеним у галузеві стандарти у сфері охорони здоров’я.

Це корелює з положеннями Порядку визначення обсягів потреби в закупівлі лікарських засобів закладами й установами охорони здоров’я, що пов­ністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого наказом МОЗ України від 11.07.2017 р. № 782, яким встановлено механізм визначення потреби закладів і установ охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, у закупівлі лікарських засобів, що в установленому законом порядку зареєстровані в Україні та включені до Національного переліку основ­них лікарських засобів, фінансування яких здійснюється за рахунок кош­тів державного та місцевих бюджетів на 2018 та подальші бюджетні роки.

Так, розподіл граничного обсягу коштів на лікарські засоби здійснюється з урахуванням пріоритетності їх використання: першочергово задовольняється в повному обсязі потреба в лікарських засобах, включених до Національного переліку, після цього — в інших лікарських засобах. При цьому необхідно узгоджувати обсяг лікарських засобів, що планується закупити, з обсягами наявних бюджетних коштів. Це відповідає принципу раціонального бюджетного планування.

Таким чином, розрахунок потреби в лікарських засобах фактично містить інформацію для річного плану закупівлі та додатку до нього, на підставі якого здійснюються процедури відповідно до ст. 4 Закону України «Про публічні закупівлі» та наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 22.03.2016 р. № 490 «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель».

Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України «Про публічні закупівлі» очікувана вартість закупівлі товарів зазначається в оголошенні про проведення процедури відкритих торгів. Згідно з роз’ясненням Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 28.12.2017 р. № 3304-06/48844-06 при визначенні очікуваної вартості закупівлі замовники можуть виходити з планових вартісних показників, які можуть розраховуватися, зокрема, виходячи з потреби у відповідних товарах у минулі роки з урахуванням економічних факторів, індексу інфляції, які впливають на ціноутворення на ринках відповідних товарів, тощо.

Закупівлі лікарських засобів можуть здійснюватися замовником у різні періоди протягом року з дотриманням орієнтовного початку проведення процедур, що визначаються у річному плані закупівель. При цьому необхідно враховувати положення ч. 7 ст. 2 Закону України «Про публічні закупівлі».

Наразі МОЗ України розглядає питання щодо внесення змін до Постанови з метою додаткового врегулювання питання закупівлі лікарських засобів, що не включені до Національного переліку, та інших актуальних питань.

Заступник міністра                                                                           Роман Ілик

Довідково! Національний перелік основних лікарських засобів — це перелік безпечних ліків із доведеною ефективністю, які держава гарантуватиме пацієнту безкоштовно. Головна ідея політики є у тому, що кожен медичний заклад кожного пацієнта має забезпечити на 100 % ліками за оновленим Нацпереліком.